Pięć minut polskiego e-commerce

Dywersyfikacja działań promocyjnych w sieci zwiększa sprzedaż – wynika z raportu „E-commerce w oczach internautów” przygotowanego przez Gemius. Na coraz bardziej konkurencyjnym rynku handlu w sieci sukces osiągają ci, którzy nauczyli się korzystać z nowatorskich kanałów promocji.

Pod względem wzrostu wartości rynku e-commerce, Polska już kilka lat temu stała się liderem w Europie Środkowej. Liczba, jak i wartość zamówień systematycznie rośnie. Co więcej, zgodnie z wynikami wywiadów przeprowadzonych na 1440 internautach w wieku powyżej 15 lat na przełomie listopada i grudnia 2010, wartość e-commerce w Polsce wzrośnie w tym roku jeszcze o około 17 p.proc.

Dodaj do koszyka

– Zachęcającym czynnikiem jest tendencja Polaków do przenoszenia swoich konsumenckich wyborów do sieci na coraz szerszy asortyment produktów – mówi Rafał Irla, przedstawiciel systemu afiliacyjnego Afiliant.com. Już 74 proc. użytkowników sieci deklaruje, że dokonuje regularnych zakupów przez Internet. Dla porównania sześć lat temu ta wartość sięgała zaledwie 41 proc.

Najnowszy raport Gemiusa koresponduje z analogicznym dokumentem z roku 2006. Raport podsumowano wówczas stwierdzeniem o konieczności podjęcia przez przedsiębiorców działań mających na celu podniesienie jakości oferowanych usług i cenowej konkurencyjności asortymentu. I nie da się ukryć, że to zostało zrobione. Lawinowo rosnąca liczba e-sklepów sprawia jednak, że coraz trudniej dotrzeć z ofertą do potencjalnych klientów. Firmy musiały więc wyjść poza standardowe formy promocji.

Znajomość preferencji zakupowych Polaków oraz ich zachowań w sieci nie wystarcza już, aby odnieść sukces. Coraz więcej e-konsumentów przed podjęciem decyzji zakupowych sprawdza ceny w porównywarkach, czyta komentarze na forach i w serwisach opiniujących. Na popularności zyskują też zakupy grupowe. Narzędzia te znajdują odzwierciedlenie w rosnącej liczbie kupujących odpowiednio na aukcjach, jak i w sklepach internetowych.

Marketing partnerstwa

Nowe warunki biznesowe wymagają nowatorskiego podejścia do działań promocyjnych. Coraz większe zaufanie internautów zdobywa marketing afiliacyjny. Popularność tego typu działań wynika z systematycznie malejącej skuteczności tradycyjnych modeli promocji w Internecie. – Reklamy odsłonowe i zasięgowe są coraz mniej efektywne. Internauci nauczyli się skutecznie omijać tego typu reklamy, nie mają też problemu z zablokowaniem ich wyświetlania – mówi Rafał Irla z Afiliant.com.

W konsekwencji – w przypadku tradycyjnych kampanii odsłonowych – reklamodawcy często płacą za wyświetlenia, które nie przynoszą im żadnego efektu. – Siła marketingu afiliacyjnego tkwi w przejrzystości zasad. Reklamodawcy płacą za konkretne efekty: sprzedaż produktu, wypełnienie formularza kontaktowego lub przejście na stronę – przekonywał Rafał Irla podczas marcowej konferencji WebWro.

Uproszczenie zasad rozliczeń idzie również w parze z łatwiejszą implementacją reklam na stronie wydawcy, a także lepszym dostosowaniem ich tematyki do treści zawartej na portalu. Pozwala to na bardziej elastycznie zarządzanie kampaniami obu stronom biorącym udział w programie partnerskim.

Stabilny rozwój

Stabilność w e-biznesie to klucz do sukcesu. Dla jej osiągnięcia konieczne jest położenie nacisku na stałą poprawę jakości obsługi, a także poszukiwanie nowych kanałów dotarcia do potencjalnych klientów. Zarówno procedury zakupowe, jak i nowatorskie metody promocji zostaną w krótkim czasie zweryfikowane pod kątem ich użyteczności. Dzięki konsekwentnemu rozwojowi branży e-commerce wzrost wydatków na zakupy online w 2012 roku ma szansę pozytywnie zaskoczyć analityków rynkowych i umocnić pozycję Polski jako lidera – nie tylko w naszym regionie.

Źródło: Afiliant.com

PRportal.pl – informacje prasowe dla biznesu