Jakie są możliwości wsparcia eksportu?

6 kwietnia 2011 roku w Warszawie przedstawiciele instytucji rządowych oraz producenci i importerzy polskich produktów spotkali się na konferencji „Eksportowe znaki zapytania: Potencjał rynku. Możliwości wsparcia eksportu” organizowanej przez wydawnictwo Valkea Media i Krajową Izbę Gospodarczą.

Opierając się na doświadczeniach zaproszonych gości poszukiwano największych przeszkód, z którymi spotykają się polscy eksporterzy. Podjęto także próbę znalezienia rozwiązań mających na celu ułatwienie osiągnięcie sukcesu.

W dyskusji uczestniczyli m.in: Pani Ewa Swędrowska-Dziankowska – z-ca Dyrektora Departamentu Instrumentów Wsparcia w Ministerstwie Gospodarki, Pan Grzegorz Gawin – Dyrektor Departamentu Dyplomacji Ekonomicznej w Ministerstwie Spraw Zagranicznych,  Pan Marek Kłoczko – Sekretarz Generalny Krajowej Izby Gospodarczej oraz Pan Leszek Wroński – Partener KPMG.

Eksporterów reprezentowali: Pan Sławomir Smoliński – Dyrektor Biura Eskportu  firmy Bumar, Pan Marek Gajowniczek – w-ce Prezes Ericpol Telecom i Pan Hubert Kubik – Związek Pracowdawców Polski Związek Spirytusowy.

Z perspektywy partnerów zagranicznych wypowiedzieli się natomiast: Pani Katarzyna Pąk – Dyrektor Biura Komunikacji Ericsson, Pan Henryk Cuga – Sekretarz Polsko-Rosyjskiej Rady Biznesu oraz Pan Mika Ruotsalo – Prezes AB Baltic Trading Oy.

Marek Kłoczko, Sekretarz Generalny Krajowej Izby Gospodarczej twierdzi, że eksport osiągnął satysfakcjonujący poziom pod względem ogólnej ekonomii, jednak biorąc pod uwagę wielkość eksportu per capita Polska zajmuje końcowe miejsce wśród krajów Unii Europejskiej.

Powodem jest brak polskiego brandingu – zauważył Grzegorz Gawin, Dyrektor Wydziału Dyplomacji Ekonimicznej w Ministerstwie Spraw Zagranicznych RP–  Analizy pokazują konieczność budowania pozytywnego wizerunku naszych produktów.

O zdanie na temat rozwoju polskiego eksportu zapytano także najbardziej zainteresowanych, czyli polskich producentów. Jak zauważył jeden z nich – Marek Gajowniczek, Wiceprezes Ericpol Telecom- „Powinniśmy promować Polaków, nie tylko same produkty”.

Uczestniczy paneli dyskusyjnych zgodnie stwierdzili, że polskie produkty są niewątpliwie kojarzone z wysoką jakością, jednak tylko przez tych, którzy je znają. Upowszechnienie „polskiej marki” jest największym wyzwaniem przed jakim stoją krajowi producenci.

Podczas Konferencji zaprezentowano także nową publikację wydawnictwa Valkea Media – Made in Poland. Przygotowywany przez dziennikarzy Warsaw Business Journal, we współpracy z Krajową Izbą Gospodarczą oraz izbami branżowymi, rocznik przedstawia sektory o wysokim potencjale eksportowym, analizy rynku eksportu w Polsce, komentarze prawne i doradcze. Analizy doradcze przygotowane zostały przez firmę konsultingową KPMG.

„Słyszeliśmy od polskich producentów, że wiele się mówi o inwestycjach w Polsce, ale mało się robi w celu promocji eksportu. Przez wydanie rocznika Made in Poland chcemy to zmienić” -mówi Agnieszka Brejwo, Dyrektor Sprzedaży i Marketingu Warsaw Business Journal Group. Wydanie publikacji jest częścią Projektu Promocji Polskiego Eksportu, nad którym patronat honorowy objęło Ministerstwo Gospodarki. W jego ramach, poza wydaniem Made in Poland, przeprowadzony zostanie konkurs Mister i Junior Eksportu, dzięki któremu wyróżnione zostaną produkty skutecznie zdobywające rynki zagraniczne. Finałowym akcentem Projektu będzie uroczysta gala, na której zostaną rozdane nagrody Mister i Junior Eksportu. Należy podkreślić, że uczestnictwo w konkursie – na wszystkich jego etapach, łącznie z udziałem w Gali Finałowej jest bezpłatne.

źródło/autor: Warsaw Business Journal

PRportal.pl – informacje prasowe dla biznesu