Droga na włoskie Salone – udany rebranding marki Comforty

W tym roku na światowych targach designu w Mediolanie po raz pierwszy polska marka zaprezentuje kompletną kolekcję w najbardziej prestiżowej przestrzeni miejskiej – Zona Tortona, w Superstudio Piu, w ramach tzw. Temporary Muzeum for New Design. To w tym miejscu, zarządzanym przez niekwestionowany autorytet w świecie designu – Giulio Cappeliniego, prezentowane są najciekawsze, najbardziej doceniane i innowacyjne marki na świecie. Właśnie w Mediolanie Comforty przedstawi swoją najnowszą kolekcję mebli i lamp w ramach wystawy Real Industry Future Classics, pod dyrekcją artystyczną Tomka Rygalika. 

Comforty to młoda, polska marka, która od chwili wejścia na rynek dynamicznie ewoluowała zarówno w zakresie oferty, jak i własnego wizerunku. Firma powstała w 2000 roku pod nazwą Com40. Od samego początku produkcja mebli została oparta na zaawansowanej technologicznie fabryce spółki-matki Com.40 Limited, zatrudniającej obecnie ponad 3 tys. osób.  W 2008 roku, wraz z objęciem stanowiska dyrektora kreatywnego przez Jolantę Pasynkiewicz, firma przekształciła się w markę premium – Comforty Living. Jolanta Pasynkiewicz wyznaczyła nową strategię brandu, wyróżniając design, jako jego priorytetowe kryterium rozwoju. Oferta marki poszerzyła się. Obok kolekcji sof i foteli pojawiły się w niej lampy, meble drewniane. Oferta została uzupełniona dodatkami takich firm jak Ralph Lauren Home, Toulemonde Bouchard, Normann Copenhagen czy Baobab. Kolejna zmiana nastąpiła pod koniec 2010 roku, kiedy to stanowisko dyrektora artystycznego objął uznany na świecie polski projektant Tomek Rygalik , a nazwa marki została skrócona do Comforty.

Dokonując zmian postawiliśmy sobie poprzeczkę bardzo wysoko i konsekwentnie realizujemy nasze założenia. Myślimy o naszej marce nie w skali kraju, ale w kontekście międzynarodowym, stąd decyzja o premierze nowej kolekcji Comforty w Mediolanie, w prestiżowym Superstudio Piu – wyjaśnia Jolanta Pasynkiewicz.

– Wykorzystanie potencjału tkwiącego w designie było od początku w DNA marki, jednak z czasem intensywniej zaczęła rosnąć rola designu, jako środka zwiększającego przewagę konkurencyjną na rynku polskim – mówi Paweł Kubara, design manager Comforty – Zastanawiając się nad strategią, która może doprowadzić firmę meblarską do sukcesu, doszliśmy do wniosku, że jest to: Strategic Design Thinking, czyli włączenie designu do wszystkich aspektów myślenia o produkcie, obecności na rynku, komunikacji marketingowej i wizualnej – dodaje. Takie podejście firmy wynika ze zwiększającej się świadomości konsumenckiej Polaków, którzy zaczynają porównywać produkty. Domagają się lepszego wzornictwa i stają się bardziej krytyczni i wymagający. – Polski rynek w niedostatecznym zakresie dostrzega w designie potencjał innowacji i wartości dodanej. Składa się na to kilka czynników, m.in. niewłaściwe rozumienie terminu design, który powszechnie kojarzy się ze “sztuką udziwniania” przedmiotów – komentuje Tomek Rygalik, dyrektor artystyczny Comforty.

Przedstawiciele Comforty  zdradzają, że w Mediolanie zobaczymy markę będącą w procesie narodzin, w kontekście dynamicznie rozwijającego się przemysłu meblowego „Nowej Europy”. Poprzez nową kolekcję Comforty pokaże swoje kluczowe wartości –  dążenie do doskonałej jakości, równowagę pomiędzy formą a funkcjonalnością. Wszystko to z myślą o potrzebach użytkownika – meble zaprojektowane tak, by zapewniać dodatkowe funkcje, które doskonale sprawdzą się zarówno w domu, jak i w przestrzeniach publicznych.

Targi w Mediolanie nie są pierwszym krokiem Comforty na zagranicznym rynku. Jeszcze jako Com40, firma uczestniczyła w targach meblowych m.in. w Kolonii. Odświeżona już marka Comforty zainaugurowała międzynarodową działalność sponsorując, w ramach Salone del Mobile 2010, pierwszą po wielu latach, zbiorową wystawę polskich projektantów Young Creative Poland. Wystawa odbyła się w La Triennale, a jej  kuratorem była Miśka Miller Lovegrove. Była to idealna okazja aby zaprezentować pierwszy w Polsce, międzynarodowy konkurs pod tytułem Future Classics, którego twórcą i pomysłodawca jest Comforty.. W konkursie wzięli udział najzdolniejsi projektanci młodego pokolenia z całej Europy. Ich zadaniem było zaprojektowanie mebla, który wyraża ideę „klasyki przyszłości”.

Prezentacja idei konkursu oraz sam pomysł na twórcze poszukiwanie w gronie międzynarodowym spotkało się z dużym zainteresowaniem ze strony opiniotwórczych mediów europejskich. Nasz projekt odebrany został jako sygnał, że design Made in Poland może konkurować z najlepszymi, komentuje Paweł Kubara.

Kolejnym elementem w tworzeniu marki premium są szeroko rozumiane działania public relations. Prócz obecności za granicą Comforty przeprowadza liczne działania wspierające kluczowe inicjatywy i projekty edukacyjno-wystawowe . W 2009 roku marka zaangażowała się w wydarzenie promujące projektowanie i wzornictwo przemysłowe: Łódź Design Festival, a w 2010 roku była strategicznym partnerem i jedynym prywatnym sponsorem (obok Ministerstwa Gospodarki, Miasta Stołecznego Warszawa i Instytutu Adama Mickiewicza) wystawy prezentującej dorobek najmłodszego pokolenia polskich projektantów: Young Creative Poland w Mediolanie.

W zakresie działań wizerunkowych Comforty podejmuje także akcje zwiększające rozpoznawalność marki angażując się w life stylowe wydarzenia organizowane wspólnie z magazynem Malemen. Jako partner i sponsor uczestniczy także w wystawach wzornictwa i innych wydarzeniach kulturalnych w Polsce jak: Routed Design for Routed Living w CSW Zamek Ujazdowski, Ars Homo Erotica w Muzeum Narodowym, czy Wartość Dodana organizowana przez Instytut Wzornictwa Przemysłowego i pokazywana w polskim pawilonie w Szanghaju. Comforty wspierało także inaugurację festiwalu Warszawa w Budowie, organizowanego przez Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.

Comforty ma bardzo klarowną wizję swojej strategii, której wyrazem jest tytuł mediolańskiej wystawy – Real  Industry Future Classics. Na najważniejszych na świecie targach wzornictwa Comforty zaprezentuje się pośród najlepiej pozycjonowanych marek takich jak Foscarini, Tom Dixon, Flos, Magis, Cannon. To także  jednoznaczny sygnał, że Polska wkracza na rynek międzynarodowy jako gracz posiadający doskonałą pozycję przetargową. Stoi za nią modernistyczne dziedzictwo polskiego designu, znakomite położenie geopolityczne, rozwinięty, nowoczesny przemysł meblowy, świeże spojrzenie na design i energia twórcza – uważa  Paweł Kubara. – Wykorzystując globalizm w myśleniu i współpracując z uznanymi projektantami, dając im doskonałe zaplecze i nieograniczone możliwości rozwijania projektów i wdrażania produktów, nasza marka staje się wiodącą marką segmentu premium w Polsce. Strategia Comforty to już nie tylko  hasło: „think global, act local”, ale krok dalej: „think global, act global” – dodaje.

Po 11 latach obecności na rynku, marka stawiająca na innowacje, młode zasoby ludzkie i nowoczesny proces produkcyjny może bez kompleksów zająć miejsce wśród najważniejszych marek meblowych na świecie. Obecność na targach w Mediolanie, z kompleksową ofertą, pośród najlepszych, którzy pokazują się w Superstudio Piu, to przełom w rozwoju Comforty a także percepcji polskiego designu. To także dowód na to, że konsekwentne kształtowanie wizerunku oraz odpowiednio realizowana współpraca z najlepszymi projektantami z Polski i zagranicy może prowadzić do sukcesu. 

źródło/autor: Comforty

PRportal.pl – informacje prasowe dla biznesu