Giełdowa grupa MNI S.A. wdraża nową strategię dla spółki zależnej Hyperion S.A.

Notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie grupa MNI S.A. (indeks sWIG80, WIG – Telekomunikacja) kontynuuje strategię rozwoju w atrakcyjnych i perspektywicznych segmentach rynku. – Stale analizujemy trendy na rynku, elastycznie dostosowując naszą strategię do szybko zmieniającego się otoczenia. Postanowiliśmy wykorzystać dynamicznie rosnący popyt na ofertę multimedialną dostarczaną na urządzenia typu tablet czy smartphone. W grupie MNI będzie za to odpowiedzialny Hyperion S.A. wzmocniony przez zakup spółek Telestar S.A., właściciela stacji iTV i kilku kanałów rozrywkowych w Wielkiej Brytanii oraz firmy Lark Europe Sp. z o.o., czołowego producenta i dostawcy urządzeń elektroniki użytkowej w Polsce – mówi Andrzej Piechocki, prezes MNI S.A.

MNI S.A. kontroluje operacyjnie Hyperion S.A. (jest największym udziałowcem tej katowickiej spółki – ma 32,98% jej akcji). Hyperion S.A., który był do niedawna ogólnopolskim operatorem świadczącym usługi dostępu do szerokopasmowego Internetu, usług głosowych i telewizyjnych odsprzedał w ostatnim czasie swoje spółki zależne na rzecz MNI Telecom S.A. (podmiot w 100% zależny od MNI S.A.). To właśnie ten telekom, a nie notowany na warszawskiej GPW Hyperion S.A. zajmie się teraz konsolidacją aktywów telekomunikacyjnych grupy MNI. Jednocześnie Hyperion S.A., zgodnie z nową strategią zmienił profil działalności. – Nowy Hyperion S.A. skoncentruje się na dostarczaniu multimedialnych usług kontentowych szeroko pojętemu odbiorcy: dedykowanych kanałów telewizyjnych, komercyjnych kanałów TV  IPTV (OTT – over-the-top TV), dostępu do Internetu (mobilny i Wi-Fi), dostępu do ofert kontentowych: e-booki, komercyjne przekazy multimedialne – filmy, programy, itp. – mówi Andrzej Piechocki, prezes MNI S.A. i p.o. prezesa Hyperion S.A.

Hyperion S.A. realizując już nową strategię kupił w drugiej połowie marca dwie firmy:

  • Lark Europe Sp. z o.o., czołowego dostawcę elektroniki użytkowej (urządzeń do nawigacji GPS) w Polsce pod marką LARK – za 15 mln zł.
  • Telestar S.A., nadawcę ogólnopolskiego satelitarnego iTV oraz kilku programów rozrywkowych w Wielkiej Brytanii – za 76 mln zł.  

 

Lark Europe i grupa MNI współpracowały już blisko od roku – spółka Navigo z grupy MIT S.A. (MNI S.A. jest jej strategicznym udziałowcem ma 66% głosów na WZA) dostarcza mapy cyfrowe potrzebne nawigacji GPS. Obecnie na rynku jest ok. 150 tys. takich urządzeń LARK korzystających z cyfrowych map Navigo. – Zdecydowaliśmy się wejść w ten projekt, bo nowa strategia Hyperion S.A. realizowana wspólnie z Lark Europe, producentem zaawansowanych technologicznie urządzeń elektroniki użytkowej wychodzi zdecydowanie dalej, niż naturalny obszar synergii producenta nawigacji GPS i czołowego dostawcy map cyfrowych. Jeszcze w kwietniu wprowadzimy do sprzedaży tablety, dzięki którym w zależności od opcji będzie można korzystać z nawigacji GPS oraz oferty usług multimedialnych dostarczanych przez spółki grupy MNI – mówi Marcin Olbrycht, prezes Lark Europe.  

Istotną przewagą urządzeń marki Lark, ma być cena, przy zachowaniu wszystkich parametrów technicznych wymaganych wobec tabletów. W podstawowej wersji w detalu tablet Lark ma kosztować od 400 zł. Kolejną istotną przewagą Lark Europe jest jego sieć dystrybucji. Sprzęt pod marką Lark dystrybuowany jest niemal we wszystkich dużych sieciach handlowych (Carrefour, Auchan, Tesco, Real, Makro, Selgros), sklepach RTV i AGD (Media Mark, Saturn, RTV Euro AGD, Neonet, Media Expert, Mix Electronics, Komputronik), dzięki czemu produkty dostępne są zarówno w dużych miastach, jak i w mniejszych miejscowościach w całej Polsce. – Mimo, że jesteśmy polską firmą, w ciągu kilku lat udało się nam pokonać największych graczy. Jesteśmy obecnie jednym z trzech największych dostawców urządzeń do nawigacji GPS w Polsce, z 20% udziału w rynku. Chcemy ten sukces powielić na rynku tabletów, stając się liderem pod względem liczby sprzedanych urządzeń. Szacuję, że w tym roku sprzedamy ok. 40 tys. tabletów – dodaje prezes Marcin Olbrycht. 

Nowy Hyperion, w skład którego wchodzą Telestar S.A.- nadawca kanałów telewizyjnych w Polsce i w Wielkiej Brytanii (w planie uruchomienie jeszcze w tym roku kolejnych 4 kanałów), Lark dotychczasowy dostawca nawigacji GPS, które w nowym Hyperionie nabiorą cech mobilnej telewizji. – Nowy Hyperion S.A. będzie dostarczał swoją ofertę programową również poza bazę abonentów spółek grupy MNI – (telewizja OTT – over-the-top TV), np. odbiorcom sieci telewizji kablowych oraz posiadaczom smartphone (telefony), i tabletów (iPAD) na otwartym rynku – mówi Andrzej Piechocki, prezes MNI S.A. i p .o. prezesa Hyperion S.A.

Zgodnie z nową strategią Hyperion S.A. zaoferuje w połowie roku klientom subsydiowane tablety (Mobile Internet Devices)  pod marką Lark łączące funkcje nawigacji, telewizji DVB-T, mobilnego dostępu do Internetu (poprzez sieć 3G MNI Mobile). Dostęp do Internetu (mobilny i Wi-Fi) pozwoli na zaoferowanie odbiorcom pełnej oferty kanałów telewizyjnych (Over Top TV). Oferta dostępna będzie od połowy roku w największych sieciach handlowych, handlujących elektroniką. Nowy Hyperion S.A. będzie zarabiał na usługach dostarczanych odbiorcom. Planuje sprzedaż na poziomie nie mniej niż 75 mln zł, przy EBITDA nie niższej niż 12 mln zł.

Obecnie w skład grupy kapitałowej MNI wchodzi kilkanaście spółek telekomunikacyjnych, działających w branży zaawansowanych usług dodanych i marketingu mobilnego oraz medialnej. Na koniec IV kwartału 2010 r. skonsolidowane przychody ze sprzedaży grupy MNI wzrosły o 14%, do 288 mln zł, a skonsolidowany zysk netto zwiększył o 90,2%, do 70 mln zł. Rekordowe wyniki to efekt umiejętnego wykorzystywania synergii przychodowych i kosztowych w Grupie Kapitałowej MNI oraz dokonanych w 2010 r. akwizycji – przejęcia kontroli operacyjnej nad Hyperion S.A., ogólnopolskim dostawcą usług szerokopasmowego dostępu do Internetu, usług głosowych i telewizyjnych oraz zakupu firmy Stream Communications Sp. z o.o., siódmego operatora telewizji kablowej w Polsce.

Tylko biorąc pod uwagę wyniki Lark Europe, skonsolidowane przychody ze sprzedaży grupy MNI zwiększą się w tym roku o ok. 50 mln zł, a EBIDTA o kilka milionów złotych. – Efekty przejęć dokonanych w 2010 r. nie były jeszcze w pełni widoczne w naszych wynikach. Ich pozytywny wpływ będzie w pełni będzie widoczny dopiero w tym roku i kolejnych latach. Chcemy utrzymać tę korzystną tendencję. Cały czas szukamy okazji inwestycyjnych – firm, które mogłyby poszerzyć nasze portfolio produktowe i usługowe. Takie kryteria spełnia na pewno Lark Europe. Nadal chcemy się dynamicznie rozwijać, dlatego szykujemy się do kolejnych przejęć – mówi Andrzej Piechocki, prezes MNI S.A.

źródło/autor: MNI

PRportal.pl – informacje prasowe dla biznesu