Rusza pierwszy automatyczny optymalizator wydatków na telefon komórkowy

Nawet o połowę można zredukować swoje rachunki telefoniczne po skorzystaniu z pierwszego na świecie narzędzia do automatycznej optymalizacji wydatków na komórkę. Eksperci przewidują, że polska usługa internetowa wywoła korzystne zmiany na rynku telekomunikacyjnym.

Usługa internetowa o roboczej nazwie projekt blupill jest od dziś dostępna dla wszystkich, którzy posiadają indywidualny abonament u jednego z czterech największych operatorów działających w Polsce. Optymalizator automatycznie dobiera użytkownikowi idealnie dopasowane do jego potrzeb oferty i wyświetla miesięczny koszt korzystania z nich.

– Niemal każdy z nas ma poczucie, że jego rachunki za telefon są za wysokie – mówi Sebastian Barylski, szef projektu blupill. – Chcemy płacić mniej, ale nie wiemy jak to zrobić. Nic dziwnego – należałoby przeanalizować astronomiczną liczbę kombinacji taryf, usług dodanych i promocji, przy czym zasady naliczania ceny są bardzo skomplikowane. Stworzyliśmy system, który potrafi z tego morza informacji wyłowić rozwiązanie idealnie dobrane do potrzeb klienta. Dzięki temu jego rachunki obniżą się nawet o połowę.

Zespół matematyków, ekonomistów i informatyków z Poznania kierowany przez Barylskiego, tworząc usługę, poszedł pod prąd dotychczasowym próbom rozwiązania problemu. Usługi starej generacji – porównywarki – ograniczają poszukiwania do taryf spełniających uśrednione parametry użytkownika. Tymczasem projekt blupill oblicza, ile kosztować będzie użytkownika każda dostępna dla niego na rynku kombinacja taryf, usług dodanych i promocji, automatycznie analizując precyzyjny matematyczny zapis historii korzystania przez użytkownika z telefonu.

Algorytm usługi jest ściśle strzeżoną tajemnicą. Zespół dwa lata pracował nad stworzeniem innowacyjnego systemu informatycznego. Usługa, która została dziś zaprezentowana, po ponad pół roku testów jest dostępna w wersji testowej (beta 0.9). Można z niej skorzystać za minimalną opłatą w wysokości 1,30 zł brutto (poprzez e-płatność) lub 2,40 zł brutto (SMS).

Specjaliści wypowiadają się pozytywnie o odważnym podejściu do rozwiązania problemu przez poznański zespół od strony algorytmicznej, technologicznej i biznesowej. – Uważam ten projekt za ciekawy, ponieważ pozwala dostosować ofertę operatorów telefonii komórkowej do potrzeb użytkowników – mówi Prof. Krzysztof Diks z Uniwersytetu Warszawskiego. – Jest to niezwykle trudny koncept matematyczny i informatyczny, dlatego że spośród setek miliardów kombinacji trzeba wybrać tę najlepszą dla danego użytkownika. Dlatego bardzo doceniam to osiągnięcie.

Usługa zawsze dobiera użytkownikowi najbardziej aktualną ofertę rynkową. Analitycy i prawnicy z zespołu projektu blupill z pomocą specjalnego systemu wprowadzają na bieżąco wszystkie zasady naliczania cen za usługi komórkowe.

Projekt blupill został skonstruowany z zachowaniem mechanizmów ochrony danych stosowanych przez banki. Na jego serwery nigdy nie trafiają prywatne dane użytkowników.

– Projekt blupill jest bardzo bezpieczny – zapewnia Krzysztof Młynarski, ekspert od bezpieczeństwa w IT. – Dane użytkownika nie są przekazywane na zewnątrz i pozostają cały czas na jego komputerze. Projekt jest stale audytowany przez specjalistów od bezpieczeństwa, można zatem w pełni na nim polegać.

Eksperci liczą na to, że wprowadzenie projektu blupill wywoła korzystne zmiany na rynku telekomunikacyjnym. Duże nadzieje wiążą się z możliwością likwidacji problemu asymetrii informacji rynkowej, która hamuje rozwój gospodarki.

– Asymetria informacji jest to sytuacja, w której jedna ze stron posiada więcej informacji niż druga. Jeśli ta druga strona wykorzystuje zaistniałą dysproporcję informacji, prowadzi to do zawodności rynku, jak i wystąpienia wielu niekorzystnych sytuacji dla kupującego – wyjaśnia prof. Krzysztof Opolski z Uniwersytetu Warszawskiego. – Twórcą pojęcia asymetrii informacji jest amerykański profesor Joseph Stiglitz, który za badania na tym problemem został uhonorowany nagrodą Nobla.

– Nieustannie pracujemy nad udoskonaleniem Projektu blupill – podkreśla Sebastian Barylski. – Planujemy udostępnienie w najbliższym czasie tej usługi również użytkownikom telefonów na kartę. Testy mają się rozpocząć jeszcze w tym miesiącu. Usługa będzie dostępna na stronie www.blupill.pl.

 

 

PRportal.pl – informacje prasowe dla biznesu