Johnnie Walker nadal liderem kategorii whisky w Polsce

Whisky Johnnie Walker należąca do koncernu Diageo odnotowuje w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy wysokie dwucyfrowe wzrosty, potwierdzając tym samym swoją pozycję lidera na polskim rynku. Uzasadnieniem w ujęciu krótko, jak i długookresowym jest sprzedaż wartościowa kluczowego wariantu marki Johnnie Walker – Johnnie Walker Red Label, która we wszystkich kanałach rośnie powyżej wzrostu wartości całego segmentu.

Johnnie Walker jest marką numer 1 wśród najlepiej sprzedających się alkoholi mocnych na świecie (pozycja nr 3 po Smirnoff i Bacardi) i nr 1 na rynku whisky w Polsce. Marka stale utrzymuje swoją pozycję w dwóch kluczowych segmentach: Scotch Standard (Johnnie Walker Red Label) i Scotch Deluxe (Johnnie Walker Black Label). W okresie ostatnich 12 miesięcy (grudzień 2009 – listopad 2010) udziały tych dwóch wariantów w sprzedaży wartościowej na polskim rynku kształtowały się odpowiednio (w segmentach, w których operują): Johnnie Walker Red Label 34,6%, główny konkurent – 25,7% i Johnnie Walker Black Label 43,6%, główny konkurent – 21,8%.

Kategoria whisky w Polsce charakteryzuje się od kilku już lat dużą dynamiką wzrostu. Dwucyfrowe wzrosty, rzędu 20-22% plasują całą kategorię w pierwszej trójce najszybciej rosnących kategorii alkoholi (wg danych za MAT październik- listopad 2010, tuż za koniakiem – 26,8% wzrostu, ale z małej bazy i kategorią Ready-to-Drink – 23,3%). Johnnie Walker jest liderem kategorii whisky w Polsce utrzymując w ostatnich kilkunastu miesiącach również dwucyfrowe wzrosty. Zarówno w ujęciu krótkookresowym (listopad 2010 do listopad 2009), jak i w ujęciu długookresowym (grudzień 2009 – listopad 2010, do analogicznego okresu rok wcześniej) sprzedaż wartościowa kluczowego wariantu marki –  Johnnie Walker Red Label rośnie powyżej wzrostu wartości całego segmentu, z tego też wynika wzrost udziałów marki.

Okres przedświąteczny w 2010 roku zmusił kategorię whisky do dynamicznych akcji promocyjnych, które zdecydowanie podniosły ilościowe wyniki sprzedaży. Należy jednak pamiętać, że z punktu widzenia biznesowego kluczowe są miary wartościowe, pokazujące wartość sprzedaży w PLN, co odzwierciedla faktyczną pozycję danej marki w kategorii w długim okresie. Natomiast koncentrowanie się na samych udziałach ilościowych w krótkich okresach, jak ten przedświąteczny, które uwzględniają głównie sprzedaż sztukową, może zniekształcić obraz rzeczywistych udziałów danej marki w rynku.

Pozycję marki Johnnie Walker w Polsce bez wątpienia można określić jakowiodącą, czego dowodzą udziały wartościowe marki w kategorii. Marka zawdzięcza to stabilnej strategii działania, co przekłada się na jej trend aprecjacyjny (systematyczny wzrost). Okresowe wahania w kategorii wynikają z sezonowych uwarunkowań, które w dłuższej perspektywie nie wpływają na całokształt wyników.

źródło/autor: Euro RSCG Sensors

PRportal.pl – informacje prasowe dla biznesu