Lidl liderem rankingu Greenpeace

przez | 16/12/2010

W czasach ekologicznej troski o zmniejszający się w szybkim tempie zasób dóbr ziemskich coraz częściej monitoruje się politykę handlową wytwórców i dystrybutorów żywności. W tegorocznym rankingu Greenpeace zatytułowanym „Oceany na sprzedaż” sieć sklepów spożywczych Lidl okazała się liderem we wdrażaniu zrównoważonej strategii pozyskiwania ryb, produktów rybnych oraz owoców morza.

Naukowcy biją na alarm. Jeśli nie zmieni się podejście do wykorzystania zasobów morskich na bardziej zrównoważone i odpowiedzialne, większość znanych dziś gatunków ryb może niedługo wyginąć. Krytyczna sytuacja światowych łowisk doprowadziła do tego, że coraz częściej świadomi konsumenci chcą kupować produkty, które powstały z zachowaniem zasad zrównoważonego wykorzystania zasobów. O tym, jak ważny dla przyszłości świata jest to problem, informują statystyki Organizacji Narodów Zjednoczonych do Spraw Wyżywienia i Rolnictwa (FAO). Zgodnie z danymi, większość łowisk uważa się obecnie za wyczerpane, nadmiernie eksploatowane albo uszczuplone. Na skutek drastycznych technik połowów, 89% światowych łowisk jest eksploatowana w pełni lub na granicy wyczerpania zasobów, 7% jest już przetrzebionych, a tylko 3% nie jest w pełni eksploatowanych. Bardzo często nielegalne i niekontrolowane połowy wiążą się z dewastacją rozległych raf koralowych oraz innych siedlisk przy dnach mórz wraz z całym bogactwem podwodnego ekosystemu.

Dużą rolę w poprawie sytuacji żywych zasobów morskich może odegrać rynek, a przede wszystkim wielcy przetwórcy i dystrybutorzy produktów rybnych. Coraz częściej mówi się o powszechnym wprowadzeniu zrównoważonych strategii pozyskiwania ryb i produktów rybnych w sieciach detalistów, które są w Polsce najistotniejszym kanałem sprzedaży tych produktów.

Lidl został liderem drugiej edycji rankingu działających na terenie Polski detalistów w sektorze wielkopowierzchniowych sklepów spożywczych. Celem tej klasyfikacji jest przedstawienie sytuacji na polskim rynku pod kątem jakości pozyskiwania i wprowadzania do obrotu ryb i produktów rybnych. W opracowaniu tym omówione są również główne kwestie związane z rybołówstwem komercyjnym i akwakulturami.

Do wzięcia udziału w rankingu zostały zaproszone wszystkie sieci sprzedaży detalicznej w Polsce. Źródłem informacji dla badaczy były odpowiedzi udzielone przez detalistów na specjalnie w tym celu przygotowany zestaw pytań. W przypadku odmowy udzielenia odpowiedzi, informacje na temat strategii pozyskiwania ryb i produktów rybnych były sprawdzane przez pracowników oraz wolontariuszy Greenpeace bezpośrednio w sklepach, na stronach internetowych oraz w innych dostępnych publikacjach.

Praktycznie w każdej kategorii rankingu obejmującego m.in. identyfikowalność pochodzenia produktów, ich jasne, czytelne i jednoznacznie informujące o źródle pochodzenia oznakowanie oraz zastosowanie i promocję praktycznych rozwiązań przy wdrażaniu zasad „odpowiedzialnej strategii”, sieć zdobyła najwięcej punktów. Łączna liczba 180 punktów zapewniła jej skok na pozycję lidera z drugiego miejsca zdobytego w rankingu za rok 2009. Tylko Lidl oraz Kaufland (pozycja nr 2) zostały ocenione dobrze. Pozostałe sieci otrzymały ocenę „średnią” oraz „złą”. Wyróżniająca pozycja Lidla wynika z pionierskich w kraju działań, m.in. monitoringu wstecznego produktów oraz opracowania wytycznych dla dostawców w kwestii pozyskiwania produktów rybnych. Ponadto na stronie internetowej firmy oraz w gazetkach reklamowych można uzyskać informacje o produktach rybnych pozyskiwanych w ramach zrównoważonej polityki rybnej.

A zatem smaku i jakości wigilijnego karpia można być pewnym.

źródło/autor: Hill & Knowlton Poland