Spróbuj i wygraj

Ile razy zdarzyło ci się wziąć udział w konkursie? Ile razy zachęciła cię do tego atrakcyjna nagroda, a ile chęć rozrywki, spróbowania szczęścia? Ile razy coś wygrałeś? Zastanawiałeś się dlaczego?

Wszelkiego rodzaju konkursy – internetowe, telefoniczne, sms-owe, są bardzo skuteczną formą promocji, wykorzystywaną przez wiele polskich firm. Kluczem do sukcesu tego biznesu jest jego prostota – tego typu konkursy nie absorbują nas nadmiernie, nie wymagają przemyśleń czy przygotowania – przykładowo: bierzemy komórkę, wpisujemy kilka znaków i wysyłamy. Potem już tylko czekamy na wynik.

Nieco ponad rok temu Wprost opublikował kontrowersyjny artykuł, który pokazywał, że w konkursach sms-owych przeciętny Kowalski nie ma szans na wygraną. W Polsce istnieje bowiem kilka osób, które zawodowo zajmują się grą o nagrody i w wysyłane sms-y inwestują bardzo pokaźne sumy, zmniejszając do minimum szanse innych uczestników. Ale czy tak jest w przypadku każdego konkursu? Oczywiście, że nie.

W Internecie, aż roi się od wątków dotyczących różnego rodzaju konkursów, zasad brania udziału, nagród. Są to także miejsca, gdzie forumowicze dzielą się radością z wygranej. – Czuję radość, gdy coś wygram. Ale staram się brać udział tylko w takich konkursach, gdzie nagroda mnie interesuje lub wiem, że mogę ją dać w prezencie komuś bliskiemu – opowiada na forum portalu iwoman.pl ziutka. – Zgadzam się nawet niewielka wygrana to wielka radocha – odpowiada jej tryfenka.

O konkursach można przeczytać nie tylko na forach, ale także na stronach internetowych poświęconych tej tematyce, np. e-konkursy.info, na której codziennie zamieszczanych jest ok. 20-30 nowych konkursów.

W konkursach internetowych nagrody zazwyczaj nie są tak wartościowe, jak w tych sms-owych, ale za to szansa na ich wygranie jest większa. Są to często gadżety promocyjne, takie jak koszulki czy kubki, ale nie tylko. Przykładowo, w trwającym obecnie konkursie organizowanym przez Tchibo można wygrać ciśnieniowy ekspres do kawy. Marka Lion oferuje  iPhone’y, deski snowboardowe i odtwarzacze mp3. W serwisie AdBreaker natomiast nagrodą miesiąca jest iPad.

Szanse zdobycia nagrody zwiększają się poprzez wybór odpowiednich konkursów. Nie warto brać udziału w zabawie, w której do wygrania jest zaledwie kilka małowartościowych nagród – gra jest nie warta świeczki. Podobnie jest z konkursami, w których najpierw odpowiadamy na pytania, a później odbywa się losowanie. Unikajmy także konkursów, w których można wygrać za pomocą głosów internautów – nagrodę przeważnie otrzymuje ten, kto ma więcej znajomych, a nie najlepszą pracę.

Warto pamiętać, że nie w każdym konkursie nagrody w ogóle są rozdawane. A to za sprawą tzw. ubezpieczenia od wygranej, które jest już bardzo popularne na Zachodzie. Niektóre firmy, chcąc poprawić efektywność promocji, oferują spektakularne nagrody, takie jak luksusowy samochód, mieszkanie albo wysoka nagroda pieniężna, korzystając z pomocy firmy ubezpieczeniowej – płacą za ubezpieczenie, a w razie wygranej to ubezpieczyciel pokrywa jej koszty. Jednak, aby było to opłacalne, prawdopodobieństwo wygrania przez kogokolwiek nagrody musi być małe. Niestety, nie zawsze jest to widoczne na pierwszy rzut oka. Bądźmy więc uważni i nie dajmy się oszukać.

Jakie formy konkursów mamy do wyboru? Nie sposób tego wymienić. Najwięcej form konkursowych możemy dzisiaj spotkać w Internecie. Bardzo popularnym narzędziem jest Facebook, za pomocą którego konkursy organizowały m.in. takie marki jak Maxwell House, Felix, M&M’s Libert Direct czy Dunlop. Zabawy te mają przeróżną formę, zazwyczaj jednak polegają na przekazywaniu informacji o promocji znajomym.

Ciekawy konkurs możemy znaleźć we wspomnianym serwisie AdBreaker. Cała zabawa polega na obejrzeniu 5 krótkich reklam jednego dnia. Następnie bierzemy udział w kilkusekundowej grze w znalezienie najbardziej podobnego koloru. – Nagrody zdobywa się codziennie, a oprócz tego można wygrać nagrodę tygodnia i nagrodę miesiąca. Lista zwycięzców publikowana jest na bieżąco w serwisie, a nagrody wysyłane pocztą – tłumaczy Filip Szewczyk, przedstawiciel serwisu. AdBreaker został zainstalowany na wielu witrynach partnerskich, m.in. Pb.pl, Fotosik.pl, E-mieszkanie.pl czy Teksty.org. Serwis uaktywnia się po kliknięciu w „netkę” z logo AdBreaker, widoczną u boku ekranu.

Wszelakiego rodzaju konkursy, jako formy promocji, pojawiły się w ostatnim czasie jak grzyby po deszczu. Głownie za sprawą popularyzacji Internetu, w tym portalu Facebook. Warto więc przejrzeć możliwości jakie stwarzają firmy, chcące się wypromować. W wielu przypadkach mamy duże szanse zdobycia nagrody.

źródło/autor: LTM Communications

PRportal.pl – informacje prasowe dla biznesu