Cersaie 2010 – nowe trendy

Międzynarodowa Wystaw Płytek Ceramicznych i Wyposażenia Łazienkowego w tym roku odbyła się już po raz dwudziesty ósmy.

Pomimo, że cała branża nie jest w najlepszej kondycji, w dalszym ciągu w Bolonii, na tej najważniejszej na świecie imprezie, prezentującej płytki ceramiczne i wyposażenie łazienek, prezentowane są najnowsze trendy i nowości, które będą królować w łazienkach w najbliższych latach.

Tradycyjnie nie zabrakło na nich przedstawicieli Max-Fliz, firmy, która poprzez salony w Krakowie i Wrocławiu wprowadza nowości targów na polski rynek.

Ugruntowana pozycja targów

Liczba zwiedzających targi utrzymuje się na stałym poziomie. W tym roku zwiedzających było ponad 83 tysiące, z czego aż 25 tysięcy to osoby z zagranicy (wzrost o 7,9%). Na 176 tysiącach metrów kwadratowych powierzchni wystawiało się 1012 wystawców z 33 krajów (263 wystawców spoza Włoch). Targi odwiedziło więcej obcokrajowców niż rok wcześniej i mniejsza liczba Włochów (58,326 – spadek o 4,25%). Tradycyjnie nie zabrakło mediów. Na targach pojawiło się 738 dziennikarzy. Na ubiegłorocznych targach wyraźnie odczuwało się piętno kryzysu i w tym roku nie było widać znacznej zmiany jakościowej. Niemniej pojawiło się kilka zachęcających nowości, które wybijały się na tle pozostałych propozycji targowych.

Styl miejski w płytkach i ciekawe faktury

Szczególną uwagę zwracały adaptacje miejskiego graffiti na potrzeby wyposażenia wnętrz.

-Pierwsze tego typu propozycje zaprezentował Reffin, którego płytki zdobią graffiti w odcieniach szarości. O krok dalej poszła hiszpańska Peronda, której płytki pokrywa graffiti w kolorze, na dodatek są to malunki autorstwa Banksy’ego. Jest to całkowicie świeży trend, który jest inny od wszystkiego, co do tej pory prezentowano. Propozycje Perondy z serii Chic to płytki o delikatnej satynowej powierzchni, w kolorach szarości, którą można zaprezentować poważnie lub pokryć malunkami graffiti, które to świetnie pasują do odważnych wnętrz – mówi Kazimierz Kaźnica z Max-Fliz

Płytki z graffiti, wykonane z gresu porcelanowego, mają uniwersalny charakter – można je stosować zarówno na ścianie jak i na podłodze.

1 CERSAIE 2010, Diana Włodarczyk, Kazimierz Kaźnica, Max-Fliz– Kolejnym interesującym trendem są przestrzenne płytki o ciekawej fakturze z takich fakryk jak Porcelanosa, Venis oraz Venus. Pojawiają się falowania, kubiczne kostki i gofrowana powierzchnia płytek. W ubiegłym roku mieliśmy do czynienia z początkami tego trendu a teraz jest on już wyraźny i jest prezentowany w nowych barwach – do bieli doszła czerń, szarość i delikatne kolory ecru – mówi przedstawiciel Max-Fliz

Na targach nie dało się także nie zauważyć marki Porcelanatto, która nawiązała współpracę z wybitnym projektantem Karimem Rashidem, który zaprojektował dla niej kolekcję no-stalgia, wyróżniającą się awangardowym designem.

Kamienie i imitacje drewna

Ogólnym trendem, który udało się zauważyć niemal u każdego producenta to płytki stylizowane na naturalne kamienie oraz płytki imitujące drewnianą podłogę. Wszystkie fabryki nawiązują do ekologiczności i podobnie jak w ubiegłym roku szczycą się procentem wykorzystanego w produkcji materiału pozyskanego z recyklingu.

– Dało się zauważyć bardzo wiele płytek imitujących naturalny kamień, ale nie marmur czy trawertyn, lecz łupki, granity i piaskowce. Fabryki urozmaicając swoją ofertę proponują różne sposoby cięcia kamienia, wzdłuż żył lub poziomo, dzięki czemu udaje się osiągnąć różne efekty stylistyczne – mówi Diana Włodarczyk z Max-Fliz

Włoska Taggina, firma, którą uznać można za jedną z najważniejszych, postawiła na faktury i bardzo surowe kolory, zaskakująco mało włoski styl. Producent zaprezentował serię do wyposażenia Spa – płytki, wraz ze specjalnymi częściami do zrobienia brodziku i które można wyłożyć dookoła basenu – bardzo modernistyczna propozycja, która zdaje się jeszcze za bardzo wybiega w przyszłość.

W stronę większych formatów

­W przypadku płytek ceramicznych nie bez znaczenia są także rozmiary w jakich są produkowane, ponieważ przekłada się to na możliwości ich stylistycznego wykorzystania.

– Formaty stają się coraz większe. Przez chwilę dominował trend o rozmiarach 20×50 cm, który wynikał ze złej sytuacji fabryk. Taki format obniżał koszty produkcji i gwarantował większą zyskowność. Teraz dominują jeszcze większe formaty 25×70 cm, 60×120 cm w produktach takich fabryk jak Ragno Ceramiche czy też Sant’Agostino – mówi Diana Włodarczyk z Max-Fliz

Nowe technologie

Ciekawostką technologiczną zabłysnęła firma Fiandre, której płytki pokrywane są specjalną antybakteryjną powłoką.

-Płytki z serii Active są antyzanieczyszczające, antybakteryjne i samoczyszczące. Umożliwia to specjalna fotokatalityczna powierzchnia, która sprawia że osiadające na niej szkodliwe substancje się rozkładają, podobnie dzieje się z bakteriami – tłumaczy specjalistka Max-Fliz

Kryzys wciąż widać?

Zdaniem ekspertów Max-Fliz, jeśli chodzi o płytki ceramiczne, to nie daje się zauważyć postępu w zestawieniu z ubiegłym rokiem. Dało się zauważyć więcej fabryk hiszpańskich niż miało to miejsce w latach ubiegłych.

-Może to wynikać z niezwykle trudnej sytuacji na rynku hiszpańskim. Hiszpańscy producenci decydują się wystawiać na targach włoskich i prawdopodobnie zabraknie ich na lokalnych targach w Walencji. Chcą się pokazać na największej imprezie branżowej, ponieważ tu jest najwięcej kupujących klientów ­– mówi Kazimierz Kaźnica.

Podsumowując tegoroczne Cersaie warto także dodać, że pokazało się o wiele więcej nowości jeśli chodzi o ceramikę, niż miało to miejsce w ubiegłym roku.

-Zaczęły się pojawiać ceramiki matowe, satynowe z perłową poświatą. Pokazało się dużo serii ekonomicznych, dla mniej zamożnych klientów, szukających ciekawych produktów – mówi Diana Włodarczyk.

Targi w Bolonii to największa tego typu impreza branżowa. Wciąż widać, że branża jeszcze nie poradziła sobie z kryzysem, ale dało się zauważyć, że w przeciwieństwie do ubiegłego roku, zaczęły się pojawiać stylistyczne nowości. Wkrótce trafią także na nasz rynek, za pośrednictwem salonów Max-Fliz.

www.max-fliz.com.pl

PRportal.pl – informacje prasowe dla biznesu