GE przedstawia silnik J920 – pionierskie rozwiązanie w technologii silników gazowych

Tagi:

Dział silników gazowych GE – Jenbacher – zaprezentował najnowszy duży silnik gazowy J920. Przy sprawności elektrycznej wynoszącej 48,7 % oraz mocy 9,51 megawata (MW), nowy J920 jest najsprawniejszym silnikiem w swojej klasie i potwierdza pozycję lidera firmy GE na rynku silników gazowych.

Silnik gazowy J920 dostarcza energii wystarczającej do zasilenia 18 500 przeciętnych europejskich gospodarstw domowych. J920 został zaprezentowany podczas ceremonii, która miała miejsce w zakładach GE w Jenbach w Austrii.

Nowy silnik o dużej gęstości mocy jest wyjątkowo atrakcyjny zarówno z perspektywy klienta, jak i ochrony środowiska, gdyż jego wysoka sprawność nie tylko ogranicza koszty cyklu życia wynikające ze zmniejszonego zużycia paliwa, ale także zdecydowanie zmniejsza emisję gazów cieplarnianych. W porównaniu z innymi dostępnymi silnikami gazowymi podobnej mocy, działanie jednego silnika J920 może pozwolić uniknąć emisji około 1500 t CO2 rocznie, co odpowiada emisjom z około 800 przeciętnych europejskich samochodów. W tym samym okresie oszczędności wynikające z niższego zużycia paliwa gazowego mogą przekroczyć 217 000 €.

J920 jest specjalnie przystosowany do niezależnego i zdecentralizowanego dostarczania energii w odległych lokalizacjach lub obszarach położnych w gorących klimatach albo na dużych wysokościach w zastosowaniach kogeneracyjnych oraz do stabilizacji sieci elektroenergetycznych. Prototyp silnika od zeszłego lata przechodził serię testów w specjalnie wybudowanym centrum testów w zakładach produkcyjnych GE Jenbacher w Austrii.

„Przejęcie Jenbacher było wyjątkowym sukcesem GE. Od chwili wejścia do naszego portfela firma rozrosła się czterokrotnie”, stwierdził Steve Bolze, prezes zarządu i dyrektor generalny GE Power & Water. „Jako element naszej strategii ciągłych inwestycji technicznych, silnik J920 stanowi nasze najnowsze, zróżnicowane rozwiązanie umożliwiające zdecentralizowane wytwarzanie energii z najwyższą w swojej klasie sprawnością, przy jednoczesnej niższej emisji tlenków węgla i wysokiej gęstości mocy. Ten najnowszy produkt, w połączeniu ze stałymi inwestycjami w sieć dystrybucji, łańcuch dostaw oraz sektor usług, ustawia nas w dobrej pozycji umożliwiającej reagowanie na zmieniające się potrzeby naszych globalnych klientów.”

Następnym krokiem będzie program pilotażowy, w trakcie którego nowy silnik zostanie po raz pierwszy oddany do eksploatacji w „Stadtwerke” (gminnym przedsiębiorstwie energetycznym) w Rosenheim w Niemczech. Po ukończeniu testów zaplanowano rozpoczęcie seryjnej produkcji. Nowy silnik powinien być dostępny w krajach posiadających sieci pracujące z częstotliwością 50 Hz i 60 Hz w roku 2012.

„Jesteśmy dumni z możliwości bycia pierwszą firmą, która przetestuje nowy silnik w praktycznych warunkach. Do dnia dzisiejszego silniki gazowe GE Jenbacher wyróżniają się swoją niezawodnością, gęstością mocy i wyjątkową sprawnością, należącą do najlepszych na świecie”, powiedział Götz Brühl, dyrektor generalny Stadtwerke Rosenheim w Niemczech, operatora pilotażowej instalacji. “Silnik J920 jest lepszy od innych urządzeń tego typu, stanowi nowy punkt odniesienia do porównań ekonomicznych, analiz zużycia paliwa oraz ochrony środowiska. Jestem przekonany, że ten nowy silnik szybko zdobędzie należną mu pozycję na rynku, zwiększając wzrost sektora kogeneracji, stanowiącego naszą najbardziej efektywną energetycznie technologię.”

Sprawność elektryczna J920, stanowiąca ważny wskaźnik efektywności ekonomicznej i środowiskowej silnika, została podniesiona o ponad 2 punkty procentowe, do 48,7 procent. Dzięki temu nowy, 20-cylindorwy silnik osiąga najwyższą wartość spośród wszystkich silników w swojej klasie dostępnych na globalnym rynku.

Dzięki temu innowacyjnemu silnikowi gazowemu GE kontynuuje udany rozwój technologii połączony z systematyczną innowacją, bazujący na ponad 50-letnim doświadczeniu w projektowaniu i wytwarzaniu silników gazowych. W czerwcu br. GE udało się dokonać kolejnego postępu technologicznego poprzez wprowadzenie na rynek pierwszego na świecie silnika gazowego z dwustopniową turbosprężarką. Ta nowa technologia została wykorzystana do zwiększenia mocy silnika J624, który do dziś był największym modelem oferowanym przez Jenbacher, z 4 MW do 4.4 MW, oraz do zwiększenia jego sprawności elektrycznej do znaczącej wartości 46,5 procent.

„Nasz nowy silnik stanowi odpowiedź na ciągły wzrost potrzeb naszych klientów w zakresie wyższej mocy i sprawności, a także ważny strategiczny krok w zakresie długofalowej ekspansji naszej firmy”, powiedział Prady Iyyanki, dyrektor generalny ds. silników gazowych GE Power & Water. “Obecnie GE jest jedynym na świecie specjalistą w zakresie silników gazowych oferującym pełen portfel produktów o mocy od 0,25 do 9,5 MW. Po raz kolejny potwierdziliśmy naszą pozycję lidera w zakresie technologii oraz innowacji.”

Z technicznego punktu widzenia pionierski projekt J920 opiera się na sprawdzonych elementach kluczowych systemów spalania wykorzystanych w silnikach Jenbacher serii 6. Ponadto, J920 wykorzystuje innowacyjną, trójmodułową budowę, dającą najwyższej jakości wystandaryzowane jednostki wytwórcze składające się z silnika, generatora oraz modułu pomocniczego wytwarzanego w zakładach GE Jenbacher. Ponadto, podobnie jak ostatnio zaprezentowany silnik J624, nowy J920 jest wyposażony w innowacyjny, dwustopniowy system turbosprężarek.

Silnik J920 pozwala osiągnąć wyjątkowo wysoką sprawność – rzędu 90 procent – w przypadku zastosowań w kogeneracji. W takim przypadku J920 umożliwia osiągnięcie oszczędności przekraczających 130 milionów kWh energii pierwotnej (76 000 baryłek ropy) przy jednoczesnym uniknięciu emisji ponad 7800 t CO2 2.Dlatego też J920 dokładnie odpowiada celom globalnej inicjatywy GE o nazwie ecomagination, w ramach której firma promuje innowacyjne technologie pozwalające zmniejszać wszystkie rodzaje emisji.

Kolejną korzyścią dla klientów jest wysoka gęstość mocy nowego silnika w stosunku do względnie niskich kosztów inwestycyjnych. Dzięki wykorzystaniu nowej, dwustopniowej turbosprężarki GE, silnik J920 nadaje się do zastosowań w gorącym i wilgotnym klimacie, a także regionach położonych na dużych wysokościach. Oznacza to, że nowy silnik zapewnia stabilne, niezawodne i zdecentralizowane źródło energii nawet w skrajnych warunkach.

Fakt, iż nowy silnik osiąga pełną moc w ciągu zaledwie pięciu minut zwiększa jego atrakcyjność również jako źródła pokrycia zapotrzebowania szczytowego. Krótki czas dostawy, szybki i łatwy montaż, prosty serwis oraz konserwacja, a także wysoki poziom elastyczności pracy stanowią kolejne zalety. Te ostatnie cechy są związane z faktem, iż dowolną ilość modułów J920 można połączyć w ramach jednej wystandaryzowanej elektrowni. Wysoko wystandaryzowane interfejsy oraz sprawdzony system sterowania Jenbacher DIA.NE XT 3 dają dodatkowe korzyści.

Dodatkowe informacje znajdują się pod adresem www.ge-j920gasengine.com

PRportal.pl – informacje prasowe dla biznesu