Rusza IV edycja konkursu „Mama w pracy”

Kolejna edycja konkursu „Mama w pracy” – organizowanego przez Fundację Świętego Mikołaja wspólnie z Rzeczpospolitą oraz instytutem badawczym MillwardBrown SMG/KRC – już się rozpoczęła! Przedsiębiorstwa, które w wyznaczonym terminie zgłoszą się do plebiscytu, będą mogły ubiegać się o tytuł laureata konkursu oraz przez rok posługiwać się znakiem Mama w pracy. Ankiety zgłoszeniowe można przesyłać do 28 lutego 2011 roku.

Celem kampanii społecznej – prowadzonej przez Fundację Świętego Mikołaja od 2007 roku – jest zwrócenie uwagi na trudności Polek w łączeniu macierzyństwa z pracą zawodową oraz poprawienie standardów zatrudniania kobiet.

Problemy w pracy z powodu zajścia w ciążę, odkładanie decyzji o urodzeniu dziecka z obawy przed zwolnieniem, pogorszenie warunków pracy po powrocie z urlopu macierzyńskiego to najczęstsze problemy, z którymi muszą zmierzyć się aktywne zawodowo kobiety w Polsce1.

Tegoroczna edycja konkursu rozpoczęła się 18 października, a przedsiębiorstwa chętne do wzięcia udziału mogą zgłaszać swój udział do 28 lutego 2011 roku. Plebiscyt obejmuje trzy kategorie firm: małe (poniżej 50 pracowników), średnie (od 50 do 500 zatrudnionych) oraz duże (ponad 500 pracowników). W pierwszym przypadku niezbędne jest wypełnienie internetowej ankiety przez co najmniej 10 pracownic, w drugim – przez minimum 30 zatrudnionych kobiet, a w trzecim – przez 100. Wyniki ankiet (wypełnianych przez kobiety anonimowo) zostaną zebrane w raport, który każda z uczestniczących firm otrzyma od Fundacji na zakończenie kampanii. Stanowi on informację zwrotną dla pracodawców, jak ich firmy postrzegane są przez pracujące tam kobiety.

„Bardzo cieszy nas fakt, że konkurs „Mama w pracy” z roku na rok zyskuje coraz większą popularność zarówno wśród pracowników, jak i pracodawców. Fundacja Świętego Mikołaja od lat wspiera kobiety w kwestii łączenia macierzyństwa z aktywną pracą zawodową. Przede wszystkim chcemy zwrócić uwagę na ten, bardzo ważny aspekt życia każdej kobiety oraz przekonać pracodawców, że warto wprowadzać rozwiązania, dzięki którym zdecydowanie poprawi się sytuację matek na rynku pracy. Kolejne edycje konkursu są znakomitym źródłem informacji dla uczestników na temat nastawienia i oczekiwań kobiet w ich miejscu zatrudnienia. Zapraszamy wszystkich do udziału w konkursie. Można tylko zyskać!” – mówi Karolina Błaszczyk, koordynatorka projektu z Fundacji Świętego Mikołaja.

Plebiscyt „Mama w pracy” z roku na rok cieszy się coraz większym zainteresowaniem. Do Kapituły IV edycji konkursu zaproszono nowych członków: Panią Iwonę Srokę – Prezesa Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych oraz Pana Radosława Mleczko – Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej. Dołączyli oni do dotychczasowych członków Kapituły, którymi są: Piotr Gabryel – zastępca redaktora naczelnego „Rzeczpospolitej”, Mirosława Grabowska – socjolog, wykładowca Uniwersytetu Warszawskiego, Paulina Smaszcz-Kurzajewska, Ks. Marcin Brzeziński z Caritas Polska oraz Karolina Błaszczyk z Fundacji Świętego Mikołaja.

Honorowy patronat nad akcją został objęty przez:

  • Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych,
  • Business Centre Club,
  • Forum Odpowiedzialnego Biznesu.

Patronatu medialnego udzielili:

  • Instytut Pracy i Spraw Socjalnych (IPISS),
  • miesięcznik „Personel i Zarządzanie” (INFOR Ekspert),
  • serwis rekrutacyjny Pracuj.pl.

Organizowany od 4 lat konkurs „Mama w pracy” promuje postawy prorodzinne i prokobiece w polityce kadrowej przedsiębiorstw. Adresowany jest do wszystkich firm, które angażują się w ideę równego statusu mężczyzn oraz kobiet na polu zawodowym. Organizatorzy chcą podkreślić, że kobiety łączące życie rodzinne z karierą zawodową są doskonale zorganizowanymi i pełnowartościowymi pracownikami. Ponadto, organizacje wyróżnione jako przyjazne pracującym mamom, stają się pożądanym miejscem pracy i podnoszą wartość firmy. W poprzednich edycjach konkursu wzięło udział 328 firm, których pracownice wypełniły łącznie 10 623 ankiety.

W 2009 roku do konkursu zgłosiło się 107 firm, które przesłały 2730 ankiet. Laureatami 2010 roku zostali:

  • Centrum Kultury i Sztuki w Sępólnie Krajeńskim – w kategorii małych firm,
  • Grupa Ikea, Żywiec Zdrój S.A. i Skandia Życie Towarzystwo Ubezpieczeń S.A. – w kategorii dużych przedsiębiorstw (zatrudniających powyżej 50 pracowników).

W 2008 roku odbyła się druga edycja plebiscytu, w której z grona 118 uczestników wyłoniono trzech zwycięzców w kategorii dużych firm:

  • Hewitt Associates sp. z o.o.,
  • Ikea Group,
  • Nike Poland sp. z o.o.

Wśród małych przedsiębiorstw wyróżniona została Akademia Zabawy i Rozwoju Octopus z Gdańska.

Płatny dodatkowy urlop po urodzeniu dziecka, możliwość ustalenia dogodnych godzin pracy lub częściowej pracy w domu, opieka medyczna, przedszkole w firmie – to tylko niektóre udogodnienia stosowane w nagrodzonych przedsiębiorstwach.

Formularz zgłoszeniowy oraz regulamin konkursu można pobrać na stronach internetowych Fundacji Świętego Mikołaja (www.mamawpracy.pl) oraz dziennika Rzeczpospolita (www.rp.pl).

PRportal.pl – informacje prasowe dla biznesu