Popularne na całym świecie, w Polsce funkcjonują od kilku lat jako alternatywa dla nietrafionych prezentów. 40% Polaków już się zetknęło z tą formą prezentu. Mowa tu o kartach podarunkowych, które zdobywają u nas coraz większą popularność jako sposób na obdarowanie bliskich, znajomych czy pracowników. Mogą być one także wykorzystywane w procesie prywatnej refundacji leków lub jako element świadczeń socjalnych.
Mimo, że rynek kart podarunkowych w Polsce jest dość młody, w porównaniu ze Stanami Zjednoczonymi, których obroty z tytułu sprzedaży kart przewyższają rocznie 80 miliardów dolarów, to w polskich sklepach, galeriach handlowych, multipleksach, czy restauracjach można zauważyć kolorowe karty podarunkowe, oferowane przez sieci na jej produkty bądź usługi. – Badania przeprowadzone przez PBG DGA pokazują, że i w Polsce ta forma prezentu zaczyna się przyjmować. 40% z badanych Polaków deklaruje, że zetknęło się z kartami podarunkowymi, a 52% uważa je za zdecydowanie dobry prezent dla bliskich, przyjaciół i znajomych – mówi Krzysztof Gorzkowski, Prezes Polskiego Stowarzyszenia Emitentów Kart Podarunkowych. Badania pokazują, że większą grupę użytkowników kart podarunkowych stanowią kobiety. W ich przypadku duże znaczenie mają aspekty emocjonalne towarzyszące zakupom. Doskonale pamiętają rozczarowanie związane z nietrafionym prezentem, który otrzymały i te, którym same kogoś obdarowały. Stąd ważnym jest, by produkt jakim jest karta podarunkowa odpowiadał ich potrzebom i wymaganiom tj. oszczędność czasu, bogata oferta zakupów w ramach karty, wizualne walory nadające wrażenie ekskluzywności i towaru pożądanego oraz satysfakcja ze zrobionego prezentu.
W Wielkiej Brytanii, gdzie w 2009 roku obroty z tytułu sprzedaży kart podarunkowych i kuponów prezentowych wyniosły prawie 4 miliardy funtów, 38% populacji wybiera zamiast tradycyjnego prezentu, kartę podarunkową. Andrew Johnson, Dyrektor Generalny UK Gift Card&Voucher Association podkreśla, że najwięcej, bo 45%, osób korzystających z tej formy prezentu to grupa wiekowa między 35 a 44 rokiem życia, a w podziale na płeć dominują kobiety, zarówno jako nabywcy kart podarunkowych jak i odbiorcy. Brytyjczycy rocznie kupują od 3 do 5 kart podarunkowych, wydając na nie ok. 82 funtów. – Dziś, aby uniknąć sytuacji gdy prezent zamiast stać się przyjemnością czy nagrodą wywołuje bardziej zmieszanie niż radość, rozwiązaniem prosty i szybkim jest właśnie karta podarunkowa, dzięki której dajemy wybór i gwarantowaną satysfakcję – dodaje Krzysztof Gorzkowski.
Karty podarunkowe i kupony prezentowe to nie tylko alternatywa dla nietrafionego prezentu, jaki każdemu zdarzyło się otrzymać. To także element programów lojalnościowych i motywacyjnych wykorzystywany w działaniach B2B. – Pracodawcy i partnerzy biznesowi wykorzystują je, żeby nagrodzić pracowników, a także klientów, którzy zamiast bezużytecznych prezentów czy gadżetów, mogą samodzielnie dokonać wyboru co do tego co chcieliby otrzymać w ramach przekazanej karty podarunkowej lub kuponu – wyjaśnia Krzysztof Gorzkowski. Badania PBS DGA wskazują, że według 62% przebadanych osób karta podarunkowa to zdecydowanie odpowiedni prezent z okazji premii czy nagrody w pracy.
Innowacyjnym i przyszłościowym rozwiązaniem na polskim rynku są karty, które mogą być wykorzystywane w procesie refundacji leków, umożliwiając posiadaczowi karty odbiór zdefiniowanego asortymentu w aptece. – Dzięki nim instytucja, która refunduje zakupy ma pewność, że przekazane przez nią pieniądze zostaną przeznaczone na leki – wyjaśnia Grzegorz Głowacki, członek zarządu Polskiego Stowarzyszenia Emitentów Kart Podarunkowych.. – Tego rodzaju produkt ma szansę stać się elementem świadczeń socjalnych, który usprawni gospodarowanie środkami finansowymi przez osoby uprawnione do ich otrzymywania.
Od 2010 roku promocją idei kart podarunkowych w Polsce zajęło się Polskie Stowarzyszenie Emitentów Kart Podarunkowych, które 6 października br. zorganizowało pierwszą międzynarodową konferencję zatytułowaną „Perspektywy rozwoju kart podarunkowych w Polsce”. – To wydarzenie zapoczątkowało budowanie platformy wymiany doświadczeń i informacji między członkami oraz przedstawicielami różnych branż zainteresowanych wydawaniem kart podarunkowych – podsumowuje Grzegorz Głowacki.