WP.TV w nowej wersji i w telewizyjnej rozdzielczości

Największa telewizja internetowa w polskiej Sieci – WP.TV – dostępna jest już w nowym interfejsie. Użytkownicy, oprócz atrakcyjnego kontentu, zyskali m.in. większą rozdzielczość emisyjną ekranu odtwarzacza, lepszą jakość oferowanych materiałów, nowe funkcjonalności oraz wygodny w obsłudze system nawigacji, umożliwiający jeszcze prostsze poruszanie się w obrębie platformy. Stabilność przesyłu tysięcy plików wideo ma dodatkowo wspierać system CDN (Content Delivery Network).

Główną, widoczną zmianą jest przejście na szerokokątną rozdzielczość odtwarzacza klipów multimedialnych. Dotychczasowa ramka playera – 480×360 (aspekt 4:3) poszerzona została do rozmiarów „telewizyjnych” – 720×404 (aspekt 16:9). Na stronie głównej WP.TV wprowadzono duży moduł graficzny, prezentujący najciekawsze klipy dostępne w danym dniu na platformie. Kieruje on jednocześnie ruchem w obrębie witryny. Poprawiono też funkcjonowanie schowka. Każdy element dodany do zakładki przez użytkownika (tzw. „Twoja lista”) – jest automatycznie „wychwytywany” przy kolejnych próbach umieszczenia go w schowku (np. z poziomu innego kanału), eliminowane jest tym samym dublowanie materiałów.

By lojalizować użytkowników i tworzyć aktywne społeczności wokół konkretnych obszarów WP.TV oraz produkowanych przez telewizję formatów – każdy z nich osadzony został w odrębnym aliasie (gry.wp.tv, moto.wp.tv, itp.). Użytkownik, który chce obejrzeć ulubioną serię (lub kanał), może od razu wpisać w okno przeglądarki jej (jego) nazwę w domenie „wp.tv”. (beztabu.wp.tv, strefa.wp.tv, enigma.wp.tv, itd.). Tym samym zawartość serwisu będzie lepiej indeksowana i pozycjonowana w wyszukiwarkach internetowych.

Rozbudowano rankingi oraz systemy oceny i rekomendacji materiałów, całkowicie też zmieniono moduł służący do wyszukiwania filmów w serwisie. Wyniki dla zapytań prezentowane są w postaci dodatkowej, wyświetlanej na stronie warstwy, co eliminuje konieczność opuszczania przez użytkownika kanału, czy produkcji, które ten akurat ogląda. Wprowadzono również specjalną ekspozycję komentarzy – w postaci dymków komiksowych wewnątrz ekranu emisyjnego playera. Dzięki temu internauta może oglądać materiał i równolegle śledzić wypowiedzi na jego temat innych widzów.

Na potrzeby WP.TV zaadaptowany został autorski system nawigacji, znany już z platformy ToSieWytnie.pl, oparty m.in. na playlistach układanych na bieżąco przez redaktorów serwisu i odtwarzanych automatycznie, ale z możliwością dowolnego wpływania na kolejność wyświetleń po stronie użytkownika. System pozwala na przegląd zawartości materiału wideo, bez konieczności jego odtwarzania w playerze i to z poziomu dowolnego obszaru witryny – kanału, bądź serii.

Rozwiązanie sprawdziło się na platformie ToSieWytnie.pl rejestrującej, od początku istnienia, średnio milion realnych użytkowników miesięcznie (za: Magapanel PBI/Gemius, XI.2009-VI.2010). Warto dodać, że platformę doceniają nie tylko internauci, ale i światowi eksperci branży interaktywnej. ToSieWytnie.pl jest obecnie najbardziej utytułowanym za granicą projektem w historii polskiego Internetu („Official Honoree” na Webby Awards 2010 w kategorii „Self-promotion”, „Best in Class” na Interactive Media Awards 2010 w kategorii „Entertainment”, Content360 „Top Finalist” na MIPTV2010 w Cannes). Serwis nagrodzono również w piątej edycji Webstarfestivalu – konkursu na najlepsze strony WWW i kreacje polskiego Internetu. Platforma otrzymała statuetkę Webstara Akademii Internetu w kategorii „Strona Roku 2009: Nowa Strona WWW”.

Nie sztuką jest zaoferowanie internautom obrazu w jakości HD [ang. High Definition, rozdzielczość 1920×1080 – przyp. red.], na co z punktu widzenia infrastruktury, którą dysponujemy, jesteśmy gotowi od dawna. Sztuką jest utrzymanie stabilnej oglądalności, czyli dostosowanie się, w elastyczny sposób, do możliwości technicznych większości naszych odbiorców; bez dyskryminowania grupy dysponującej słabszymi łączami – mówi Łukasz Skalik, Kierownik Działu WP.TV i Multimedialnego Wsparcia Portalu, szef zespołu projektowego – Dobrana obecnie rozdzielczość oraz przyjęty standard transmisji obrazu na WP.TV, są optymalne z punktu widzenia naszych internautów. Staraliśmy się też, by niezależnie od możliwości komputerów i łącz użytkowników, jakość oglądania WP.TV była zawsze jak najlepsza – dodaje.

Content Delivery Network Dodatkowo, aby utrzymać dużą liczbę użytkowników oglądających w danym momencie materiały wideo, wprowadzono rozwiązania bazujące na technologii Content Delivery Network (CDN). W trakcie dużego natężenia wizyt wewnątrz serwisu WP.TV użytkownicy pobierają pliki wideo również przez CDN, co umożliwia utrzymanie zwiększającego się ruchu na serwerach multimedialnych Wirtualnej Polski i sprawną transmisję kontentu wideo do wszystkich użytkowników jednocześnie.

To zresztą kontent, w tym serie autorskie, produkowane i emitowane wyłącznie w ramach WP.TV, w zdecydowanym stopniu wpływają na popularność telewizji internetowej portalu, dlatego twórcy platformy postawili za cel ich dalszy rozwój.

Upd@te – sieciowy donosiciel, to obecnie najpopularniejszy program internetowy w Polsce, na dodatek jedyny tworzony w całości we współpracy z użytkownikami. Od połowy września prowadzony jest przez twórcę internetowego wideo, Grzegorza ‘Dakanna’ Barańskiego. Seria ukazuje się dwa razy w tygodniu, notując tak w WP.TV, jak i na ToSieWytnie.pl 200-300 tysięcy odtworzeń pojedynczego odcinka. Warto wspomnieć też o innych programach, jak dwujęzyczna Polandia – prezentująca opinie obcokrajowców o Polsce, Ślepa Kliszka – demaskująca błędy popełnione przez filmowców w znanych produkcjach, czy Komisariat – powstający we współpracy z Komendą Główną Policji.

Charakterystyczną cechą naszych programów, obok oryginalnej i ciekawej oprawy graficznej, jest włączenie internautów w proces tworzenia fabuły, poprzez liczne mechanizmy interakcji – mówi Łukasz Skalik – To użytkownicy decydują o tym, co znajdzie się w kolejnych odcinkach serii i oceniają sposób prowadzenia oraz prezentowane treści. W ten sposób stają się aktywnymi uczestnikami i współproducentami telewizji.

WP.TV to obecnie 28 autorskich serii o dużej oglądalności. Każda notuje po kilkanaście tysięcy subskrypcji. Część z nich, jak dedykowany zagadnieniom gospodarczym program Analiza, czy autorskie wywiady Krzysztofa Skowrońskiego, powstaje we współpracy z redakcjami tematycznymi portalu. Interesującą formą jest Wgad, wideoblog prof. Jerzego Bralczyka, który za jego pośrednictwem odpowiada na pytania internautów związane z zawiłościami języka polskiego.

Co ciekawe, telewizja ma stałą ekipę reporterską w parlamencie, która na bieżąco relacjonuje wydarzenia rozgrywające się na polskiej scenie politycznej – wszystkie materiały dostępne są w ramach cyklu Komentarz dnia.

Na platformie na bieżąco można śledzić wywiady z polskimi celebrytami, które przeprowadza Robert Patoleta w ramach sekcji Gwiazdy. W studiu telewizyjnym Wirtualnej Polski goszczą również gwiazdy światowego formatu, jak Danzel, Linkin Park, Sabaton czy Marcin Gortat.

W planach mamy dalsze umacnianie się na pozycji lidera w segmencie darmowego i legalnego kontentu wideo oferowanego w Sieci. Chcemy podnosić jakość treści prezentowanych w WP.TV i w innych obszarach portalu oraz wychodzić z autorskim kontentem poza Internet. – mówi Stanisław Ulicki, Dyrektor Pionu Programowego Wirtualnej Polski – Stawiamy na innowacje i systematycznie poszerzamy obszar emisji naszych produkcji o nowe, pozainternetowe pola eksploatacji.

Zwraca uwagę fakt, że autorskie klipy wideo WP.TV emitowane są już teraz poza WP. Internauci osadzają je m.in. na swoich blogach lub stronach WWW – zewnętrznych względem portalu. Korzystają z nich także inne redakcje Wirtualnej Polski. Dodatkowy ruch generują platformie klipy prezentowane na autorskim kanale YouTube, którego WP.TV jest oficjalnym partnerem na polskim rynku. Spora część kontentu telewizji WP oglądana jest na antenie telewizji ITV oraz za pośrednictwem urządzeniach mobilnych, przy czym – według wewnętrznych badań WP – już ponad 55 tysięcy internautów miesięcznie śledzi WP.TV w telefonach komórkowych. W ten sposób faktyczny zasięg platformy jest znacznie większy niż pokazują to oficjalne dane audytora rynku. Przez to jednak i bardzo trudny, o ile w ogóle możliwy, do oszacowania.

Platforma WP.TV jest i pozostanie usługą darmową. – zapewnia Grzegorz Tomasiak, Prezes Zarządu Wirtualnej Polski i dodaje – Monetyzacja naszych serwisów oferujących wideo odbywa się w oparciu o emisję reklam, przede wszystkim spotów wideo. W ostatnim czasie obserwujemy duży popyt na tego typu formy, również te niekonwencjonalne, jak choćby audycje sponsorowane, które można oglądać właśnie w WP.TV. 

Twórcy WP.TV zapowiadają też wprowadzenie nowatorskiego rozwiązania opartego na emisji reklam kontekstowych wewnątrz obszaru strumienia wideo. Zapewni to reklamodawcom precyzję targetowania i wysoką konwersję w stosunku do klasycznej reklamy bannerowej.

źródło/autor: Wirtualna Polska

PRportal.pl – informacje prasowe dla biznesu