Rekord Guinnessa w tańczeniu poloneza pobity. Promocyjny sukces Polski w Londynie

Zakończyła się wizyta żaglowca „Fryderyk Chopin” w stolicy Zjednoczonego Królestwa. Jednym z najciekawszych wydarzeń, które miały miejsce w Londynie, była próba pobicia rekordu Guinnessa w zbiorowym wykonaniu narodowego polskiego tańca. Próba zakończyła się sukcesem: w najdłuższym (poza granicami Polski) korowodzie poloneza –wzięło udział ponad 300 osób.

Statek przebywał w Londynie od 3 do 12 września, a jego wizyta odbyła się w ramach projektu „Promujmy Polskę Razem” – największej kampanii prowadzonej obecnie przez Polską Organizację Turystyczną. Podczas trzymiesięcznego rejsu po Europie, statek odwiedził porty między innymi w Danii, Szwecji, Niemczech, Holandii, Belgii i Francji. Londyn był ostatnim przystankiem brygu przed jego powrotem do Polski.

W piątek 3 września, w ceremonii powitania żaglowca przy St. Katharine’s Dock uczestniczyli przedstawiciele lokalnych władz miasta oraz Polskiej Organizacji Turystycznej na czele z prezesem POT – Rafałem Szmytke. Wśród gości na pokładzie żaglowca była również Katarzyna Sobierajska – Podsekretarz Stanu ds. Turystyki w Ministerstwie Sportu i Turystyki.

„Fryderyk Chopin” przebywał w porcie podczas jednego ze sztandarowych plenerowych wydarzeń w Londynie – Thames Festival 2010. Możliwość jego zwiedzenia cieszyła się bardzo dużym zainteresowaniem mieszkańców i gości. Najciekawszą atrakcją, zaplanowaną na 12 września, była próba bicia rekordu Guinnessa w najdłuższym korowodzie poloneza poza granicami Polski. Dzięki odpowiednio przygotowanej akcji promocyjnej, która trwała w mieście od kilku tygodni, w tańcu wzięło udział kilkaset osób. Tańczyli zarówno Polacy jak i przechodnie, zapraszani do udziału przez załogę. Tak duże zainteresowanie wydarzeniem zaowocowało wpisem do Księgi Rekordów Guinessa. Nad poprawnym przebiegiem całej imprezy czuwały przedstawicielki specjalnej Komisji. Certyfikat potwierdzający pobicie rekordu w najdłuższym korowodzie poloneza wręczono dyrektorowi Polskiego Ośrodka Informacji Turystycznej w Londynie – Bogdanowi Becla. O polskim sukcesie na bieżąco informowały zagraniczne media.

Przez ponad tydzień w miejscu cumowania żaglowca odbywały się rozmaite wydarzenia, które zachęcały do odwiedzenia Polski jako kraju oferującego konkurencyjne produkty turystyczne wysokiej jakości. Mieszkańcy i turyści podziwiali napowietrzne show grupy Ocelot do muzyki Fryderyka Chopina, a całe rodziny brały udział w malowaniu makiet fortepianów. Wielkim zainteresowaniem cieszył się koncert muzyki chopinowskiej w wykonaniu Marii Stańczyk oraz fortepianowe recitale studentów Akademii Muzycznej. Liczne grupy chętnych uczestniczyły w kursach o Polsce, podczas których opowiadano o różnych aspektach historyczno-kulturowych naszego kraju.

W Londynie powstał także kilkumetrowy pomnik Fryderyka Chopina. Wykonano go z parasoli i meloników, w nawiązaniu do deszczowej pogody jaka nierzadko panuje w mieście. Cała budowa popiersia kompozytora trwała 9 dni, a końcowe efekty pracy można było podziwiać przy St. Katharine’s Dock.

Żaglowiec „Fryderyk Chopin”, po opuszczeniu stolicy Wielkiej Brytanii, udał się w rejs powrotny do Polski. Organizatorzy projektu „Promujmy Polskę Razem” zaplanowali uroczyste powitanie statku i załogi 19 września w Gdyni. Wydarzenie to uświetni polskie odchody Światowego Dnia Turystyki.

„Promujmy Polskę Razem”, w ramach którego obywa się rejs „Fryderyka Chopina”, to jeden z największych w historii projektów promujących nasz kraj za granicą. Jego celem jest poprawa wizerunku Polski oraz rozwój usług turystycznych w kraju. Organizator projektu – Polska Organizacja Turystyczna – otrzymała na jego realizację 30 mln euro, między innymi w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Mimo iż promocyjny rejs statku po europejskich portach potrwa do połowy września br., to cały projekt zakończy się dopiero w 2012 roku.

Na pokładzie żaglowca „Fryderyk Chopin” płynie grupa młodych ludzi, pełnych pasji i energii – tak zwanych Ambasadorów Polskiej Turystyki. Ich misja jest nierozerwalnie związana z hasłami, które określają kampanię Polskiej Organizacji Turystycznej, a które wpisują się doskonale także w życiorys Fryderyka Chopina: pasja, młodość, muzyka, romantyzm, wolność, kreatywność. Wzmocnieniem tego przekazu jest nowa identyfikacja graficzna marki POLSKA, która pokazuje różnorodność polskich atrakcji turystycznych i nowe hasło, którym promujemy nasz kraj: „Move your imagination”.

Więcej informacji na temat rejsu żaglowca „Fryderyk Chopin” oraz kampanii „Promujmy Polskę Razem”: www.promujmypolskerazem.pl

PRportal.pl – informacje prasowe dla biznesu