Architektura CUDA firmy NVIDIA wykorzystywana w coraz większej liczbie aplikacji stosowanych w produkcji programów telewizyjnych i filmów

Firma NVIDIA poinformowała dziś o swojej obecności na targach w związku z rosnącą popularnością architektury obliczeń równoległych NVIDIA CUDA i jej rolą w oprogramowaniu do produkcji transmisji telewizyjnych oraz materiałów filmowych. Dzieje się tak, gdyż architektura CUDA umożliwia osiągnięcie drastycznego wzrostu wydajności obliczeniowej poprzez wykorzystanie mocy drzemiącej w procesorach graficznych NVIDIA Quadro i Tesla.

Technologia procesorów graficznych firmy NVIDIA jest wykorzystywana w produktach wielu niezależnych dostawców oprogramowania, w tym firm Adobe, Ambrado, Blackmagic Design, BroadMotion, Cinnafilm, Elemental Technologies, Industrial Light & Magic (ILM), Iridas, MainConcept, Microsoft Corp., oraz TDVision. Moc i szybkość tych procesorów służy tym firmom w rozwoju rozwiązań służących do kodowania i dekodowania materiałów wideo, tworzenia efektów specjalnych, przetwarzania materiałów wideo w stereoskopowym trójwymiarze oraz gradacji i korekcji kolorów.

„W branży filmowej i telewizyjnej istnieje bardzo silna konkurencja, a popyt na efektowne obrazy (w tym stereoskopowy trójwymiar) wciąż rośnie,” twierdzi Jon Peddie, prezes firmy Jon Peddie Research, firmy badawczej dla branży multimedialnej, działającej w Kaliforni. „CUDA to niezwykła architektura, która wykorzystuje procesor graficzny do akcelerowania niezbędnych procesów produkcji filmowej i telewizyjnej, w tym kodowania materiału wideo, kompresji kolorów i symulacji efektów. Dzięki niej możliwe będzie stworzenie nowych, niespotykanych dotąd efektów.

Architektura CUDA motorem efektów specjalnych

„Klienci przychodzą do nas w poszukiwaniu przełomowych, całkowicie nowych efektów specjalnych – od 50-metrowych fal do płomieni, którymi można interaktywnie manipulować w obrębie danej sceny,” twierdzi Richard Kerris, Dyrektor ds. technicznych w firmie Industrial Light & Magic. „Technologia procesorów graficznych i architektura CUDA firmy NVIDIA pełnią bardzo ważną rolę w naszej pracy. Dzięki tym rozwiązaniom zredukowaliśmy czas tworzenia symulacji – zadania, które wcześniej zajmowały nam długie godziny, czy nawet całe dni, teraz trwają zaledwie kilka minut.”

Architektura CUDA zapewnia przebieg pracy w trójwymiarze i wzbogaca kolory

„Jaki jedni z pierwszych użytkowników technologii przetwarzania opartej na procesorach graficznych firmy NVIDIA w tej branży, możemy stwierdzić, że najnowsza generacja technologii CUDA przynosi ogromne zmiany,” twierdzi Lin S. Kayser, Prezes firmy Iridas. „Dzięki architekturze CUDA możemy wykonywać zaawansowane algorytmy przetwarzania obrazu w czasie rzeczywistym, podczas gdy przetworzenie tych samych algorytmów na najszybszym procesorze centralnym zajęłoby klika minut.”

Architektura CUDA akceleruje funkcje kodowania i dekodowanie materiałów wideo, także w nowych rozwiązaniach obsługujących efekty 3D

System konwertujacy Ambrado SR-2000 SuperRES, wykorzystujący najnowsze procesory graficzne Quadro firmy NVIDIA, oparte na architekturze Fermi, to dwustronny konwerter, który służy do przekształcania rozdzielczości materiału z SD na HD i odwrotnie. Technologia SuperRES, wykorzystująca zastrzeżone algorytmy przetwarzania obrazu firmy Ambrado, umożliwia osiągnięcie obrazu o jakości przewyższającej tę zapewnianą przez standardowe konwertery obustronne.

„Przetwarzanie strumieni obrazu dla kin cyfrowych w rozdzielczości 2K wymagało wcześniej stosowania drogiego, specjalistycznego sprzętu,” mówi Jeff Brooks, Prezes firmy Broadmotion. „Dzięki możliwościom przetwarzania równoległego na szeroką skalę, zapewnionej przez technologię CUDA, firma BroadMotion stworzyła rozwiązanie do dekodowania materiałów kodowanych za pomocą JPEG2000, w rozdzielczości 2K i w pełnej zgodności z DCI, na procesorach graficznych NVIDIA Quadro. W ten sposób stworzyliśmy nowe, ekonomiczne rozwiązania dla operatorów kin cyfrowych.”

„Linia produktów firmy Elemental wykorzystuje procesory graficzne firmy NVIDIA do realizowania wymagających zadań przetwarzania i konwersji materiałów wideo,” mówi Keith Wymbs, Wiceprezes działu marketingu w firmie Elemental Technologies.

„Kodowanie materiału w trójwymiarze przekracza możliwości obliczeniowe większości platform sprzętowych, lecz nasze rozwiązanie Elemental Live, oparte na architekturze CUDA, może obsłużyć przetwarzanie materiału trójwymiarowego w rozdzielczości 1080p, jednocześnie tworząc dodatkowe pliki wyjściowe o adaptacyjnej przepustowości dla wielu ekranów.”

„Klienci korzystający z produktów firmy MainConcept mogą z łatwością wykorzystać moc procesorów graficznych Quadro i Tesla firmy NVIDIA, które zapewnią im wydajność znacznie przekraczającą osiągi innych, dostępnych obecnie na rynku kodeków H.264” twierdzi Muzaffer Beygirci, Dyrektor zarządzający w firmie MainConcept. „Dzięki rozwiniętemu ekosystemowi architektury CUDA mogliśmy w rekordowym czasie stworzyć produkty zoptymalizowane pod kątem procesorów graficznych. Mamy również zamiar wprowadzić dalsze optymalizacje w przyszłości.”

Firma Microsoft (Sala topazowa) stworzyła produkt Microsoft Expression Encoder 4 Pro, który umożliwia szybkie i łatwe kodowanie materiału wideo (zarówno nadawanego na żywo, jak i nagranego wcześniej) do wielu formatów plików. Dzięki oprogramowaniu Expression Encoder, profesjonaliści z branży produkcji materiałów wideo mogą dostosować pliki wideo i opublikować je na serwerze internetowym, zapewniając widzom bogate materiały multimedialne wysokiej jakości. Produkt Expression Encoder jest wyjątkowy, gdyż obsługuje akcelerację tworzenia materiałów wyjściowych w formacie H.264 za pomocą procesorów graficznych firmy NVIDIA oraz technologii CUDA, tym samym znacznie prześcigając możliwości rozwiązań korzystających wyłącznie z procesorów centralnych.

„Przy kodowaniu materiałów wideo w wysokiej rozdzielczości w zastosowaniach profesjonalnych, czas to pieniądz,” mówi Eric Zocher, Dyrektor generalny ds. produktu Expression w firmie Microsoft Corp. “Dzięki współpracy z firmą NVIDIA, firma Microsoft mogła stworzyć Expression Encoder, produkt zapewniający użytkownikom jakość oraz wysoką wydajność.”

„Dzięki mocy profesjonalnych procesorów graficznych NVIDIA Quadro oraz architektury CUDA, możemy wykonywać wysoce zaawansowane procesy matematyczne, które umożliwiają dostarczanie dwóch sygnałów obrazu – dwuwymiarowego i trójwymiarowego – na jednym kanale”, mówi Ethan Schur, Dyrektor ds. marketingu w firmie TDVision Systems. „Dzięki temu rozwiązaniu, dostawcy treści mogą przesyłać trójwymiarowy sygnał najwyższej jakości w rozdzielczości sięgającej 1080p i prędkości do 60 klatek na sekundę dla każdego widoku, bezpośrednio do domu odbiorcy, zachowując jednocześnie kompatybilność wsteczną ze starszymi dekoderami sygnału dwuwymiarowego.”

Nowe rozwiązania oparte na architekturze CUDA i procesorach graficznych firmy NVIDIA zostaną zademonstrowane na Zjeździe IBC 2010, między 10 a 14 września 2010 r., który odbędzie się w centrum RAI w Amsterdamie. Zapraszamy do odwiedzenia firmy NVIDIA w Sali 7, stoisko 7.J38. Więcej informacji można otrzymać w witrynie: www.nvidia.com/quadro. Śledź NVIDIA Quadro w serwisie YouTube oraz na Twitterze: @NVIDIAQuadro.

PRportal.pl – informacje prasowe dla biznesu