CRM lekiem na chaos w firmie

przez | 29/08/2010

Według badań GUS na polskim rynku w 2009 roku działało ponad 3,7 mln firm, natomiast z danych resortu gospodarki wynika, że działających przedsiębiorstw jest ok. 1,7 mln. To prawie o 2 mln mniej! Ile firm tak naprawdę działa na polskim rynku? Ile z nich zna swoich klientów i umie właściwie odpowiadać na ich potrzeby? W obliczu silnej konkurencji firmy, aby utrzymać swoją pozycję na rynku sięgają po coraz to nowe rozwiązania. Wraz z globalizacją rynków oraz utratą możliwości konkurowania wyłącznie ceną coraz więcej przedsiębiorstw decyduje się na wdrożenie profesjonalnego systemu zarządzania relacjami z klientem. Pomimo wielu korzyści jakie niesie ze sobą to rozwiązanie pojawiają się sprzeczne informacje oraz wątpliwości co do skuteczności CRM. Obalamy 5 mitów na temat CRM:

Wdrożenie systemu CRM jest bardzo kosztowne

Niewątpliwie wdrożenie systemu CRM jest inwestycją i wymaga nakładów, jednak biorąc pod uwagę przyszłe korzyści jakie przedsiębiorstwo może osiągnąć, rozwiązanie to całkowicie się opłaca. Decydując się na CRM należy przede wszystkim odpowiedzieć sobie na pytanie jakie cele chcemy osiągnąć po jego wdrożeniu. W zależności czy będzie to zwiększenie liczby klientów, czy wzrost ilości wysyłanych ofert, czy może wzrost sprzedaży, to widzimy, że możliwe do osiągnięcia przychody stają się realne i znacząco pokrywają wydatki przeznaczone na zakup systemu.

Obecnie CRM jest w zasięgu ręki nie tylko dla dużych przedsiębiorstw, dysponujących dużymi budżetami na rozwój infrastruktury informatycznej, ale również dla tych mniejszych, które dopiero zaczynają. Mogą one skorzystać z systemu CRM w modelu SAAS, w którym zamiast jednorazowej opłaty za licencje firma ponosi jedynie koszt miesięcznej opłaty abonamentowej, której wysokość uzależniona jest od ilości użytkowników korzystających w danym miesiącu z systemu. To rozwiązanie pozwala także znacznie zredukować koszty uruchomienia i korzystania z systemu, ponieważ cała infrastruktura w postaci serwera, specjalistów IT znajduje się po stronie dostawcy rozwiązania. To powoduje, iż wdrożenie profesjonalnego systemu CRM jest dostępne dla każdego.

Korzyści korzystania z systemu CRM pojawiają się w krótkim okresie

Skuteczne wdrożenie systemu CRM wymaga oprócz szeregu wysiłków związanych ze zdefiniowaniem i zaimplementowaniem procesów oraz uspójnieniem danych przede wszystkim czasu. Większość firm uważa, że po zakończeniu instalacji system będzie przynosił natychmiastowe korzyści bez zbędnego wysiłku ze strony użytkowników. A tak nie jest! Aby wdrożenie zakończyło się sukcesem firma musi zdać sobie sprawę, że CRM to nie tylko rozwiązanie informatyczne, ale przede wszystkim cała filozofia, sposób myślenia, który należy zastosować, aby efekty wdrożenia były widoczne. Do tego określone cele, obiektywna analiza, która wskaże w jaki sposób te cele realizować, odpowiedni moment wdrożenia oraz zaangażowanie ze strony kierownictwa, wszystko to składa się na efektywność systemu.

CRM utrudnia pracę oraz zabija kreatywność

Wręcz przeciwnie, system CRM nie tylko porządkuje i systematyzuje pracę, ale również umożliwia realizację niemal każdego pomysłu. Obecnie z każdego miejsca można korzystać z tego rozwiązania ponieważ podstawowym narzędziem pracy jest poczta elektroniczna. W momencie, gdy nie mamy dostępu np. do Outlooka możemy korzystać z przeglądarki Internetowej czy telefonu komórkowego, natomiast w przypadku braku Internetu możemy korzystać z wersji offline system, która tworzy w systemie lokalną kopię danych niezbędnych do pracy. Korzystanie z CRM może dla wielu wydawać się stratą czasu, jednak jeśli do poczty elektronicznej dodany zostanie dodatkowy przycisk za pomocą, którego użytkownik przechodzi do centralnego CRM, to w jednej chwili otrzymuje dostęp bez zbędnego szukania do wszystkich potrzebnych informacji (ustaleń ze spotkań, korespondencji, podsumowań rozmów telefonicznych). Dane uzupełniane są automatycznie przez co użytkownicy przez cały czas ma możliwość sięgania do bieżących danych. To znacząco wpływa na komfort i efektywność pracy.

CRM to strata czasu

W czasach, gdy dotarcie do klienta z atrakcyjną ofertą jest najważniejszym elementem polityki sprzedażowej firmy właściwe zarządzanie czasem jest niezmiernie ważne. Dotyczy to nie tylko kadry menadżerskiej, ale pracowników każdego szczebla. CRM gromadzi w jednym miejscu wszystkie aktualne informacje, do których dostęp może odbywać się praktycznie z każdego miejsca na każdym poziomie szczegółowości. To sprawia, że oszczędzamy czas, a specjalnie dedykowane raporty dostarczają użytkownikom potrzebnej wiedzy. Dzięki CRM mamy pełen obraz naszych klientów, ich potrzeb, aktualnej współpracy czy planowanych działań. Możemy również śledzić poczynania najbliższej konkurencji oraz trendy na rynku, co pomaga skutecznie dostosować naszą ofertę do zmieniających się warunków na rynku.

CRM to standardowy system dla każdej firmy

Nie można traktować systemu CRM jako jednolitego dla wszystkich przedsiębiorstw. Każda firma powinna wdrożyć system skrojony wyłącznie na swoje potrzeby. W zależności od branży, wielkości, ilości klientów czy sposobu komunikacji wspierać ją będzie inny system CRM. Inne potrzeby ma duże przedsiębiorstwo produkcyjne, inne natomiast mała kancelaria prawna. Każde rozwiązanie powinno być dopasowane do specyfiki i warunków w jakich działa przedsiębiorstwo. Jest to warunek koniczny, aby wdrożenie zakończyło się sukcesem.

źródło/autor: JUSTA PR