Pierwsza obudowa skrzyni biegów z tworzywa sztucznego w młotowiertarce DeWALT

Nowa młotowiertarka należącego do grupy Stanley Black&Decker, działającego na całym świecie projektanta i producenta profesjonalnych narzędzi elektrotechnicznych, firmy DeWALT, zawiera obudowę z tworzywa sztucznego, która – jako łączący element konstrukcyjny – jednocześnie osłania silnik elektryczny oraz skrzynię biegów. Do budowy tego elementu zastosowano tworzywo sztuczne techniczne koncernu BASF o nazwie Ultradur® B4300 G6. Od czerwca 2010 roku nowe narzędzie mają w swojej ofercie szwajcarscy dystrybutorzy DeWALT, a w sierpniu 2010 r. nastąpi jego wprowadzenie na rynek ogólnoeuropejski.

Znajdujący się wewnątrz narzędzia do wiercenia wysokiej jakości element konstrukcyjny zastępuje dwie oddzielne obudowy. Dotąd, jedna z nich – obudowa skrzyni biegów – wytwarzana była ze stopu ciśnieniowego magnezu. Nowa obudowa natomiast osłania zarówno silnik elektryczny, jak i skrzynię biegów z napędem łańcuchowym. Z tego względu, obudowa musi być precyzyjnie dopasowana i zapewnić równoległe położenie osi elementów konstrukcyjnych skrzyni biegów, które nie może podlec zmianom nawet przy wysokich temperaturach urządzenia. Opracowane przez BASF tworzywo PBT Ultradur B4300 G6 gwarantuje konieczną sztywność i stabilność wymiarową – nawet w wilgotnym otoczeniu. To upłynnione tworzywo sztuczne ułatwia wykonanie filigranowych konturów, a jego dodatkową zaletą jest – oczywiście – obniżenie wagi młotowiertarki w porównaniu do wersji z obudową metalową. DeWALT po raz pierwszy w taki sposób zastosował PBT.

Jak Mówi Reimund Becht, Kierownik Projektu DeWALT Professional Engineering w Idstein, tworzywo sztuczne Ultradur cechuję się klasycznymi zaletami tego rodzaju materiałów: „Fakt, że zrezygnowano z kolejnego metalowego elementu konstrukcyjnego, ułatwia przechowywanie i logistykę, a zintegrowanie trudnych funkcji, takich jak złącze zatrzaskowe, pozwala zredukować ilość śrubek i czas montażowy. Ponadto, cięte gwinty stają się niepotrzebne, co obniża koszty elementów konstrukcyjnych, bowiem części wykonane z tworzyw sztucznych są niezwykle precyzyjne i, w przeciwieństwie do metalu, nie wymagają późniejszej obróbki.“

Możliwe jest odstąpienie od dodatkowej elektrycznej izolacji przewodzących prąd części silnika, co czyni budowę urządzenia bardziej zwartą. Nie należy również zapomnieć o właściwościach tłumienia akustycznego tworzywa sztucznego, które co do zasady są lepsze od właściwości metalu. Narzędzia wykonane metodą formowania wtryskowego mają także dłuższą żywotność od narzędzi wykonanych ze stopu ciśnieniowego magnezu.

Firma DeWALT posłużyła się tworzywami sztucznymi technicznymi koncernu BASF także w innych zastosowaniach specjalnych: przy produkcji sztywnego korbowodu, czyli łącznika pomiędzy tłokiem, a wałem korbowym, ma zastosowanie wzmacniany włóknem węglowym poliamid Ultramid A3WC4 koncernu BASF. Zewnętrzne, żółte i czarne części obudowy wykonane są z tworzywa Ultramid B3ZG6 o szczególnej udarności, natomiast części w pobliżu silnika i stykające się z gorącymi, przewodzącymi prąd elementami wykonano z materiałów Ultramid A3EG6 lub Ultramid A3EG7. Firma DeWALT produkuje elementy z tworzyw sztucznych dla nowej młotowiertarki w swoim zakładzie w Usti/Trmice (Czechy).

źródło/autor: BASF

PRportal.pl – informacje prasowe dla biznesu