Wydarzenia sportowe a domeny

przez | 28/06/2010

Euro2104.pl to pierwsza domena w rozszerzeniu .pl nawiązująca do Mistrzostw Europy w piłce nożnej wolna do rejestracji. Pozostałe adresy WWW związane z wydarzeniami sportowymi, rejestrowane są z kilku- lub kilkunastoletnim wyprzedzeniem. Takie wnioski płyną z raportu serwisu nazwa.pl, dotyczącego domen związanych z cyklicznymi wydarzeniami sportowymi, który potwierdził tezę, iż „domeny sportowe” to łakomy kąsek nie tylko dla inwestorów.

Analiza przeprowadzona przez nazwa.pl objęła łącznie 100 domen, zawierających nazwy jednych z najpopularniejszych w Polsce cyklicznych wydarzeń sportowych, czyli Mistrzostw Świata oraz Europy w piłce nożnej, a także letnich i zimowych Igrzysk Olimpijskich wraz z datami imprez. Raport uwzględnia także adresy internetowe z nazwami zakończonych już wydarzeń np. Euro 2008 (np. euro2008.pl, euro2008.com), aktualnych, np. World Cup 2010 oraz przyszłych np. Letnie Igrzyska Olimpijskie w Londynie 2012.

Uzyskany wynik był jednoznaczny – rejestracja domen związanych z wydarzeniami sportowymi w połączeniu z datami to intratna inwestycja. Istotnym wskaźnikiem jest również termin ich rejestracji. Zazwyczaj poprzedza on datę wydarzenia od kilku do nawet kilkunastu lat i wyraźnie zaczyna się wydłużać. Przede wszystkim ma to związek z tym, iż Internauci wykazują duże zainteresowanie tego typu domenami, wyszukując podobne frazy w wyszukiwarce Google. Wśród przebadanych słów kluczowych związanych z imprezami sportowymi można zauważyć, iż zainteresowanie nimi wśród Internautów zaczyna pojawiać się średnio na 4-5 lat przed ich startem (źródło: Google Trends). Zazwyczaj związane jest to z faktem przyznania danemu krajowi bądź miastu statusu organizatora określonej imprezy sportowej. „Cykliczne imprezy sportowe to od lat wielkie wydarzenia dla kibiców oraz dla mediów. Wywołują ogromne zainteresowanie na całym świecie. Wiąże się ono zatem z zaspokojeniem potrzeby informacji. Według raportu udostępnionego przez OMG Digital, ponad połowa z przebadanych respondentów (54%) poszukuje w Internecie informacji na temat sportu, podczas gdy jedynie 17% robi to w telewizji, a 5% w prasie. Nie dziwi więc fakt, iż rejestracja domen związanych z wydarzeniami sportowymi dokonywana jest ze znacznym wyprzedzeniem w nadziei na przyszłe zyski. Idealnie obrazuje to moment przyznania Polsce i Ukrainie statusu organizatorów Mistrzostw Europy w piłce nożnej, kiedy to w nazwa.pl w kilka minut po ujawnieniu decyzji, zarejestrowano kilkaset domen związanych z Euro 2012. To znak, że Polscy Internauci bardzo dynamicznie reagują na tak ważne wydarzenia” – komentuje Daniel Kotyras, Dyrektor ds. Marketingu i PR w nazwa.pl.

Wykorzystanie badanych domen jest zróżnicowane i zazwyczaj zależy od tego, ile czasu zostało do danego wydarzenia sportowego. 62% sprawdzonych adresów kieruje do serwisów traktujących poświęconym zagadnieniom (np. Euro 2012), pozostała część podpięta jest pod systemy reklamowe, wystawiona na sprzedaż, bądź prowadzi do ogólnych serwisów tematycznych, jak np. w przypadku domeny euro2008.pl.

Domeny składające się z nazw cyklicznych imprez sportowych połączonych z datami, rejestrowane są w trzech celach. Oprócz wysokich kwot, jakie można za nie uzyskać na rynku wtórnym, są one również innym źródłem dochodów. Ze względu na to, iż Internauci poruszają się często po Sieci w sposób intuicyjny (wpisując daną nazwę z końcówką .pl), adresy takie odnotowują bardzo dużą liczbę odwiedzin, nawet jeżeli nie prowadzą do serwisu WWW o sprecyzowanych treściach. Toteż pod wieloma adresami WWW znajdują się jedynie systemy reklamowe. Domeny takie mają także duży potencjał marketingowy, gdyż są łatwe do zapamiętania oraz budzą skojarzenia w prostej linii z wydarzeniem sportowym.

Rynek domen w Polsce i na świeci w ostatnich latach uległ znacznej popularyzacji. Jak podaje w swoim raporcie VeriSign, pierwszy kwartał 2010 roku zakończył się wynikiem ponad 193 miliony wirtualnych adresów zarejestrowanych na całym świecie. Co, w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego, oznacza 6% wzrost.

Z pełnym raportem zapoznać się można na Blogu NetArt pod adresem: http://blog.nazwa.pl/2010/06/28/wydarzenia-sportowe-a-domeny/

źródło/autor: NetArt