E-handel a platformy usług kurierskich

przez | 23/06/2010

Handel internetowy w Polsce dynamicznie się rozwija. Według ekspertów blisko 7 tysięcy mniejszych i większych sklepów internetowych działa obecnie w polskiej sieci . Można w nich kupić praktycznie wszystko – począwszy od kosmetyków, a kończąc na ekskluzywnych wycieczkach zagranicznych. Nie dziwi więc fakt, że coraz więcej Polaków robi zakupy w e-sklepach. Kto odpowiada a jednak za dostarczenie zakupionych przedmiotów? W zdecydowanej większości są to firmy kurierskie, ale coraz częściej sklepy internetowe decydują się na współpracę z platformami usług kurierskich.

Polacy robią zakupy w internecie

Z raportu przygotowanego przez firmę doradczą ReportLinker wynika, że w 2009 roku 25% Polaków dokonało zakupów w internecie . Z kolei firma Gemius podaje, że w zeszłym roku dwie trzecie internautów choć raz skorzystało z możliwości zakupu produktu lub usługi za pośrednictwem sieci. Oznacza to wzrost o blisko 65% w porównaniu z 2005 rokiem. Dodatkowo, blisko ośmiu na dziesięciu kupujących w sieci zamierza nadal dokonywać e-zakupów z częstotliwością nie mniejszą niż dotychczas. Co więcej, blisko połowa internautów niekupujących dotąd w internecie zamierza dokonać takiej transakcji w przyszłości . W 2010 roku wartość transakcji zawartych za pośrednictwem sieci wzrośnie o około 17-18% w stosunku do 2009 roku, przekraczając 15,5 mld złotych . Dane te pokazują, że e-commerce to sektor przyszłościowy, na którym systematycznie pojawiać się będą nowe podmioty.

Kto dostarcza internetowe zakupy?

Towary, które Polacy kupują w sklepach internetowych, w zdecydowanej większości docierają do Klientów za pośrednictwem firm kurierskich. E-sklepy współpracują głównie z jednym przewoźnikiem, z którym mają podpisaną stosowną umowę. Nie wszystkie sklepy internetowe mogą sobie jednak na to pozwolić. Dla średnich i małych e-sklepów kurier jest za drogi, dlatego korzystają one z usług Poczty Polskiej, która oferuje konkurencyjne ceny, ale boryka się również z problemem terminowości dostaw. Z badań serwisu Sklepy24.pl wynika, że aż 62% e-sklepów narzeka na wysoką cenę przesyłek kurierskich i uznało, że jest to jedna z barier rozwoju e-handlu .

Platformy usług kurierskich korzystną alternatywą

Korzystną alternatywą dla sklepów internetowych w zakresie dostarczania towaru zakupionego przez Klientów są platformy usług kurierskich. E-sklepy coraz częściej decydują się na tego typu rozwiązanie, ze względu na jego korzyści. Tendencję tę potwierdza właściciel sklepu internetowego Szykowna Moda. – Niedawno otworzyliśmy sklep internetowy zajmujący się sprzedażą odzieży. Obecnie nasza sprzedaż przez internet nie jest wystarczająco duża, aby podpisać umowę z firmą kurierską. Dodatkowo, cena pojedynczych paczek wysyłanych kilka razy w miesiącu jest dla nas za wysoka. W tej sytuacji zdecydowaliśmy się na korzystanie z platformy usług kurierskich Serwis-paczkowy.pl, która oferuje zdecydowanie bardziej korzystne ceny za nadanie pojedynczej przesyłki. Dodatkowo, nie wiążemy się z serwisem żadną umową. Gdy mamy do nadania paczkę, po prostu wypełniamy specjalny formularz na stronie internetowej i zamówienie zostaje złożone. Samo wypełnienie formularza zamówienia jest bardzo proste i zajmuje tylko kilka minut – mówi właściciel e-sklepu.

Niższa cena za nadanie pojedynczej paczki oraz brak konieczności wiązania się umową z firmą kurierską to główne zalety platformy usług kurierskich. Podmioty działające w branży e-commerce powoli zdają sobie z tego sprawę, dlatego pojawia się coraz więcej e-sklepów, w których towar dostarczany jest poprzez profesjonalne platformy usług kurierskich.

źródło/autor: Orchidea PR