Sukces rynkowy przedsiębiorstwa to integracja biznesu i technologii – innowacyjne firmy determinują rynek

przez | 13/06/2010

„Wskutek zmian w zakresie wykorzystania nowych technologii w przedsiębiorstwach, ani wielkość organizacji ani długość jej istnienia nie są już kluczowymi czynnikami decydującymi o rynkowym sukcesie. Umiejętność powiązania technologii z procesami biznesowymi wpływa na różną dynamikę rozwoju organizacji. Wielu przedsiębiorców przekonało się o skuteczności takiego sposobu myślenia, wielu z nich to klienci Integrity Solutions.” – komentuje Grzegorz Brol, prezes Integrity Solutions.

Do niedawna zwykło się sądzić, iż wielkie międzynarodowe przedsiębiorstwa są w stanie zmienić sytuację na dowolnym rynku, dzięki niemal nieograniczonemu potencjałowi kapitałowemu, pozwalającemu na „eksternistyczną” poprawę swojej pozycji. Mieliśmy sporo takich przykładów na naszym polskim rynku, zwłaszcza w początkowym okresie transformacji, kiedy wchodzące na nasz rynek wielkie międzynarodowe korporacje niemal z dnia na dzień potrafiły zdeklasować dotychczasowych lokalnych liderów. Ta sytuacja się zmieniła. Po części, z powodu coraz większej dojrzałości i siły naszej gospodarki. Ważniejszy wydaje się być jednak czynnik, który obserwuje się nie tylko lokalnie ale szerzej we wszystkich konkurencyjnych gospodarkach wolnorynkowych. Tym czynnikiem jest stale wzrastający wpływ innowacyjnego wykorzystania nowoczesnych technologii na rozwój biznesu.

Analizując różne przykłady zaawansowania organizacji w stosowaniu zintegrowanych rozwiązań w biznesie, możemy powiedzieć, że w pewnym stopniu polskie firmy i generalnie polska gospodarka przestają być w gorszej sytuacji względem tzw. krajów zachodnich. Przewagą Polski jest stosunkowo młoda gospodarka rynkowa, która nie wygenerowała pewnych implikacji na funkcjonujące przedsiębiorstwa, które to z kolei bardzo często są zauważalne w ugruntowanych, tzw. starych gospodarkach rynkowych. Dzięki temu krajowa gospodarka, a poprzez to polskie firmy, cechują się dużą elastycznością i szybciej reagują na różne bodźce i zdarzenia niż firmy funkcjonujące w bardziej stabilnych dotychczas warunkach.

Jest to zjawisko odwrotne do tego, które obserwowaliśmy w latach 90-tych minionego wieku, gdy najbardziej innowacyjne środowiska informatyczne i biznesowe były domeną korporacji międzynarodowych. Polski rynek nabiera mocy, operujące na nim firmy rozwijają się coraz szybciej, coraz więcej jest przykładów organizacji, które podbiły rynek międzynarodowy. Jednoznacznie można stwierdzić, że poziom zaawansowania technologii jest coraz wyższy. Jest kilka przykładów, które potwierdzają skuteczność otwartego podejścia, łączenia technologii i biznesu na rodzimym rynku.

Jednym z przykładów jest przedstawiciel branży wysokich technologii, jeden z najbardziej popularnych komunikatorów internetowych, który w Polsce oparł się konkurencji ze strony zagranicznych rozwiązań tego typu. Kolejnym krajowym przykładem skuteczności wykorzystania technologii w biznesie jest operator platformy aukcji internetowych, który zwycięsko wychodzi z rywalizacji z potężną, międzynarodową platformą rządzącą tym rynkiem na całym świecie, poza środkowo – wschodnią Europą. Wynika to z faktu, że produkty dostarczone konsumentom przez polskiego operatora są nie mniej innowacyjne niż oferowane przez międzynarodowych potentatów. Produkty te mogły się zrodzić wyłącznie w środowisku potrafiącym doskonale łączyć pojawiające się technologie i działalność biznesową w źródło przewagi konkurencyjnej.

Podobne przypadki, zwycięskiej rywalizacji mniejszych, regionalnych organizacji, które skutecznie walczą z zagranicznymi korporacjami są widoczne w innych branżach, jak choćby w branży spożywczej. Takim przykładem jest polski producent napojów energetycznych, który w krótkim czasie dzięki innowacyjnemu podejściu do biznesu zdobył bardzo wysoki udział w rynku w swojej kategorii. W tej firmie została zbudowana organizacja cechująca się dużą innowacyjnością w wykorzystaniu nowoczesnych technologii we wszystkich podejmowanych działaniach. Dzięki czemu wyniki starcia z „Goliatem” na tym rynku są tak zaskakująco dobre. W tym sektorze widać co najmniej kilka dobrych organizacji, które skutecznie sobie poradziły z konkurencją. Wybijające się polskie marki, nie tylko na rynku lokalnym, ale także na rynkach zagranicznych przewyższają konkurencję innowacyjnością technologiczną, energicznością działania i przede wszystkim dbają o to, aby wewnętrzna energia pracowników była eksploatowana efektywnie. Starają się wykorzystywać najnowsze technologie i zintegrowane rozwiązania biznesowe i robią to skutecznie.

Konsultanci Integrity Solutions bardzo często spotykają się z pytaniem, do jakich firm adresowane są takie zintegrowane rozwiązania wspierające innowacyjność i generalnie procesy biznesowe. Odpowiedź jest prosta, takich produktów czy usług potrzebuje każda zamierzająca osiągnąć sukces rynkowy organizacja. Oczywiście część organizacji funkcjonujących na rynku posiada już wdrożone zintegrowane rozwiązania. Jednak zdecydowanie większej grupie przedsiębiorstw w Polsce i na świece brakuje bardzo mało, aby przejść na drogę rozwoju dzięki pełniejszemu wykorzystaniu technologii – już nie jako narzędzia pomocniczego ale fundamentu działalności biznesowej.