Interaktywny Clubbing

przez | 08/06/2010

ADSEO – marka Grupy Adweb specjalizująca się w marketingu wyszukiwarkowym – przeprowadziła badania pokazujące jak właściciele lokali prowadzą działania promocyjne w Sieci i porównała je do tego, jak radzą sobie kluby londyńskie, berlińskie i wiedeńskie. Efektem kilkumiesięcznej pracy jest raport, którego głównym celem było zwrócenie uwagi na skuteczność reklamy online.

Kraków to miasto o imponującej liczbie lokali rozrywkowych. Centrum spotkań, czyli Kazimierz i Rynek Główny oferuje około 1000 klubów. W związku z dużą ilością turystów i studentów jest to branża konkurencyjna, a czynnikiem generującym sukces danego miejsca mogą stać się działania na polu interaktywnym.

Badaniem objęto kilka podstawowych elementów mających istotne znaczenie podczas budowania wizerunku online, m.in.: prowadzenie stron www, widoczność w wynikach wyszukiwarek, obecność marek na portalach społecznościowych. Analiza porównawcza klubów zagranicznych pozwoliła na wyciągnięcie wniosków, które mogą posłużyć właścicielom krakowskich lokali w dążeniu do lepszej organizacji działań e-marketingu i szybszemu dotarciu do klienta.

Kiedy zaczynaliśmy badać widoczność klubów krakowskich w Sieci nie spodziewaliśmy się że będzie tak źle. Niestety najgorzej witryny prezentują się od strony technicznej. Nie uwzględniliśmy tego w raporcie, ponieważ ocenić mieliśmy widoczność oraz sposoby komunikacji z użytkownikiem w Internecie. Musimy jednak – już poza raportem – zaznaczyć, że większość z badanych serwisów wykonana jest bez dbałości o użytkownika, o jego komfort i potrzebę odnajdywania informacji. Jesteśmy daleko za innymi miastami europejskimi pod względem wykorzystania technik promocji jakie oferuje Sieć. Właściciele lokali i klubów nadal – w naszej ocenie – nie dostrzegają potencjału Internetu w budowaniu marki – powiedziała Anna Sikorska, SEO Director w ADSEO.

Wyniki raportu pokazują, że właściciele krakowskich klubów nie doceniają roli, jaką na konkurencyjnym rynku może pełnić promocja miejsca w Internecie. Z przeprowadzonych badań wynika, że nieliczne kluby komunikują się za pomocą portali społecznościowych. Tylko 10% lokali posiada profil na MySpace, z kolei profil na Facebooku ma 23% badanych. Sytuacja w środowisku europejskiego clubbingu wygląda inaczej. Właściciele zagranicznych klubów wiedzą jak ważna jest dobra komunikacja. Poszerzają swoje działania promocyjne o takie nośniki jak rozbudowane witryny, portale społecznościowe, marketing szeptany. Takie działania umożliwiają szybki kontakt z klientem dostarczając wielu ciekawych informacji, budują grupę zainteresowanych marką, a także pozwalają na bieżąco uczestniczyć w życiu klubu.

Lokale rozrywkowe bardzo często skupiają wokół siebie sieć użytkowników. To, jak duża jest to grupa zależy od charakteru miejsca. Nie inaczej jest w Internecie. Tym bardziej istotne jest jak klub komunikuje się ze swoimi klientami, jakich nośników używa by społeczność zgromadzona wokół danej marki była dobrze poinformowana i miała możliwość szybkiej reakcji na newsy.

źródło/autor: ADSEO