Media zmiażdżyły „Solidarnych 2010”

przez | 07/06/2010

Film „Solidarni 2010” wywołał olbrzymie kontrowersje i był powodem szerokiej publicznej debaty. W mediach ukazało się na jego temat aż 205 negatywnych publikacji – wynika z badania PRESS-SERVICE Monitoring Mediów. Produkcja TVP1, autorstwa Ewy Stankiewicz i Jana Pospieszalskiego została wyemitowana 26 kwietnia wieczorem – w dniu ogłoszenia kandydatury Jarosława Kaczyńskiego w wyborach prezydenckich.

Zdaniem dużej części dziennikarzy, emisja w tym właśnie momencie była nieprzypadkowa. W dodatku treść filmu oceniano jako stronniczą. W publikacjach negatywnych dominowała „Gazeta Wyborcza”, która na swoich łamach zamieściła aż pięć tekstów o takim wydźwięku. Na filmie suchej nitki nie pozostawił też dziennik „Polska”. Krytyka pobudziła adwersarzy, pozytywnie wypowiadających się na temat produkcji. Wśród nich najaktywniejszy był Bronisław Wildstein, który głos w tej sprawie zabrał trzykrotnie. Za każdym razem stawał w obronie dziennikarzy Telewizji Polskiej.

Prasa opublikowała o „Solidarnych 2010” 122 teksty, natomiast w Internecie ukazało się ich aż 650. Analizą objętych zostało 1000 tytułów prasy ogólnopolskiej, regionalnej, branżowej i specjalistycznej, a także 2000 portali internetowych. Pod uwagę wzięto publikacje od 23 kwietnia do 17 maja 2010.

Najwięcej doniesień prasowych wydrukowała „Rzeczpospolita”. Na łamach dziennika ukazało się 17 tekstów. Co ciekawe, „Rz” opublikowała zarówno przekazy pozytywne (3), neutralne (12), jak i negatywne (2). Jedenaście razy temat „Solidarnych 2010” podejmowała „Gazeta Wyborcza”. Trzecią z gazet najszerzej omawiających kwestie dokumentu była „Gazeta Polska”.

Jeśli chodzi o publikacje internetowe – najaktywniejsza była wyborcza.pl. Na drugim miejscu znalazł się serwis wiadomosci.gazeta.pl. Dalej sklasyfikowano blogmedia24.pl, wiadomosci.onet.pl, tokfm.pl, rp.pl oraz newsweek.pl. W Internecie znalazło się znacznie mniej publikacji pozytywnych. Stanowiły one jedynie 3%, w kontekście 7% w prasie.

Temat nie zainteresował tabloidów. „Fakt” wydrukował tylko dwa artykuły, a „Super Express” trzy. W prasie ogólnopolskiej ukazało się 61% doniesień, a 39% w regionalnej. Media największą aktywność przejawiały 28 i 29 kwietnia oraz 6 maja.

źródło/autor: press-service