Co cenimy w centrach handlowych

przez | 01/06/2010

Wielofunkcyjna oferta (handel, rozrywka i gastronomia pod jednym dachem), duża liczba sklepów znanych marek oraz dogodny dojazd – to trzy najważniejsze czynniki, które decydują o popularności centrów handlowych. Tak wynika z badań, przeprowadzonych przez Instytut Badania Rynku i Opinii Społecznej IMAS International na zlecenie spółki Fabryka Biznesu, inwestora Centrum Handlu, Biznesu i Rozrywki „Sukcesja” w Łodzi.

Na wielofunkcyjną ofertę jako czynnik decydujący o popularności centrum handlowego wskazało 95 proc. respondentów. Jednocześnie 80,7 proc. badanych za drugie pod względem ważności kryterium uznało dużą liczbę sklepów znanych marek w centrum handlowym, a niemal tyle samo (80,2 proc.) – dogodny dojazd do niego. Zdaniem 30,2 proc. respondentów, duże znaczenie ma nowoczesny wystrój centrum handlowego, a 11,8 proc. jako istotne wskazało inne czynniki.

Możliwość zrobienia zakupów oraz skorzystania z gastronomii i rozrywki w jednym miejscu, jako główne kryterium popularności centrów handlowych, wskazali respondenci ze wszystkich grup wiekowych – zarówno mieszkańcy wsi, jak i dużych miast. Bogata oferta sklepów znanych marek została uznana za znaczący atut głównie przez osoby w wieku od 25 do 34 lat, mieszkające w średnich i dużych miastach, a możliwość dogodnego dojazdu do centrum handlowego okazała się szczególnie ważna dla 18-24-latków z miast powyżej 200 tys. mieszkańców.

Za najatrakcyjniejszą lokalizację centrum handlowego większość respondentów (39 proc.) uznała centrum miasta. Centralne położenie preferują przede wszystkim mieszkańcy dużych aglomeracji. 30,2 proc. badanych (w większości mieszkańców wsi) wskazało na obrzeża, a 23,6 proc. na miejsca położone dalej od centrum.

Dla 86,9 proc. respondentów centrum handlowe to miejsce, w którym mogą zrobić udane zakupy, ale jednocześnie cenią też inne jego funkcje. 26 proc. odwiedza je także ze względu na możliwość atrakcyjnego spędzenia wolnego czasu, 22,2 proc. uznaje za dobre miejsce spotkań ze znajomymi, a 21,1 proc. gości w centrach handlowych z powodu dużego wyboru lokali gastronomicznych. Na dodatkowe, poza handlem, funkcje centrów handlowych jako powód odwiedzin wskazują przede wszystkim osoby w wieku 18-34 lat oraz rodziny z dziećmi.

– Polacy żyją coraz szybciej i pracują coraz dłużej, dlatego w centrach handlowych preferują rozwiązania typu „kilka w jednym”, które kompleksowo zaspokajają ich potrzeby i zapewniają atrakcje dla całych rodzin. Wiele funkcji, realizowanych dotychczas w domu, przeniosło się właśnie co centrów handlowych – komentuje dr Magdalena Wieczorkowska, socjolog z Uniwersytetu Medycznego w Łodzi.

*Badanie Omnibus-Online zostało przeprowadzone na zlecenie spółki Fabryka Biznesu, inwestora Centrum Handlu, Biznesu i Rozrywki „Sukcesja” w Łodzi, przez Instytut Badania Rynku i Opinii Społecznej IMAS International w dniach 13-17 maja 2010 roku na reprezentatywnej dla użytkowników Internetu próbie n=490 osób w wieku 18 – 54 lat.