Polskie floty optymistycznie do przodu

przez | 30/05/2010

26 maja 2010 roku opublikowano wyniki piątej edycji europejskiego badania Corporate Vehicle Observatory (CVO). Badanie przeprowadzono w 14 krajach europejskich z inicjatywy firmy Arval, wchodzącej w skład grupy BNP Paribas. Wyniki tegorocznej edycji Barometru CVO wskazują na dalszy, dynamiczny rozwój polskiego rynku pojazdów flotowych. Prognozy są optymistyczne nie tylko dla Polski, ale również dla pozostałych krajów objętych badaniem.

Wyniki badania CVO mówią jednoznacznie, że optymizm dotyczący rozwoju flot samochodowych w Polsce jest w tym roku zaskakująco wysoki. Polskie przedsiębiorstwa zatrudniające od 100 do 499 pracowników są najbardziej optymistyczne w kontekście kolejnych 3 lat. Największe polskie firmy, nieco bardziej sceptycznie patrzą w przyszłość. Warto jednak zauważyć, że analizy zeszłoroczne wskazywały, że brak wpływu kryzysu na flotę deklarowało 30% polskich firm. W roku bieżącym – już blisko 50% ankietowanych stwierdziło, że nie było zmuszonych do modyfikacji polityki flotowej.

Barometr CVO 2010 analizuje również koszty utrzymania flot samochodowych. Jak pokazują wyniki badania, najistotniejszą kwestią dla polskich firm bez względu na ich wielkość, jest całkowity koszt użytkowania pojazdu. Takich odpowiedzi udzieliło aż 59% respondentów, przy średniej 58% z pozostałych 13 państw biorących udział w badaniu. Znacznie niższy priorytet dla decydentów mają miesięczne koszty leasingowe czy poziom ceny zakupu auta służbowego.

CVO przyjrzało się również najpopularniejszym strategiom redukcji kosztów flotowych. Zarówno rodzime przedsiębiorstwa, jak i te z pozostałych państw za kluczowe uznawały oszczędności poprzez monitoring i redukcję zużycia paliwa (45% ankietowanych w Polsce i tyle samo w Europie). Inne popularne metody optymalizacji kosztów związane były z promowaniem pracy z domu (19% badanych), zachęcaniem pracowników do wspólnych dojazdów do pracy (17%), czy wydłużaniem kontraktów leasingowych (10%).

W Polsce dość sporadycznie podejmowano działania zmierzające do renegocjacji kontraktów z dostawcami flot. Podjęło się tego jedynie 8% przebadanych firm. Ostatnie miejsce w rankingu najbardziej popularnych działań, zajęło oszczędzanie za sprawą leasingu zwrotnego – tutaj zainteresowanie na poziomie jedynie 2% faktycznie odzwierciedla nastroje rynkowe. Leaseback do tej pory jest na tyle zawiły podatkowo, że firmy zwyczajnie nie podejmują tego typu działań.

źródło/autor: Euro RSCG