Zobacz to w rzeczywistości rozszerzonej

przez | 28/05/2010

Dział Akcji Specjalnych Wirtualnej Polski zrealizował, wraz z Domem Mediowym Mindshare Polska, niestandardową kampanię reklamową dla klienta Nike Poland. Stworzył serwis dedykowany nikefootball.wp.pl, wykorzystując do promocji produktu Augmented Reality (rzeczywistość rozszerzoną).

Serwis nikefootball.wp.pl jest kluczowym elementem internetowej części kampanii reklamowej Nike, promującej obuwie nowej generacji Nike Mercurial Vapor SuperFly II. Stworzyliśmy go w ścisłej współpracy z klientem, w odpowiedzi na jego szczegółowy brief – mówi Jan Chechłacz z Działu Akcji Specjalnych Wirtualnej Polski, odpowiedzialny za projekt – Obserwując efekty kampanii możemy śmiało stwierdzić, że zaoferowane konsumentom prekursorskie rozwiązanie spełniło ich oczekiwania.

Buty Nike Football Mercurial SuperFly II są tak innowacyjne, że mogły być promowane tylko w nowatorski sposób – dodaje Jędrzej Andrzejewski, Brand Manager Football w Nike Poland.

Augmented Reality (rzeczywistość rozszerzona), nazywana także rzeczywistością 2.0 (w przeciwieństwie do „tradycyjnej”, 1.0), to, krótko mówiąc, nowy sposób postrzegania otaczającej przestrzeni. System łączący świat realny z tym wygenerowanym komputerowo. Rzeczywistość rozszerzona orientuje się w otoczeniu dzięki systemowi kamer i czujników położenia, rozpoznaje obiekty rzeczywistego świata i nakłada na nie wirtualne informacje. Umożliwia jednocześnie prezentację wirtualnych obiektów w rzeczywistym świecie.

I tak, użytkownik serwisu nikefootball.wp.pl posiadający komputer z kamerą internetową, po zainstalowaniu plugina umieszczonego na stronie i wydrukowaniu znajdującego się tam „markera” (obrazka), może zobaczyć na monitorze obuwie Nike w trzech wymiarach; 3D. Obracając wydrukowaną kartką przed okiem kamery zobaczy na ekranie obracający się – zgodnie z jego ruchami – but, tak, jakby naprawdę trzymał go przed sobą w dłoniach. Widok można dowolnie zbliżać, oddalać, oglądać na różnych płaszczyznach, itd. Co więcej, zakrycie jednego z elementów graficznych na markerze sprawia, że na monitorze pojawia się telebim wyświetlający film o obuwiu marki Nike.

Obsługa aplikacji AR odbywa się tym samym na dwóch płaszczyznach – bezpośrednio z klawiatury (zmiana położenia buta, wyświetlanie jego cech) oraz markera Augmented Reality (zasłonięcie dłonią piłki na markerze powoduje wyświetlenie się filmu).

Rzeczywistość rozszerzona to jedno z ciekawszych rozwiązań technologicznych, które dopiero zaczyna być wykorzystywane w komunikacji marketingowej i reklamie. Implementując je na nasz grunt staramy się podejść kompleksowo, świadomie wykorzystując zalety i ekskluzywność technologii. Innowacyjne produkty i usługi klientów wymagają innowacyjnych, oryginalnych i efektownych rozwiązań. Kampanie marek korzystające z Augmented Reality prowadzone w krajach na całym świecie pokazały, że są one bardzo skuteczne. Wszystkie wywołały duży szum medialny, m.in. dzięki realizmowi, interakcji z użytkownikiem, elementowi zabawy, a przede wszystkim wywoływanych w odbiorcach emocjom. Przeprowadzona w WP kampania była silnym wsparciem wizerunkowym dla wprowadzenia nowego modelu buta piłkarskiego Nike Mercurial Vapor SuperFly Il. Jestem pewien, że rozwój technologii AR już niedługo umożliwi również marketerom na efektywnie działania sprzedażowe – wyjaśnia Jan Buze, Kierownik Działu Akcji Specjalnych WP.

W serwisie nikefootball.wp.pl znalazły się również: obraz obuwia Nike w 3D flash, wykonany z kilku tysięcy zdjęć każdego egzemplarza (rozwiązanie pozwala widzieć każdy z butów w kilku płaszczyznach), multimedialne prezentacje produktów, relacje wideo z autorskich testów modeli Nike Total 90 Laser III i Nike Mercurial Vapor SuperFly II, zrealizowane na zlecenie marki przez Wirtualną Polskę. Obuwie Nike Mercurial pomagał nam testować Janusz Gancarczyk, piłkarz Polonii Warszawa i reprezentant Polski, który na co dzień gra właśnie w tych butach – dodaje Jan Chechłacz.

Niezłą gratką dla fanów sportu mogą też okazać się ekskluzywne filmy Nike Football+, przedstawiające treningi z gwiazdami piłki nożnej (udostępnione przez Nike Poland).

źródło/autor: Wirtualna Polska