Świat mediów społecznościowych – globalni gracze i lokalni bohaterowie

przez | 10/05/2010

Międzynarodowa sieć Ecco International Communications Network, do której należy On Board PR, opracowała pierwszy globalny przegląd mediów społecznościowych. Raport jest przewodnikiem po narzędziach i mediach społecznościowych w 22 krajach. W raporcie podkreślono zarówno główne różnice, jak i podobieństwa w trendach na lokalnych rynkach mediów społecznościowych.

Ecco Network, globalna sieć niezależnych agencji PR, przygotowała obszerny przegląd rynku mediów społecznościowych oraz związanych z nim trendów w 22 krajach świata, w tym m.in.: na głównych rynkach europejskich, w USA, w Indiach, Meksyku oraz Ameryce Południowej. Jest to pierwsze tak globalne opracowanie dostępne bezpłatnie, które powinno stać się “lekturą obowiązkową” dla wszystkich specjalistów od komunikacji zainteresowanych międzynarodowym rozwojem działań związanych z mediami społecznymi. Za przygotowanie opracowania o rynku polskim odpowiadała agencja On Board PR – reprezentant sieci Ecco Network w Polsce.

Lokalne raporty są dostępne bezpłatnie poprzez link na stronie www.onboard.pl

Opracowania ujęte w „Ecco International’s country social media reports” będą pomocne dla każdego, kto chce lub musi poznać i zrozumieć wpływ mediów społecznościowych na życie prywatne i zawodowe na poziomie międzynarodowym oraz dowiedzieć się jak wykorzystywać media spolecznościowe w komunikacji. W raporcie omówiono m.in. takie narzędzia jak: Blog Roll, Crowdsourcing, Flog, RSS Feed, SMO czy Widget.

Jak można się spodziewać w raporcie o zasięgu międzynarodowym pojawiły się wszystkie wielkie i znane nazwy: Facebook, MySpace, LinkedlIn, Orkout, YouTube oraz Google. Przedstawiono i odkryto przy tym jednak różnice na poszczególnych rynkach. W Niemczech na przykład, Facebook i MySpace są przyćmione przez lokalnego gracza VZ Group, na Węgrzech przez Hi5. Podczas gdy w wielu krajach znane, globalne marki dominują wśród mediów społecznościowych, w innych lokalne serwisy odgrywają dużo większą rolę.

Lokalne raporty z 22 krajów pozwoliły na szeroki wgląd w statystyki, różne rodzaje mediów społecznościowych, przydatne narzędzia, wskazówki i porady oraz poznanie głównych graczy w ewaluacji online. Każdy lokalny raport prezentuje najlepsze praktyki, case studies a nawet listę popularnych blogów (od prezesów firm po gwiazdy Bollywood) oraz specyficzne narzędzia i tricki na przykład How Sociable? w Stanach Zjednoczonych czy włoskie You Rank It.

Dlaczego korzystamy z mediów społecznościowych? Najczęściej robimy to, aby połączyć się ze znajomymi, pobrać zdjęcia lub ciekawostki, ale lokalne raporty wskazują także na inne powody. Sara Render, Przewodnicząca Ecco Network podkreśla: „Lokalne raporty pokazują, że członkowie sieci Ecco włączyli komunikację w mediach społecznościowych do portfolio swoich usług. Dla każdego profesjonalisty od komunikacji istotne jest zrozumienie, że tak jak kultura, rynek mediów czy praktyk PR – tak zasady i kształt mediów społecznościowych różni się w poszczególnych krajach. Jedno podejście naprawdę nie pasuje do wszystkich – ignorowanie lokalnych różnic, niuansów może skutkować niedopasowanymi działaniami PR i marnowaniem środków na nie przeznaczonych.”

Badanie przeprowadzono w Argentynie, Austrii, Brazylii, Chile, Czechach, Francji, Niemczech, Węgrzech, Indiach, Włoszech, Irlandii, Meksyku, Holandii, Polsce, Rosji, Hiszpanii, Ukrainie, Szwecji, Szwajcarii, Wenezueli, Wielkiej Brytanii, Stanach Zjednoczonych oraz Zjednoczonych Emiratach Arabskich.