NPRS (Net PR Synergy) wspiera precyzyjne targetowanie

Na tegorocznym, odbywającym się już po raz IX rzeszowskim Kongresie PR, jednej z najważniejszych imprez branżowy public relations, znalazło się także miejsce na dyskusję dotyczącą roli płci w komunikacji i działaniach PR.

Dziś Internet jest miejscem, w którym coraz więcej osób poszukuje informacji. Pozwala na dotarcie do szerokich grup, ale jednocześnie informacje w nim udostępnione mogą być trudne do odnalezienia. Z pomocą przychodzą nowoczesne rozwiązania, a konkretnie Net PR Synergy (NPRS), czyli jak podaje Wikipedia: model zarządzania komunikatami PR-owymi w Internecie (…) mający na celu promocję kluczowych elementów przyjętej strategii Public Relations w wyszukiwarkach internetowych.

NPRS pozwala na bardzo precyzyjne kierowanie przekazów do konkretnych grup internautów, o czym można się było przekonać na podstawie prezentacji Joanny Jastrzębskiej, Dyrektor Zarządzającej agencji Times Square Public Relations, która na rzeszowskim kongresie wystąpiła z prelekcją : „NPRS jako narzędzie promocji zgenderyzowanych treści w Internecie.”

Istotą prezentacji był fakt, że do kobiet i mężczyzn przekazy należy kierować w odmienny sposób, uwzględniając ich płeć kulturową i inne postrzeganie zjawisk. Zanim uda się dotrzeć do odbiorcy informację należy odpowiednio skonstruować i dostosować do wymogów modelu zarządzania komunikatami NPRS. W efekcie konkretny przekaz (np. artykuł zawierający wskazówki jak wybrać mieszkanie) jest tworzony z uwzględnieniem fraz, jakie kobiety i mężczyźni wpisują w okno wyszukiwarki.

Działania należy rozpocząć od dostrzeżenia, że kobiety są nastawione na bardziej emocjonalny przekaz, mężczyźni na bardziej racjonalny. Następnie należy tak skonstruować komunikaty PR-owe, osobno do kobiet, osobno do mężczyzn, aby zawierały treści, które zainteresują te dwie grupy. Kiedy komunikaty są gotowe, należy dobrać media, do których zostaną skierowane. Oczywistym jest, że kobiety i mężczyźni, choć część mediów odbierają podobnie, to jednak mają swoje własne bastiony „męskości” lub „kobiecości”. Artykuły powstałe na bazie pracy PR-owców, są następnie promowane zgodnie z zasadami modelu NPRS.

Oznacza to, że w rezultacie na frazy kluczowe związane z płcią pytającego i z jego emocjonalnym, lub racjonalnym odbiorem komunikatu, w wynikach wyszukiwarki Google, na wysokich pozycjach, pojawią się artykuły, które kierowane są do precyzyjnie dobranych grup docelowych. Przykładowo kobiety rozważając zakup mieszkania, będą poszukiwały informacji na temat lokalnej infrastruktury – osiedlowych sklepów, przedszkola, położonej blisko szkoły i wpisując frazy, które zaspokoją ich głód wiedzy w tym zakresie, natrafią na artykuły skierowane do nich, napisane w bardziej emocjonalny sposób i zwracające uwagę na wzbudzające emocje czynniki.

Z kolei mężczyźni, kierują się nieco bardziej racjonalnymi przesłankami niż kobiety (przy wyborze mieszkania biorą pod uwagę np.: cenę, przyłącze mediów, dostępne i przypisane mieszkaniom miejsca parkingowe). Posługują się innymi frazami niż kobiety i przy wykorzystaniu modelu Net PR Synergy, natrafią na te treści, przygotowane przez agencję PR, skierowane właśnie do nich , czyli bardziej racjonalne i napisane w bardziej „męski” sposób.

Prezentacja na Kongresie PR w Rzeszowie, pokazała w jaki sposób, kierować komunikaty do precyzyjnie określonych grup docelowych. Co zaś sądzą o niej specjaliści zgromadzeni w Rzeszowie?

Podoba mi się metoda stosowana w targetowaniu z uwzględnieniem płci. Z jednej strony odpowiednie dopasowanie komunikatu do płci odbiorcy pozwala na precyzyjne dotarcie do interesujących nas odbiorców. Z drugiej strony sam NPRS zapewniający wysokie miejsca w wynikach wyszukiwarki Google również umożliwia dotarcie do właściwych grup docelowych mówi Katarzyna Rąkowska Account Executive z Telma Group Communications

Małgorzata Makowska, Starszy specjalista ds. Informacji i Promocji w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego dodaje – Dla każdego specjalisty od PR-u, jedną z najważniejszych rzeczy jest dotarcie z komunikatem do odpowiedniej grupy docelowej. Doskonałym narzędziem komunikacji stał się internet, ale poprzez natłok przekazywanych informacji trudno jest trafić do potencjalnego odbiorcy. Dlatego jedynie dobrze zdefiniowany i pozycjonowany przekaz ma szansę zaistnieć i dotrzeć do odbiorcy. System Net PR Synergy daje możliwość wypromowania treści jakie chcemy przekazać, a dzięki temu zwiększenie grupy czytelników

Docieranie z komunikatami do odbiorców uwzględniając przy tym ich płeć jest bardzo ciekawym zagadnieniem – mówi Marcin Jurczenko, obecnie kierownik referatu profilaktyki Straży Miejskiej Miasta Krakowa i słuchacz studiów podyplomowych „Społeczno-kulturowa tożsamość płci” – Opisane powyżej podejście uczynię przedmiotem swojej pracy dyplomowej, która ma być bezpośrednio związana z wykonywaną pracą. Być może okaże się, że warto wprowadzić Net PR Synergy w praktyce działań Straży Miejskiej. Przedstawiony podczas Kongresu przykład sprawia, że jestem osobiście pod wrażeniem NPRS, ponieważ sam często poszukuję informacji z wykorzystaniem wyszukiwarek i Internetu. Możliwość znalezienia poszukiwanych informacji w pierwszych kilku wynikach, znacząco zwiększa komfort wyszukiwania, a zarazem jego szybkość.

Targetowanie z uwzględnieniem płci kulturowej to nie jedyne zastosowanie Net PR Synergy. Frazy kluczowe, można precyzyjnie dobrać do różnych grup docelowych, a dzięki temu zyskujemy skuteczny model komunikacji z odbiorcami.

PRportal.pl – informacje prasowe dla biznesu