Technologia, która służy ludziom

Zarządzenie informacją w biznesie jest jedną z kluczowych reguł pracy, która odpowiada za skuteczne budowanie konkurencyjności przedsiębiorstw na rynku. To jeden z głównych wniosków dyskusji, która toczyła się przez dwa dni, 15-16 kwietnia, w czasie konferencji architektów informacji „Polish IA Summit” w Warszawie.

Obok tak ważnych cech dotyczących produktów czy usług, jak cena czy jakość, pojawia się kolejna – usability (użyteczność) – nierozerwalnie związana z poprawnie zaprojektowaną strukturą informacji.

Organizatorem Zjazdu był UseLab Consulting Group – największa firma badawczo-doradcza w Polsce, zajmująca się badaniami i projektowaniem użytecznych interfejsów oraz produktów. Podczas serii wykładów i prezentacji eksperci rynku User Experience (UX) przekonywali jak wielki wpływ na odbiorcę danego produktu ma przyjazny interfejs, dobrze zaprojektowane menu czy domyślna i logiczna nawigacja. To, jak ważne są takie działania świadczy chociażby ilość filmów zamieszczonych np. na jednym z serwisów video w sieci, gdzie można usłyszeć podobne rozmowy klientów prowadzone z biurem obsługi, np.:

– Witam, mam problem z odtwarzaczem DVD, nie ma obrazu.

– Witam, proszę wcisnąć przycisk POWER.

– Aaa… ma Pan rację… dziękuję.

Na początku taka rozmowa wywoła u nas uśmiech, jednak na pewno wielu z nas znalazło się kiedyś w sytuacji, gdy „przedzierając się” przez mnogość przeróżnych funkcji nie byliśmy w stanie znaleźć tej najważniejszej. Nie świadczy to jednak o naszej bezmyślności, a o błędach popełnionych przez producenta już na etapie projektowania. Wiele z tych funkcji jest zazwyczaj zupełnie niepotrzebna, a zostaje umieszczona głównie w celu podniesienia wartości danego produktu. – W rzeczywistości, takie rozwiązania budzą niechęć i irytację odbiorcy, co z kolei przekłada się na postrzeganie danej marki – mówi Wiesław Kotecki, prezes UseLab.

Architektura Informacji mimo, że w Polsce jest jeszcze mało znana, budzi coraz większe zainteresowanie wśród specjalistów branży projektowej. – Rynek usług interaktywnych jest już na tyle dojrzały, że polscy specjaliści potrzebują dostępu do nowych rozwiązań w zakresie poruszania się po przestrzeni informacyjnej – przekonuje dr Stanisław Skórka, dyrektor Biblioteki Głównej Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, jeden z prelegentów „Polish IA Summit”. – Odpowiedzią na te potrzeby było zorganizowanie konferencji, która miała zwrócić uwagę na kluczowe aspekty tej dziedziny i jednocześnie pokazać, jakie są biznesowe zalety korzystania z usług ekspertów Usability oraz UX – dodaje Hubert Anyżewski, członek zarządu UseLab, organizatora konferencji.

W konferencji wzięły udział osoby reprezentujące m.in. branże medialną, i specjalistów tworzących serwisy i portale www, e-commerce oraz przedstawiciele firm badawczych i zespołów projektowych szeregu różnych branż np. telekomunikacyjnej i bankowej.

Zastosowanie zasad związanych z Architekturą Informacji, jest jedną z gwarancji osiągnięcia sukcesu, związanego np. z wprowadzeniem na rynek nowego produktu czy startem kolejnego serwisu www. – Informacja, którą kierujemy do danego odbiorcy musi być skutecznie zarejestrowana i zapamiętana, jednak należy stworzyć ku temu odpowiednie warunki – mówi Kotecki. – Na zespół tych działań składają się m.in. eyetracking i obserwacje zachowań użytkowników oraz analiza satysfakcji odbiorcy.

Na każdym kroku nasza percepcja jest atakowana przez masę komunikatów i informacji. Zadaniem każdej z nich jest ułatwienie codziennej organizacji czasu, zapewnienie komfortu i pomoc przy sprawnym załatwieniu bieżących spraw.

Postęp cywilizacyjny sprawia jednak, że podobnych treści pojawia się coraz więcej, dlatego taka sytuacja wymusza powstanie pewnych reguł, dzięki którym, informacja zostanie skutecznie przetworzona przez ludzki umysł i osiągnie zamierzony cel. Służą temu zasady tworzenia dobrze zorganizowanych treści, nadanie im odpowiednich nazw i spojenie skutecznym systemem nawigacji, czyli poprawne zarządzanie systemem informacji.

Kim jest architekt informacji?

W Polsce, branżą gdzie podobne działania są wykorzystywane najczęściej jest e-commerce, czyli sprzedaż internetowa. – To pole do popisu dla architektów informacji – mówi Hubert Anyżewski z UseLab. – Architekt zajmuje się m.in. analizą technik wyszukiwania produktów oraz prezentacją informacji o produkcie na stronie www. W sposób inżynieryjny jest w stanie zwiększyć naszą sprzedać poprzez odpowiednie łącznie ze sobą informacji, typografii i mechanizmów wspierających sprzedaż. Takie działania podnoszą konkurencyjność witryny, a co za tym idzie zwiększają przychody – dodaje Anyżewski.

Według badań rynkowych dotyczących branży internetowej w Polsce, przeprowadzonych przez portal interaktywnie.com wynika, że większość sklepów nie zamierza dalej rozwijać się w kierunku poprawy technologii. Nie oznacza to jednak, że na rynku e-commerce nastała recesja. Wręcz przeciwnie, coraz większe środki są przeznaczana na poprawę użyteczności serwisów, czyli usability, architekturę informacji i User Experience. – Jednym słowem, chodzi o optymalizacje i udoskonalenie już istniejących systemów – dodaje Anyżewski.

Wśród dotychczasowych prac firmy UseLab znalazły się m.in. wykonanie projektu polskiej wersji największego na świecie portalu do rezerwacji hoteli – Hotels.com oraz dostosowanie do potrzeb odbiorców serwisu CartoonNetwork.pl. Z doświadczenia polskich specjalistów skorzystało też największe na świecie wydawnictwo językowe – Perason Longman.

PRportal.pl – informacje prasowe dla biznesu