ASTRA znacząco zwiększa swoje zasięgi odbiorcze w Polsce

ASTRA ponownie znacząco zwiększyła swoje zasięgi odbiorcze w Polsce i obecnie nadaje do 7 mln polskich gospodarstw domowych, odbierających sygnał satelitarnie bądź też przez sieć kablową. Oznacza to, że prawie połowa ze wszystkich 14,3 mln polskich gospodarstw domowych wyposażonych w telewizor odbiera sygnał bezpośrednio z satelitów ASTRA (2,1 mln gospodarstw domowych) bądź też za pośrednictwem sieci kablowych (4,9 mln gospodarstw domowych). Ze względu na swoją silną obecność w sieciach kablowych, udział ASTRY w rynku satelitarnym i kablowym wynosi 74 procent.

W sumie 4,5 mln gospodarstw domowych w Polsce odbiera programy przez satelitę (32 procent), 4,9 mln przez sieć kablową (34 procent), 4,8 mln za pomocą telewizji naziemnej (33 procent), a 100.000 (1 procent) dzięki systemowi DSL. W ten sposób ASTRA znacząco zwiększyła swoje cyfrowe satelitarne zasięgi o 23 %, z 1,7 mln w 2008 roku do 2,1 mln gospodarstw domowych w 2009 roku.

Satelita stanowi zdecydowanie najbardziej zaawansowaną infrastrukturę cyfrową, dzięki której prawie 100% z 4,5 mln gospodarstw domowych odbieraja sygnał cyfrowy. Dla porównania, wskaźnik cyfryzacji poprzez sieci kablowe wynosi 17%, natomiast telewizji naziemnej 3%.

Są to najnowsze wyniki badań przeprowadzone przez Gfk Polonia w ramach ostatniego Monitora Satelitarnego SES ASTRA.

– Wzrost zasięgu ASTRY i skuteczności SES ASTRA w Europie pokazuje, że spółka z sukcesem realizuje swój model biznesowy, pomimo trudnej sytuacji na rynku. Szczególnie cieszy wzrost odbioru sygnału cyfrowego w Polsce o prawie 23 proc. w stosunku do roku ubiegłego – podkreśla Krzysztof Surgowt, członek zarządu ASTRA CEE – Oczywiście nie zamierzamy osiąść na laurach i dalej będziemy pracować na rzecz umacniania naszej pozycji w Polsce – dodaje.

ASTRA w Europie

Na poziomie europejskim SES ASTRA transmituje teraz swój sygnał do 125 mln gospodarstw domowych wyposażonych w telewizor w Europie i Północnej Afryce, co oznacza 3 mln więcej niż w roku poprzednim. Wskaźnik cyfryzacji satelitarnej wzrósł do

92 procent, z całkowitą ilością 71 mln z 77 mln satelitarnych gospodarstw domowych, które odbierają sygnał cyfrowy.

HDTV – telewizja wysokiej rozdzielczości

Ubiegły rok upłynął pod znakiem technologii HDTV. Od stycznia 2005 roku w Europie sprzedano prawie 125 mln odbiorników HD Ready, co przekłada się na 60 proc. europejskich gospodarstw domowych posiadających telewizor. 50 mln odbiorników sprzedano tylko w samym 2009 roku. Na rozwój sprzedaży wpłynęła atrakcyjność płaskoekranowych telewizorów o większej przekątnej ekranu, jak również dalszy spadek cen odbiorników HD Ready oraz poszerzona oferta programów emitowanych w standardzie HD w 2009 roku. Największą sprzedaż odnotowuje się w Niemczech, Wielkiej Brytanii oraz we Francji.

Według Krzysztofa Surgowta rozwój HD to również konieczność uwzględnienia techonologii satelitarnych w publicznych modelach cyfryzacji.

ASTRA udostępnia obecnie ponad 110 komercyjnych kanałów HD na terenie Europy za pośrednictwem własnych satelitów. Znaczna ich część jest nadawana wyłącznie z satelitów ASTRA. Eksperci oceniają, iż w roku 2012 będzie nadawanych kilkaset kanałów HD z satelitów geostacjonarnych.

Monitor Satelitarny – wybrane dane dla Europy i Afryki Północnej, stan na koniec 2009 roku:

  • 244 mln gospodarstw domowych odbiera sygnał telewizyjny (analogowy i cyfrowy).
  • Zasięg systemu satelitarnego ASTRA obejmuje 125 mln gospodarstw domowych w Europie i Afryce Północnej (57 mln – DTH (Direct-To-Home), 68 mln – łącza kablowe).
  • Około 60% (146 mln) gospodarstw domowych odbiera programy telewizji cyfrowej (niezależnie od sposobu odbioru: satelitarnego, kablowego, naziemnego, IPTV).
  • 71 mln gospodarstw domowych odbiera cyfrowy sygnał telewizyjny za pomocą satelity (49% rynku telewizji cyfrowej – sygnał satelitarny dociera więc do co drugiego gospodarstwa domowego z tej grupy), sygnał telewizji kablowej dociera do 24 mln gospodarstw domowych (16%), drogą naziemną sygnał cyfrowy dociera do 41,7 mln gospodarstw domowych (29%), zaś IPTV do 9 mln domów (6%).
  • ASTRA obsługuje 52 mln gospodarstw domowych odbierających sygnał cyfrowy (co stanowi 72% wszystkich gospodarstw odbierających sygnał cyfrowy).
  • ASTRA oferuje 114 kanałów HD, oglądanych w sześciu milionach gospodarstw domowych.
  • Wskaźnik cyfryzacji dla odbioru satelitarnego wynosi 92% w porównaniu z 48% w przypadku odbioru naziemnego i 34% dla sieci kablowych.

źródło/autor: SES ASTRA

PRportal.pl – informacje prasowe dla biznesu