Wydawnictwo Złote Myśli – podsumowanie 2009

przez | 16/02/2010

Przychód większy o 28% oraz 41-procentowy wzrost ilości sprzedanych publikacji odnotowało Wydawnictwo Złote Myśli za rok 2009. Piąty rok z rzędu, czyli od samego początku działalności, Wydawnictwo wspina się po schodach słupków swego przychodu. Jest to kolejny przykład na to, że rynek książki umie oprzeć się kryzysowi gospodarczemu, choć pod koniec 2008 roku wróżono branży wydawniczej początek naprawdę chudych lat („Gazeta Prawna”, nr 215, z dn. 3.11.2008).

Oferta Wydawnictwa Złote Myśli to obecnie blisko 400 publikacji o tematyce promowanej hasłem „Bliżej sukcesu”, który to sukces swoimi książkami Wydawnictwo chce pomagać osiągać. Publikacje wydane są nie tylko w formie ebooków, ale od 2005 roku – w wersjach drukowanych, a od 2008 roku także jako książki audio w formacie mp3. W minionym roku Wydawnictwo wypuściło na rynek 52 nowe tytuły. Sprzedało łącznie 108 000 publikacji, co przyniosło ponad 2,38 mln przychodu. To, w stosunku do roku 2008 (76,5 tys. sprzedanych publikacji oraz uzyskany z tego tytułu przychód 1,85 mln zł) daje odpowiednio ponad 41% wzrostu w zakresie sprzedaży i 28% wzrostu przychodu spółki.

Poza tym w minionym roku Wydawnictwo Złote Myśli zainwestowało w poprawę jakości wydawanych przez siebie publikacji, wprowadzając nowy system składu, a także lepszą jakość wydawanych książek od strony nie tylko merytorycznej, ale i wizualnej. Mimo to średnia cena, jaką Czytelnik musiał zapłacić za książkę Wydawnictwa w 2009, była o 2,40 zł niższa niż w roku poprzednim i wynosiła 22 zł.

Gdzie leży przyczyna tego, że Wydawnictwo Złote Myśli doświadcza takiej tendencji wzrostowej? Mateusz Chłodnicki, wiceprezes Wydawnictwa, odpowiada: „Po pierwsze, w tematyce naszych książek. Tematyka biznesowa, motywacyjna czy poświęcona zdobywaniu sukcesu cieszy się coraz większym powodzeniem, tym bardziej w okresie kryzysu. Po drugie, cały czas skupiamy się na tym, aby dostarczać naszym Czytelnikom to, czego potrzebują do własnego rozwoju. Z roku na rok wydajemy coraz lepsze merytorycznie książki i choć zaczynaliśmy od zera, jesteśmy już rozpoznawaną marką na rynku książek związanych z motywacją i psychologią sukcesu. Ponadto wykorzystujemy nowoczesne narzędzia przy promocji naszych książek, takie jak dynamicznie rozwijający się program partnerski, w którym nasi Partnerzy zarobili już ponad 1,6 mln zł na promocji naszych publikacji.”

Powyższe dane mogą potwierdzać, że analitycy mieli rację, mówiąc, że publikacje branżowe mniej ucierpią w okresie kryzysu („Gazeta Prawna”, nr 215, z dn. 3.11.2008). To normalne, że w trudnych czasach ludzie rzadziej wybierają produkty drugiej potrzeby, którymi są książki beletrystyczne. Przykład Wydawnictwa Złote Myśli pokazuje, że wydawnictwa specjalistyczne nie powinny obawiać się kryzysu, gdyż popyt na takie książki w tym okresie wydaje się być nawet większy niż zwykle.

Monika Halasz – Wydawnictwo Złote Myśli