Biedronka – rozwój dla klienta

Ubiegły rok spółka Jeronimo Martins Dystrybucja, właściciel sieci Biedronka, zamknęła niemal 30-procentowym wzrostem sprzedaży. Biedronka wygenerowała ponad połowę wzrostu sprzedaży całej Grupy Jeronimo Martins. Kierownictwo grupy chce utrzymać trend wzrostowy w najbliższych latach – do końca 2012 r. planowane jest otwarcie 550 nowych Biedronek. Wraz z rozwojem sieci sklepów cały czas rozwijane i udoskonalane są programy socjalne oraz specjalne programy szkoleń a także doskonalenia zawodowego skierowane do ponad 27 000 pracowników Biedronki.

2009 – rok intensywnego rozwoju

Mimo skomplikowanej sytuacji w otoczeniu makroekonomicznym, ubiegły rok upłynął pod znakiem wzrostu sprzedaży i rozwoju sieci sklepów dla całej Grupy Jeronimo Martins, w tym dla spółki Jeronimo Martins Dystrybucja (JMD), właściciela największej w Polsce sieci sklepów spożywczych Biedronka. Cała grupa osiągnęła w 2009 r., w porównaniu z rokiem 2008, wzrost sprzedaży 6,1% (18,3% przy stałych kursach walut) – daje to wartość ponad 7,3 mld USD. Aż 50,9% wzrostu sprzedaży Grupy Jeronimo Martins zostało wygenerowane przez Biedronkę. Sprzedaż sieci w stosunku rok do roku wzrosła o 29,8% (do ponad 16 mld zł). Wzrost like for like (sprzedaż porównywalna) wyniósł 8,3%. W roku 2009 w całym kraju przybyły 163 nowe sklepy pod szyldem Biedronka. Jest to efekt nie tylko dobrze zaplanowanej strategii rozwoju sieci ale przede wszystkim rezultat zaufania i rosnącego zainteresowania klientów, którzy w 1500 sklepach zlokalizowanych w ponad 600 miejscowościach mogą znaleźć najlepsze, głównie polskie produkty codziennie w niskich cenach.

Sklep nr 1500 – kolejny kamień milowy w rozwoju sieci

Dwa dni temu, 9 lutego, otwarto w Poznaniu 1500. sklep należący do sieci Biedronka. Uroczystego przecięcia wstęgi dokonał Alexandre Soares dos Santos, Przewodniczący Rady Dyrektorów Grupy Jeronimo Martins wraz z przedstawicielami zarządu JMD. Nowy obiekt ma 744 m kw. powierzchni handlowej i 2980 m kw. powierzchni magazynowej, dysponuje parkingiem na 70 miejsc. Zatrudnia łącznie 25 osób.

Jeronimo Martins Dystrybucja zamierza również w bieżącym roku utrzymać zaplanowane tempo rozwoju sieci. W ciągu trzech lat (2010-2012) ma przybyć 550 nowych Biedronek. Jeśli tak się stanie, to za niecałe trzy lata pierwsi klienci przekroczą próg dwutysięcznego sklepu opatrzonego znanym i cenionym logiem.

Nowe sklepy oznaczają nie tylko więcej punktów, gdzie będzie można nabywać produkty pochodzące w większości od sprawdzonych polskich producentów. To również setki nowych miejsc pracy, a dla wielu osób szansa na doskonalenie swoich umiejętności i karierę w strukturach sieci. Warto przypomnieć, że 90% stanowisk kierowniczych w Biedronce obsadzanych jest w drodze awansu wewnętrznego. Obecnie Jeronimo Martins Dystrybucja zatrudnia ponad 27 000 osób – jest jednym z największych prywatnych pracodawców w Polsce.

Programy dla pracowników i programy społeczne

Maksyma, że pracownik jest najcenniejszym kapitałem firmy, w Biedronce jest traktowana dosłownie. Stąd od lat doskonalona jest polityka socjalna, zapewniająca z jednej strony dostęp do różnych szkoleń, a z drugiej oferująca szybką i sprawną pomoc w przypadku trudnych sytuacji życiowych. Są to m.in. programy: „Możesz liczyć na Biedronkę”, w ramach którego udzielana jest pomoc materialna lub pożyczki; „Razem Zadbajmy o Zdrowie” – zapewniający dostęp do bezpłatnych badań profilaktycznych dla kobiet i mężczyzn; „Wakacje z Biedronką” – bezpłatne obozy letnie dla dzieci pracowników o najniższych dochodach.

Prawdziwą dumą Biedronki jest bardzo rozbudowana oferta szkoleń i programów podnoszenia kwalifikacji. Do tej pory przeprowadzono łącznie niemal 2 mln godzin szkoleniowych. Do najważniejszych projektów w tym zakresie należą:

JMD realizuje cały szereg działań społecznych kierowanych do osób potrzebujących poza firmą. Najbardziej znaczące to realizowane we współpracy z CARITAS programy kierowane do dzieci oraz program współpracy z Fundacją Kardiochirurgii w Zabrzu.

Być godnym zaufania członkiem środowiska naturalnego to jeden z filarów polityki rozwoju sieci Biedronka. Sieć od lat promuje proekologiczne zachowania wśród klientów i pracowników, m.in. włączając się w obchody Dnia Ziemi, którym towarzyszą plakaty i ulotki edukacyjne, przypominające o potrzebie segregacji odpadów, oszczędzania wody i energii. W trosce o środowisko naturalne Biedronka prowadzi w sklepach w całej Polsce selektywną zbiórkę odpadów. Każdy sklep i magazyn segreguje śmieci, a odpady poddawane są recyklingowi. Przy sklepach ustawiane są specjalne pojemniki, do których można wrzucać zużyte baterie.

Nagrody i wyróżnienia

Rok 2009 przyniósł Biedronce kilkanaście nowych nagród i wyróżnień, przyznanych w uznaniu za aktywność na różnych polach działalności.

Nie zabrakło wyróżnień w prestiżowych rankingach ekonomicznych, m.in. Top 50 Handlu („Handel”), Ranking Marek („Press”), Laur Rynku Spożywczego („Rynek Spożywczy”), 8. miejsce na liście 2000 polskich przedsiębiorstw, ogłaszanej przez „Rzeczpospolitą” i 9. miejsce w rankingu polskich marek wg wartości oraz wysokie lokaty w rankingu Siły Marki 2009, publikowanych przez ten sam dziennik. Miesięcznik „Forbes” przyznał wyróżnienie Lider 20 lat Polskiej Transformacji. Warto wspomnieć o nagrodach Euromarka i Laur Konsumenta.

Kolejna grupa to wyróżnienia dla Biedronki jako pracodawcy – tytuł Pracodawca Godny Zaufania, przyznany przez kapitułę złożoną z przedstawicieli organizacji pozarządowych i szkół wyższych, a także tytuł Studencki Pracodawca Roku („Dlaczego” i portal korba.pl).

Wieloletnie zaangażowanie we wspieranie potrzebujących we współpracy z Caritas Polska i zostało uhonorowane wyróżnieniem Ubi Caritas, przyznawanym przez Caritas Polska.

źródło/autor: Jeronimo Martins Dystrybucja

PRportal.pl – informacje prasowe dla biznesu