Raport TwojaEuropa.pl – Beneficjenci POIG 8.1 – jak wypada pierwszy nabór 2008?

przez | 11/02/2010

Unijne dotacje to wśród przedsiębiorców gorący temat. Szczególne emocje budzi działanie 8.1 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. Zarówno w mediach jak i w Internecie (m.in. wśród znanych blogerów) od ponad roku pojawiają się liczne narzekania na opieszałość urzędników, na opóźnienia w przelewaniu płatności, na sztywność procedur i niedostosowanie kryteriów oceny do realiów rynkowych. Coraz częściej podnosi się też temat nierentowności finansowanych projektów, zawyżania ich wartości w celu wyłudzania pieniędzy, a nawet prób sprzedawania spółek z dofinansowaniem w serwisach aukcyjnych.

W redakcji portalu TwojaEuropa.pl, projektu realizowanego w ramach pierwszego naboru POIG 8.1 z 2008 roku, zbadaliśmy sprawę od strony praktycznej. Sprawdziliśmy, które ze wspartych dotacją projektów są już publicznie udostępnione, jaka jest ich widoczność w Internecie, a także czy zdobyły sobie już popularność wśród internautów (ruch na serwisie i linki).

Przedmiot badania

Podczas badania poddaliśmy analizie 100 projektów z najwyższą kwotą dofinansowania przyznaną w pierwszym naborze działania 8.1. w 2008 roku. Kolejne 100 projektów o niższym dofinansowaniu sprawdziliśmy wyrywkowo dla porównania z pierwszą setką. Pierwszy nabór wybraliśmy ze względu na największy staż tych projektów i możliwość prezentacji pierwszych efektów ich działania. Projekty sprawdzaliśmy na podstawie ich deklarowanych nazw i adresów www podanych w liście umów o dofinansowanie ze strony PARP. Niestety wiele nazw projektów nie pozwalało na jednoznaczną identyfikację serwisu dlatego nie byliśmy w stanie odnaleźć w Internecie wszystkich realizowanych projektów. Projekty bez podanej unikalnej nazwy usługi/serwisu www w ogóle nie były przez nas sprawdzane.

Nie zagłębialiśmy się w ocenę wyglądu, funkcjonalności czy pomysłu, ponieważ są to kwestie subiektywne i tak na prawdę czas pokaże, które projekty odniosą sukces.

Raport powstał na podstawie danych z końca stycznia 2010 roku oraz listy umów o dofinansowanie opublikowanej przez PARP:http://www.parp.gov.pl/files/74/108/208/279/6542.xls

Kryteria oceny

Jako obiektywne kryteria oceny serwisów przyjęliśmy:
1.    Dostępność i widoczność. Czy po roku od  przyznania dotacji serwis działa i można go odnaleźć w wyszukiwarce Google.
2.    Popularność. Ruch na serwisie wg Alexa Rank oraz popularność wśród innych stron wg Google PageRank.

Alexa Rank jest międzynarodowym i uznanym w branży internetowej rankingiem szacującym poziom ruchu na stronie (ilość użytkowników i ilość odsłon) – czyli de facto popularność serwisu internetowego. Liczba oznacza pozycję w rankingu wszystkich stron na świecie – zatem im jest ona mniejsza tym popularniejszy jest dany serwis.

Google PageRank mówi natomiast o ilości i jakości linków prowadzących do serwisu z innych stron internetowych (czyli pozycjonowanie w wyszukiwarkach + naturalne “polecanie” serwisu przez internautów). Wskaźnik ten nie ma obecnie większego znaczenia dla pozycji w wynikach wyszukiwania Google, jednak nadal pokazuje popularność serwisu wśród innych serwisów. Im wyższy PR, tym ta popularność jest większa.

Wnioski z raportu

Wyniki badania okazały się bardzo zaskakujące. Blisko połowa przeanalizowanych projektów nadal nie ujrzała światła dziennego, części nie mogliśmy nawet odnaleźć przez wyszukiwarkę Google. Co prawda wielkie rzeczy wymagają wiele pracy, jednak wiele ocenianych projektów opiewało na kwoty powyżej 500 000 PLN… przy takich funduszach można wynająć agencję interaktywną z wyższej półki lub zatrudnić sztab programistów, grafików i testerów. Po roku spodziewaliśmy się chociaż ogólnodostępnej wersji beta. Dla porównania portal TwojaEuropa.pl został udostępniony jako publiczna wersja beta w czerwcu 2009 roku, natomiast pierwsze działania promocyjne zaczęliśmy we wrześniu 2009 roku.

Na 75 ocenionych serwisów aż 35 jeszcze nie działało (47%)! Co charakterystyczne, nie działały głównie serwisy na największe kwoty dofinansowania – aż 14 serwisów spośród pierwszych 25 z najwyższą dotacją miało zaślepki graficzne lub brak strony (56%). Rozumiemy, że im więcej pieniędzy, tym większy projekt, więcej pracy i planowania, jednak jest to zastanawiające.

Oczywiście jeśli poświęcony czas zaowocuje lepszymi e-usługami, to nie może być to zarzut w stosunku do beneficjentów. Niestety maksymalny czas realizacji projektu to 2 lata – czyli serwisom, które jeszcze nie wystartowały, zostanie tylko około roku na osiągnięcie wskaźników rezultatu (zakładając, że termin rozpoczęcia realizacji był w pierwszym kwartale 2009 r.).

Należy również wskazać na serwisy za mniejsze kwoty dofinansowania, spośród których kilka już osiągnęło lepsze wyniki niż niektóre projekty z pierwszej trzydziestki (porównujemy tu tylko serwisy już w pełni działające). Jako beneficjenci możemy być w tej kwestii mało obiektywni, jednak ma to odzwierciedlenie w wielu opiniach ekspertów z branży, narzekających na nieefektywne wydawanie pieniędzy. Nie od dziś wiadomo, że im mniej środków ma się do dyspozycji tym ostrożniej się je rozdziela. W tej perspektywie bardzo rozsądnie brzmią proponowane przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego zmiany w programie, przewidujące między innymi zwiększenie udziału środków własnych beneficjenta oraz zmniejszenie maksymalnej kwoty dofinansowania.

Smutnym faktem jest również niewielka ilość projektów z małych miejscowości czy wsi. Duże miasta, głównie wojewódzkie, są w przytłaczającej większości. W tym zakresie widzimy konieczność dalszych działań promocyjnych ze strony PARP i RIFów.

Warto też zwrócić uwagę, że według Alexa Rank żaden z ocenionych nowych serwisów nie zdobył jeszcze dużej popularności. Na rynku liczą się serwisy o pozycji w rankingu lepszej niż 100 tyś. (w przypadku serwisów nastawionych na zarobek z reklam) lub przynajmniej 200 tyś. (w przypadku serwisów nastawionych na sprzedaż usług). Naszym zdaniem świadczy to o tym, że wszyscy beneficjenci pierwszy rok projektu poświęcili na rozwój i dopiero w 2010 rozpoczną promocję (tak jest w wypadku portalu TwojaEuropa.pl). Tak więc ten rok zapowiada się bardzo interesująco i już zapowiadamy powtórzenie raportu na początku 2011, kiedy to wszystkie projekty powinny osiągnąć zakładane we wniosku o dofinansowanie cele.

Szczegółowa ocena dotowanych projektów

Poniżej projekty w kolejności (żeby dodać pikanterii) od najwyższej kwoty dofinansowania. Szczegółowo opisaliśmy 25 projektów o największej dotacji, które można było jednoznacznie zidentyfikować w sieci. Dodatkowo dla porównania z czołówką podajemy przykłady serwisów z mniejszym dofinansowaniem. Obok nazwy serwisu/usługi podana jest kwota dotacji, miasto realizacji projektu, nazwa projektu oraz nasz krótki komentarz. Raport powstał na podstawie danych ze stycznia 2010 roku.
Całe zestawienie projektów dostępne jest pod adresem:
http://www.twojaeuropa.pl/raporty/raport_poig81_twojaeuropapl.xls

1. www.supervisor.pl – 799 000,00 PLN – Gdynia – Supervisor GPS Web Monitoring Service  innowacyjna e-usługa w zakresie kontroli tras pojazdów i zarządzania flotą pojazdów. Pierwszy projekt i już duża, działająca i innowacyjna usługa w ramach obecnej oferty firmy. Nie posiada osobnego serwisu www a system jest skierowany do wąskiego grona firm transportowych, więc ocena projektu po ilości ruchu na stronie nie jest zasadna (nd – nie dotyczy).PR: nd, Alexa: nd

2. Source CRM-REPorting – 791 335,50 PLN – Warszawa – Wytworzenie, wprowadzenie na rynek polski i zagraniczny oraz opieka wdrożeniowa e-usługi Source CRM-REPorting.Kolejna aplikacja, niestety tym razem w wyszukiwarce Google nie udało się nam odnaleźć ani strony projektu, ani strony firmy.PR: bd, Alexa: bd

3. www.moj-biznes.com – 785 077,12 PLN – Wrocław – Platforma e-zarządzania Mój-Biznes.com wraz z zestawem e-usług.Na stronie widać tylko zaślepkę graficzną – jest informacja czego będzie dotyczył serwis oraz ilustracja pokazująca wygląd serwisu, jednak bez większych konkretów.PR: 0, Alexa: 14,8 mln

4. www.traininghub.com – 750 975,00 PLN – Warszawa – TRAININGBOT System Zarządzania Szkoleniami – @narzędzie dla firm szkoleniowych i menedżerów szkoleń w firmach i instytucjach. Kolejna aplikacja w przygotowaniu, na stronie firmowej jest informacja, że usługa zostanie udostępniona w sierpniu 2010 roku.PR: 0, Alexa: bd

5. www.greengem.org – 745 033,50 PLN – Warszawa – Wspólna sprawa. GreenGem.org – charytatywność on-line. Kolejna zaślepka graficzna bez podania konkretów dotyczących projektu, jest tylko kontakt i zaproszenie na grudzień (którego roku? 2009?).PR: 0, Alexa: 22,3 mln

6. mRezerwacja – 721 735,00 PLN – Warszawa – Mobilny kalendarz usług – mRezerwacja.Nie udało nam się odnaleźć adresu serwisu. Na stronie internetowej firmy jest jedynie informacja o założeniach projektu bez podania terminu realizacji.PR: bd, Alexa: bd

7. www.nowe-nowe.pl – 691 050,00 PLN – Sulejówek – Serwis wiedzy o nowych produktach: e-nauczanie dla sprzedawców handlu wyspecjalizowanego i konsumentów – nowe-nowe.pl.Serwisu brak, domena zaparkowana na home.pl – brak innych informacji.PR: bd, Alexa: bd

8. www.mojrachunek.pl – 688 627,00 PLN – Wrocław – Platforma internetowa MojRachunek.pl do internetowego opłacania rachunków.Niestety serwis wciąż nie wystartował. Jest zaślepka graficzna, ale ciężko się doszukać jakichkolwiek informacji kiedy projekt wystartuje i czego dotyczy. Jedynie nazwa sugeruje przeznaczenie aplikacji.
PR: 0, Alexa: 16,8 mln.

9. www.infra.pl – 679 532,50 PLN – Opole – E-INFRA pakiet e-usług dla menadżera, pracownika i kontrahenta zintegrowany z informatycznym systemem zarządzania przedsiębiorstwem.Z trudem odnaleźliśmy serwis, ponieważ domena e-infra.pl należy prawdopodobnie do innej firmy. Na samej stronie nie ma informacji o wsparciu z POIG, więc nadal nie wiemy czy oglądany serwis to ten z dofinansowania. Firma oferuje systemy informatyczne do obsługi firmy, prawdopodobnie dofinansowany projekt ma wzbogacić obecną ofertę firmy i nie posiada osobnego serwisu internetowego. W tym wypadku dane o ilości ruchu nie są istotne dla oceny projektu.PR: nd, Alexa: nd

10. iPrawnik – 678 342,50 PLN – Kraków – Portal “iPrawnik” nowa e-usługa na polskim rynku.Google zwraca trochę wyników na nazwę projektu, niestety żadnej działającej strony ani informacji o starcie nie udało nam się odnaleźć.

11. www.rapatui.eu – 672 360,00 PLN – Pruszków – Uruchomienie innowacyjnego portalu turystycznego Rapatui.eu. W ostatnich dniach stycznia niestety pojawiał się błąd wczytywania strony, około 4 lutego strona już działała. Serwis istnieje, niestety posiada bardzo mało treści, większość linków nie działa, często pojawia się komunikat o braku dostępu – strona jest na wczesnym etapie budowy i nie powinna być już udostępniona publicznie.
PR: 0, Alexa: 22 mln

12. www.gory-latem.pl – 671 500,00 PLN – Kraków – Wdrożenie nowego produktu cyfrowego oprogramowania do zarządzania portalem gory-latem.pl i uruchomienie nowych e-usług.Oto pierwszy serwis internetowy (nie aplikacja) z przebadanej finansowej czołówki, który już powstał i działa! Niestety wykryliśmy poważny problem z animacją Flash na górze strony. Po kilku minutach używania animacja się zapętla i wyświetla 3 zdjęcia na sekundę (mogą rozboleć oczy). Poza tym graficznie serwis może się podobać, szczególnie stopka ma coś w sobie. Serwis wygląda na technicznie ukończony, więc pierwsze kryterium zaliczone. Niestety ruch wg Alexa niemal zerowy, wartość linków wg Google też znikoma – prawdopodobnie jeszcze nie zaczęto działań promocyjnych.
PR: 1, Alexa: 10,3 mln

13. www.contails.com – 669 698,00 PLN – Gdańsk – Innowacyjny serwis Contails szansą na sukcesywny rozwój firmy.To pierwsza perełka w rankingu. Ta aplikacja internetowa posiada profesjonalnie przygotowany serwis www, została udostępniona do użytku i jako pierwsza z przebadanych jest wyraźnie skierowana na zagraniczny rynek (wersja angielska serwisu oraz prezentacja multimedialna tylko po angielsku). Do strony prowadzi sporo dobrych linków zewnętrznych (polecenia + pozycjonowanie), niestety wg. Alexa wciąż bardzo niewielka ilość użytkowników.
PR: 4, Alexa:  1,8 mln

14. www.c-online.pl – 668 600,00 PLN – Racibórz – “Controlling-Online” – e-usługa zamiast działu controllingu.Aplikacja i serwis już istnieją i działają, całość wygląda profesjonalnie, biznesowo. Niestety wg Alexa Rank znów bez liczącej się ilości użytkowników, serwis nie jest również linkowany przez inne serwisy w Internecie.
PR: 0, Alexa: 8,6 mln

15. www.quickway.pl – 666 000,00 PLN – Warszawa – Quickway.pl szansą na poprawienie standardu życia w miastach.Niestety podczas wczytywania strony pojawia się komunikat błędu: DNS Error – Server cannot be found. Próbowaliśmy kilka razy w różnych dniach.
PR: bd, Alexa: bd

16. www.politika.pl – 664 956,00 PLN – Poznań – Popularyzacja innowacyjnego portalu Politika.pl jako formy nowoczesnej rozrywki internetowej i edukacji polityczno-ekonomicznej.Kolejna perełka – serwis istnieje, ma się bardzo dobrze, wygląda przyzwoicie i… dostał nagrodę Festiwalu WebStar 2008 dla nowej strony WWW (wybór internautów). Tu nasze zaskoczenie, bo serwis powstał przed rozpoczęciem działania POIG 8.1 – wydawało nam się, że działanie to jest skierowane tylko do nowych projektów, które nie rozpoczęły jeszcze realizacji. Serwis dostał fundusze na “Popularyzację”. Z pewnością się przydadzą, bo projekt ciekawy a niestety wg Alexa ruchu mają nadal zbyt mało aby mówić o wielkim sukcesie (choć to pierwszy serwis o pozycji w rankingu powyżej 1 miliona). Za to poleceń serwisu z innych stron www jest całkiem dużo – prawdopodobnie efekt medialny WebStara.
PR: 4, Alexa: 620 tyś.

17. www.unikkon.pl/?d=unisead# – 661 167,00 PLN – Warszawa – Wdrożenie e-usługi elektronicznego zarządzania dokumentami Uni-SEAD (Unikkon – System Elektronicznej Archiwizacji Dokumentów) Na stronie firmowej jest informacja o aplikacji i jest ona nawet już w ofercie, niestety brak informacji na temat współfinansowania przez POIG. Nie jesteśmy zatem w stanie zweryfikować, czy projekt został zrealizowany w ramach działania 8.1
PR: nd, Alexa: nd

18. www.projektoskop.pl – 660 000,00 PLN – Wrocław – Projektoskop zaawansowana wyszukiwarka projektów domów.Kolejny serwis, który istnieje, jest już w pełni funkcjonalny i ma nawet całkiem przyzwoitą ilość ruchu jak na start oraz sporo polecających linków zewnętrznych. W zasobach 8939 projektów domów – zawartość co najmniej zadowalająca.
PR: 4, Alexa: 296 tyś.

19. www.48poland.com – 657 050,00 PLN – Warszawa – “Wytworzenie i wdrożenie Platformy Informacji Gospodarczej 48Poland.com”.Znów istniejący już serwis, tym razem baza firm. Ruch niestety wg Alexa bliski zeru, w zamian oferują już bardzo pokaźną bazę firm – nie wiemy jak przy takiej ilości użytkowników się to udało.
PR: 0, Alexa: 26 mln

20. Key2vacation – 655 000,00 PLN – Nowy Sącz – “Key2vacation – nowatorski system wymian”.Niestety nie udało nam się odnaleźć ani strony firmowej ani żadnej działającej strony tego projektu.
PR: bd, Alexa: bd

21. www.jakkupowac.pl – 654 000,00 PLN – Gdańsk – jakKupowac.pl – poradnik dla kupujących oraz katalog sprawdzonych sklepów internetowych wraz z porównywaniem cen produktów.Ten serwis również już wystartował i… wypada napisać kilka słów komentarza odnośnie grafiki – jest po prostu ładny i przejrzysty. Wygląda profesjonalnie. Nie dziwi zatem fakt, że projekt realizuje firma z doświadczeniem w branży – Cyfrowe.pl – Niestety w tej kategorii serwisów jest już tłoczno. W każdym razie promocji chyba jeszcze nie rozpoczęto, ponieważ ruch wg. Alexa dość mały.
PR: 1, Alexa: 661 tyś.

22. www.kontakton.pl – 651 015,00 PLN – Warszawa – Kontakton.pl – nowy społecznościowy portal internetowy z dostępem do zawsze aktualnych wiadomości od innych użytkowników sieci.Niestety, podczas próby wejścia na serwer przez kilka dni wciąż komunikat błędu – 500 Internal Server Error.
PR: bd, Alexa: bd.

23. www.cokupujesz.pl – 648 890,00 PLN – Kraków – Utworzenie serwisu Cokupujesz.pl – wdrożenie nowej e-usługi w obszarze handlu w internecie.
Serwis istnieje i jest bardzo podobny do jakkupowac.pl – zarówno w założeniach jak i wizualnie (też jest ładny). Nie sugerujemy tu jakichś wzajemnych inspiracji, ale w tym sektorze jest coraz ciaśniej i zapowiada się intensywna walka o klienta. Ruch na tę chwilę wg Alexa jest bardzo mały, linków z innych serwisów też nie ma jeszcze dużo.
PR: 3, Alexa: 6,2 mln.

24. M.INFO – 647 561,80 PLN – platforma usług elektronicznych dla rynku mieszkaniowego w polsce m.info.
Niestety znów brak strony projektu w wynikach wyszukiwania Google – na stronie firmowej jedynie bardzo krótka informacja o dofinansowaniu bez żadnych konkretów.
PR: bd, Alexa: bd

25. REPORTER – 645 150,00 PLN – nowa e-usługa na rynku zarządzania procesami logistycznymi w branży FMCG.Usługa dostępna jako jedyna oferta firmy, znaleźliśmy ją na stronie firmowej pod zmienioną nazwą SYNEZIS, osobnej strony brak. Jest informacja o dofinansowaniu, jednak brak informacji o ruchu (prawdopodobnie bardzo niewielki) oraz praktycznie brak linków zewnętrznych do serwisu. Ze względu na udostępnienie oferty w ramach strony firmowej nie bierzemy jej ruchu pod uwagę przy ocenie.
PR: nd, Alexa: nd

Poniżej przedstawiamy niektóre projekty o niższej kwocie dofinansowania. Wybór redakcji był subiektywny. Opisaliśmy przede wszystkim projekty już widoczne w sieci oraz w jakiś sposób wyróżniające się:

26. www.ihome.pl – 644 933,21 PLN – Gliwice – Konfigurator iHome.
Ciężko było znaleźć stronę projektu poprzez wyszukiwarkę Google (9 pozycja na nazwę „ihome”), znalezienie jej poprzez stronę firmową również było niezwykle trudne. Jednak było warto, ponieważ projekt wygląda bardzo interesująco, jest interaktywny, posiada ciekawą prezentację i wizualizacje 3D. Niestety znów praktycznie brak ruchu na stronie, choć jest ona linkowana z innych serwisów.
PR: 3, Alexa: 4,3 mln

30. www.fru.pl – 633 664,80 PLN – Kraków – Wdrożenie nowych usług elektronicznych w technologii Amadeus Web Services na portalu FRU.PL
Kolejny skończony i w pełni funkcjonalny serwis. I według Alexa ma już całkiem przyzwoitą jak na początki ilość ruchu. Pomysł może mało innowacyjny, ale podstawy biznesowe z pewnością są silne.
PR: 4, Alexa: 376 tyś.

35. www.e-testy.pl – 619 650,00 PLN – Lublin – Utworzenie portalu e-testy.pl – budowa bazy i sprzedaż cyfrowych systemów e-nauczania na poziomie gimnazjum.Niestety znów dopiero zaślepka graficzna, ale musimy przyznać, że to najlepsza z zaślepek serwisów, które ocenialiśmy w raporcie. Choć nie ma żadnych informacji, nazwa jest na tyle wymowna, że całość wygląda zachęcająco. Ruch oczywiście zerowy, trzeba poczekać na start.
PR: 0, Alexa: 16 mln.

44. www.slubowisko.pl – 515 695,00 PLN – Rzeszów – Usługowo – społecznościowa platforma www.slubowisko.pl.Portal ślubny, musimy przyznać, że całkiem pozytywnie się wyróżniający na tle istniejącej już konkurencji (której jest bardzo dużo). Na poczytnym blogu antyweb.pl poruszono już kwestię niskiej opłacalności finansowej tego typu serwisów, jednak może tym razem się uda. Portal działa i jak na start ma już przyzwoitą ilość użytkowników oraz linków polecających.
PR: 3, Alexa: 561 tyś.

45. www.intergo.pl – 512 000,00 PLN – Cieszyn – Przygotowanie i wdrożenie innowacyjnej platformy usługowej INTERGO.PL W pełni ukończony serwis. Niestety na pierwszy rzut oka nie do końca wiadomo czy to sklep, porównywarka, czy system aukcyjny. Chyba połączenie wszystkich trzech. Serwisy E-commerce w POIG 8.1 nie mogą być realizowane, więc to najprawdopodobniej system pośredniczący. Trochę za mało jasno jest to zakomunikowane, ale to nasze subiektywne odczucie. Model biznesowy jest już wypracowany, niestety znów ruchu praktycznie brak (wg. Alexa).
PR: 3, Alexa: 1,7 mln.

48. www.symulator-biznesu.pl – 482 833,00 PLN – Szczytno – Innowacyjna e-usługa edukacyjna: symulator-biznesu.pl. Serwis istnieje i musimy przyznać, że pomysł ciekawy. Niestety podczas testowania na netbooku nie udało nam się skorzystać z aplikacji, wymagana jest większa rozdzielczość. Szkoda tym bardziej, że w taki symulator wiele osób mogłoby chcieć zagrać na urządzeniach mobilnych w wolnej chwili… A tu nawet netbook nie mieści grafiki. Ruch niestety znów wg Alexa zerowy.
PR: 2, Alexa: 4,9 mln.

52. www.fajnewesele.pl – 469 455,00 PLN – Łódź – Fajne Wesele – pakiet e-usług do planowania oraz organizacji ślubu i wesela.
Jak to określił znany bloger, Grzegorz Marczak: “Kolejny serwis dla przyszłych nowożeńców i kolejne pół bańki”. Mimo tego serwis działa i patrząc na kryteria obiektywne, ruch ma na przyzwoitym poziomie jak na start.
PR: 4, Alexa: 293 tyś.

56. www.socjum.pl – 404 430,00 PLN – Bydgoszcz – Uruchomienie świadczenia e-usług Premium dla biznesu w serwisie socjum.pl.
Warto zwrócić uwagę również na ten projekt – obok Politica.pl jest to kolejny już istniejący serwis, który dostał dotację na rozwój. Nie będziemy oceniać ilości ruchu oraz podlinkowania ponieważ serwis jest dużo starszy od innych ocenianych w rankingu.
PR: 5, Alexa: 74 tyś.

64. www.qlturka.pl – 265 378,00 PLN – Warszawa – Portal edukacyjno-społecznościowy Qlturka.pl, pierwszy etap budowy agencji promocyjno-wydawniczej działającej w obszarze kultury dla dzieci. Naszym zdaniem dobry przykład, że nie wysokość dofinansowania jest najważniejsza i że za dużo mniejsze pieniądze również można zrobić całkiem udany serwis. Graficznie ładny i przejrzysty, bogaty w treści. Ma również dużo linków zewnętrznych, choć niestety wg Alexa nie przekłada się to na dużą ilość ruchu.
PR: 5, Alexa: 933 tyś.

69. www.twojaeuropa.pl – 170 000,00 PLN – Łódź – Portal Społeczności Europejskiej. Własnego dzieła nie wypada nam chwalić czy oceniać – pozostawiamy to czytelnikom. Podajemy jedynie kilka faktów:
·    Start pierwszej publicznej wersji Beta i testów portalu: czerwiec 2009 r.
·    Dopracowanie wersji Beta do poziomu używalności i pierwsze oficjalne komunikaty prasowe: wrzesień 2009 r.
·    Planowane zamknięcie wersji Beta i rozpoczęcie szerokich działań promocyjnych: marzec/kwiecień 2010 r.
·    Mimo braku szerszej promocji i niewielkiej kwoty dofinansowania osiągneliśmy: 60 000 uu, PR: 5, Alexa: 288 tyś.

Pod względem tych kryteriów wypadliśmy na tle innych beneficjentów lepiej niż się spodziewaliśmy przed przygotowywaniem raportu. Z nowych serwisów jesteśmy wg Alexa na pierwszym miejscu jeśli chodzi o ilość użytkowników oraz w czołówce jeśli chodzi o Google PageRank

72. www.e-lasy.pl – 106 996,31 PLN – Złotów – “e-Lasy” portal ogłoszeniowo-informacyjno-szkoleniowo-usługowy dla prywatnych właścicieli lasów.
Spośród zidentyfikowanych przez nas działających i oznaczonych logo POIG serwisów ten projekt uzyskał najniższą kwotę dofinansowania. Widać to w sposobie realizacji – użyto darmowego systemu zarządzania treścią (Joomla!), grafika również jest prosta. Jednak portal istnieje, jest bogaty w treści, ma forum, bazę firm, ogłoszenia. A do tego wszystkiego dużo branżowych reklam, dzięki czemu można podejrzewać, że portal już zarabia! Ruchu wg Alexa jest bardzo niewiele, ale to portal bardzo niszowy, a o jego popularności w branży świadczy dużo linków zewnętrznych z polecających go serwisów. Niektóre serwisy za dużo wyższe kwoty nie mogą się pochwalić takimi wynikami…
PR: 4, Alexa: 6,5 mln

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.