Moda na szycie wraca

przez | 08/02/2010

Cieszące się coraz większą popularnością szycie w domu jest widocznym symptomem zmieniających się zachowań konsumenckich Polaków. Szczególne celebrowanie czasu spędzonego w domu, odpoczynek poprzez wykonywanie zwykłych domowych czynności to przejawy nowego podejścia do życia.  

Z badania dotyczącego zachowań konsumenckich przeprowadzonego w sierpniu 2009 roku przez Millward Brown wynika, że Europejczycy znów zaczynają uznawać proste życiowe przyjemności za szczególnie ważne.
Spotkania w rodzinnym gronie, własnoręczne przygotowywanie posiłków czy uprawianie przydomowego ogródka traktowane są jako alternatywa dla konsumpcyjnego stylu życia. Ten nowy trend udzielił się też nam Polakom, został również szybko zauważony przez organizatorów kursów doszkalających, którzy wychodząc naprzeciw oczekiwaniom konsumentów, poszerzyli dostępne oferty o popularne dziś kursy gotowania czy szycia.

Polacy nie traktują już domowych obowiązków jako przymus, lecz poszukują w nich możliwości odpoczynku. Dlatego też czynności, będące dawniej domeną gospodyń domowych, dziś z chęcią podejmowane są przez ludzi o różnym statusie społecznym.  Stanowią dla nich hobby, które łączy w sobie wartość użytkową i rozrywkową. Prezes banku pielęgnujący swój ogród, menedżerka firmy szyjąca stroje karnawałowe dla swoich pociech, czy hydraulik oddający się pasji gotowania, to coraz bardziej powszechny widok.

Ważnym czynnikiem, który wpłynął na rozwój nowego trendu było zmęczenie masową produkcją. W odczuciu konsumentów wielkie koncerny produkujące seryjne wyroby np. żywnościowe czy tekstylne nie uwzględniały indywidualnych potrzeb odbiorców. Potrzeba zaakcentowania tożsamości i własnego stylu skłoniła polskich konsumentów do wykonywania w domowych warunkach przedmiotów spełniających specyficzne oczekiwania. Dla wielu rodzin wspólne pieczenie chleba jest atrakcyjniejsze niż wizyta w galerii handlowej, a uszyte na maszynie zasłony okazują się bardziej dopasowane do charakteru wnętrza niż te, które znajdują się w asortymencie sklepów wnętrzarskich.

Dla Piotra Litaka, prezesa jednej ze spółek Grupy Kapitałowej ASPA, będącej właścicielem najpopularniejszej w Polsce marki maszyn do szycia  – ŁUCZNIK, powrót mody na szycie w domowych warunkach nie jest zaskoczeniem.

– Od kilku lat obserwujemy systematyczny wzrost sprzedaży maszyn do szycia. Popularnością cieszą się szczególnie proste w obsłudze modele stworzone z myślą o początkujących użytkownikach. Łatwość, z jaką można dziś samemu stworzyć bluzkę, obrus czy zasłonę sprawia, że szycie zyskuje coraz większą rzeszę zwolenników.

Szycie znów stało się modne!

Powodów dla których samodzielne szycie wróciło do łask jest wiele. Po pierwsze, szycie jest przejawem wysokich, a nie zawsze spełnionych oczekiwań konsumentów względem producentów ubrań. Osoby śledzące świat mody analizując polski rynek często mają poczucie niedosytu. Kolekcje zagranicznych projektantów niejednokrotnie nie mają szansy znaleźć się w szafie przeciętnego kupującego z powodu niedostępności w sklepach lub wygórowanych cen. Ci, którzy posiadają zdolności manualne oraz odpowiedni sprzęt do szycia, sami potrafią stworzyć okrycia na miarę największych projektantów.

Możliwość kreowania indywidualnego stylu poprzez odpowiedni dobór ubrań jest innym, często powtarzanym argumentem świadczącym na korzyść domowego szycia. Stworzenie od podstaw wzoru, skrojenie i wreszcie połączenie odpowiednich elementów materiału daje gwarancję posiadania niepowtarzalnego stroju dostosowanego do indywidualnych wymagań.

Za szyciem w domu przemawia także fakt, iż czynność ta może być wykonywana wśród najbliższych. Krawieckie hobby nie wymaga rezygnacji z uczestnictwa w życiu rodzinnym, co doceniają szczególnie ci, którzy większą część dnia spędzają w pracy.

W końcu szycie w domu to oszczędności. Naprawy i przeróbki wykonywane własnymi siłami pozwalają zachować środki finansowe przeznaczone na zakup nowych ubrań. Tak w niepewnych czasach można z powodzeniem łączyć przyjemne z pożytecznym.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.