Tylko co piąty sklep internetowy organizuje wyprzedaże

przez | 25/01/2010

Z badania przeprowadzonego przez porównywarkę cenową Nokaut.pl współpracującą z 2300* sklepami internetowymi wynika, że jedynie w co piątym z nich skorzystamy na poświątecznej wyprzedaży. Dlaczego? Odpowiedź właścicieli sklepów internetowych jest prosta – „niskie ceny mamy przez cały rok”.

Tradycyjnie od kilku lat w polskich centrach handlowych cały styczeń trwają poświąteczne wyprzedaże. Nie jest tajemnicą, że handel kwitnie także w Internecie. Dla wielu osób jest to świetna okazja do zakupów w atrakcyjnych cenach. Potwierdza to raport przeprowadzony drugi rok  z rzędu przez Nokaut.pl,  z którego wynika, że średnio ceny w Internecie są o 24% niższe od tych  w sklepach tradycyjnych. Jednak z ankiety przeprowadzonej tuż po świętach wśród reprezentatywnej grupy sklepów internetowych  widać, że niełatwo  w nich znaleźć poświąteczne przeceny. Jedynie 20% sklepów, które wypełniły ankietę, zadeklarowało organizowanie wyprzedaży.

Z odpowiedzi uczestników badania, na pytanie dlaczego w ich sklepach nie są organizowane poświąteczne wyprzedaże, można było wyłonić jedną najczęściej pojawiającą się: „Niskie ceny mamy przez cały rok”. Można się domyślać, że sklepy internetowe zazwyczaj dysponują mniejszymi zapasami magazynowymi niż te tradycyjne – co w oczywisty sposób ogranicza potrzebę poświątecznego „wietrzenia magazynów”.

Jak zmienił się ruch w sklepach internetowych w porównaniu do okresu przedświątecznego?

60% sklepów, które wzięło udział w badaniu odpowiada, że okres poświąteczny związany jest ze spadkiem ruchu w ich witrynach. Dla pozostałych 40% spadek ruchu w tym okresie jest niezauważalny.

„Na uwagę zasługuje fakt, że w USA poświąteczne wyprzedaże w sklepach Internetowych nie są niczym niezwykłym. Co ciekawe Wal-Mart rozpoczął promocję swojej posezonowej oferty już na 2 dni przed świętami – ze względu na czas niezbędny na dostawę ostatnie dni przed świętami są praktycznie martwe w e-handlu. Jeszcze w grudniu do Wal-Marta dołączyły wyjątkowo atrakcyjne oferty takich gigantów jak Amazon.com czy BestBuy.com. Wydaje się, że notowane na giełdach firmy rzutem na taśmę chciały przed końcem roku poprawiać wyniki swojej sprzedaży.” – powiedział Tomasz Maj, eCommerce Director Nokaut.pl.


Jeśli taniej to o ile?

Przeceny  w Internecie również bywają bardzo atrakcyjne, sięgają bowiem nawet ponad 50%. W większości jednak wynoszą one do 30%, czyli tyle ile można zauważyć podczas obecnych wyprzedaży w tradycyjnych sklepach. Zdarzają się także przeceny nawet do 70%, ale dotyczą one w większości przypadków mało atrakcyjnego asortymentu, m.in. pokrowców na komórki, drobnych akcesoriów itp. Duża elektronika – telewizory, zestawy kina domowego – bardzo rzadko przeceniona jest o więcej niż 15%.

„Myślę, że i w polskim e-commerce przyjdzie czas na posezonowe wyprzedaże. Wraz ze wzrostem sprzedaży i koniecznością trzymania zapasów w naturalny sposób wzrośnie skłonność sklepów internetowych do organizowania wyprzedaży. Internet daje wspaniałe narzędzia – takie jak chociażby porównywarki cen – pozwalające klientom odróżniać prawdziwe okazje od marketingowych zabiegów, co z pewnością może stać się największym atutem sklepów internetowych w walce o klienta z centrami handlowymi.” – powiedział Tomasz Maj.