Ruszyła 5 edycja akcji społecznej Szkoła Zdrowego Żywienia

przez | 22/01/2010

W październiku ruszyła 5 edycja ogólnopolskiej akcji społecznej Szkoła Zdrowego Żywienia. Jest to akcja cykliczna organizowana przez miesięcznik „Uśmiech Rodziców”, której celem jest propagowanie zdrowego żywienia dzieci już od najmłodszych lat. Nawyki żywieniowe kształtują się we wczesnym dzieciństwie, dlatego tak ważne jest informowanie przedszkolaków i ich rodziców o konsekwencjach nieprawidłowej diety.

„Szkoła Zdrowego Żywienia” adresowana jest do przedszkolaków oraz ich rodziców. Dzieci chcemy nauczyć, co to znaczy odżywiać się zdrowo i dlaczego jest to ważne. Wyjaśniamy im, które produkty wybierać, a których unikać. Tłumaczymy, dlaczego to, co jedzą, wpływa na ich samopoczucie, humor i chęć zabawy. Rodzicom uświadamiany, że to właśnie oni wyrabiają w maluchach nawyki żywieniowe, które utrwalą się na długie lata oraz będą miały odległe konsekwencje zdrowotne. A przecież każda mama i każdy tata chce, żeby ich pociecha nie chorowała, była pełna energii i bystra. Przypominamy rodzicom zasady piramidy zdrowego żywienia i zachęcamy, by dawali maluchom dobry przykład także jeśli chodzi o sposób odżywiania. mówi Marta Maruszczak*, redaktor naczelna miesięcznika „Uśmiech Rodziców”.

Akcja Szkoła Zdrowego Żywienia będzie trwała do lutego 2010 roku. W tym okresie do przedszkoli na terenie całej Polski trafią materiały informacyjne z piramidą żywieniową opracowaną specjalnie dla dzieci. Ponadto w 20 przedszkolach na terenie całej Polski odbędą się rodzinne podwieczorki, w czasie których przedszkolaki będą miały okazję uczyć się prawidłowych wzorców żywieniowych poprzez zabawę, a rodzice zasięgnąć porady Superniani – Doroty Zawadzkiej,

W ramach akcji przedszkola na terenie całego kraju będzie ona odwiedzać, tłumaczyć rodzicom jak ważna jest odpowiednia dieta w procesie rozwoju psychofizycznego dziecka oraz opowie, jak przekonać maluchy do jedzenia zdrowych produktów i potraw.

Dzieci również będą miały okazję poznać zasady prawidłowego żywienia. Opowiadając przedszkolakom bajkową historię o Malinowym Kocie, uczyć maluchy, że zdrowe odżywianie i aktywny tryb życia są bardzo ważne.

Głównym partnerem akcji jest margaryna Rama.

Wszystkie materiały dotyczące akcji są dostępne na stronie internetowej:

WWW.szkolazywienia.pl

Patronat akcji objęły: Radio Kolor, telewizję: TVP2, Mini Mini, miesięczniki Mam Dziecko, Samo Zdrowie, dwutygodnik Tina, portale WP.pl oraz Mampomysł.pl oraz bilbordy Clear Channel.

*Marta Maruszczak – biolog i antropolog, obecnie redaktor naczelna magazynu „Uśmiech Rodziców”, wieloletnia redaktor naczelna miesięczników „Twoje Dziecko” i „Mam Dziecko”, autorka 6 książek – poradników poświęconych zdrowiu, wychowaniu i relacjom rodzinnym.

Dekalog zdrowego żywienia

1. Unikaj monotonii, dbaj o różnorodność spożywanych produktów.

Nie przywiązuj się do tych samych sprawdzonych dań. Eksperymentuj, szukaj nowych smaków. Urozmaicając dietę zapewnisz swojemu organizmowi więcej niezbędnych składników odżywczych.

2. Odżywiaj się regularnie.

Jedz codziennie przynajmniej pięć posiłków dziennie, nie rezygnuj ze śniadania, które jest najważniejszym posiłkiem w ciągu dnia.

3. Pamiętaj o produktach zbożowych.

Lwia część kalorii, które spożywasz w ciągu dnia powinna pochodzić właśnie z produktów zbożowych. Wybieraj kasze gruboziarniste, pieczywo z mąki z grubego przemiału, makarony ciemne, płatki żytnie i owsiane.

4. Warzywa i owoce jedz jak najczęściej.

Dostarczają one witamin i mikroelementów, a także energii w postaci węglowodanów złożonych. Przynajmniej raz dziennie spożywaj warzywa gotowane. Owoce jedz miedzy posiłkami i pod każdą postacią – świeże, gotowane, pieczone, suszone.

5. Wypijaj codziennie przynajmniej dwie szklanki mleka.

W okresie intensywnego wzrostu w diecie nie może zabraknąć białka i wapnia, w które obfitują produkty mleczne.

6. Mięso spożywaj z umiarem.

Jest ono źródłem pełnowartościowego białka, tłuszczów i witamin z grupy B. Nie opieraj diety dziecka tylko na jednym rodzaju mięsa. Wybieraj mięso chude. Pamiętaj również o rybach – jedz je co najmniej dwa razy w tygodniu.

7. Ogranicz spożycie tłuszczów.

Tłuszcze zwierzęce zawierają dużo cholesterolu i szkodliwych izomerów trans nienasyconych kwasów tłuszczowych. Do sałatek i surówek używaj oliwy lub oleju roślinnego.

8. Słodycze jedz sporadycznie.

Pamiętaj, ze słodycze mają stanowić jedynie dodatek do posiłku, a nie zastępować go. Unikaj ciast z tłustym kremem, a cukierki zastąp czekoladą.

9. Pamiętaj o napojach.

Odpowiedni poziom nawodnienia organizmu odgrywa bardzo istotną rolę w procesie trawiennym i ogólnym funkcjonowania organizmu. Unikaj napojów gazowanych i słodkich. „Zaprzyjaźnij się” z wodą.

10. Pokochaj ruch.

Nawet najbardziej odpowiednia dieta nie zapewni dobrej kondycji fizycznej i psychicznej. By to osiągnąć, niezbędna jest aktywność fizyczna.

źródło/autor: Inspirandermedia