Nowe, cieplejsze oblicze starej szkoły

przez | 15/01/2010

Jednymi z największych konsumentów energii w Polsce są stare, nieocieplone budynki użyteczności publicznej. Wśród nich znajdują się szkoły czy szpitale, których znaczną część budżetu pochłania drogie, a przy tym nieefektywne ogrzewanie. Najlepszym rozwiązaniem w takim przypadku, jak pokazuje na przykładzie Szkoły Podstawowej nr 12 w Lubinie najnowszy raport Rockwool Polska – okazuje się termomodernizacja.Przedsięwzięcie nie tylko skutecznie obniża koszty ogrzewania, ale także poprawia komfort użytkowania budynku. 

Szkoła na piątkę

Przykładem udanej termomodernizacji budynku gminnego jest inwestycja zrealizowana w 2005 roku w Szkole Podstawowej nr 12 w Lubinie. Przeprowadzono wówczas kompleksowy remont budynku, który objął ocieplenie ścian zewnętrznych, ścian piwnic oraz stropodachu. Stare, drewniane okna zostały zastąpione energooszczędnymi oknami PCV z zamontowanymi nawiewnikami ciśnieniowymi. Ponadto dokonano wymiany całej instalacji c.o. wraz z grzejnikami, które zostały zaopatrzone w zawory termostatyczne.

Warto dobrze ocieplać

Realizacja przedsięwzięcia pozwoliła na uzyskanie oszczędności energii rzędu aż 60% przy jednoczesnym polepszeniu komfortu cieplnego szkoły. Dzięki termomodernizacji poprawie uległ także stan techniczny budynku oraz jego wygląd  – komentuje Bożena Kowal, Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 12 w Lubinie.Eksperci Krajowej Agencji Poszanowania Energii zwracają uwagę na jeszcze jedną ważną korzyść, która została osiągnięta podczas ocieplania Szkoły Podstawowej nr 12 w Lubinie. Mowa tu o prawidłowej cyrkulacji powietrza w remontowanych pomieszczeniach. W szkole udało się ją uzyskać między innymi poprzez zamontowanie stolarki okiennej z wbudowanymi nawiewnikami ciśnieniowymi. Dzięki temu jest zapewniony odpowiedni mikroklimat w budynku, a tym samym nie powstają szkodliwe dla zdrowia grzyby i zawilgocenia.

Co jeszcze jest ważne?

Planowanie termomodernizacji w budynkach oświatowych powinno być szczególnie dobrze przemyślane z wielu względów. W tych przypadkach ważna jest nie tylko poprawa wykorzystania energii w budynkach, skutkująca lepszym komfortem cieplnym i mniejszymi rachunkami za ogrzewanie, ale także bezpieczeństwo dzieci i młodzieży przebywających w szkole.  Dlatego planując termomdernizację w budynkach oświatowych, zarządcy powinni zwrócić szczególną uwagę na wybór odpowiedniej jakości materiałów izolacyjnych, w tym na ich cechy związane z bezpieczeństwem pożarowym i trwałością – mówi Tomasz Kwiatkowski, doradca technicznych ROCKWOOL Polska.

Wzorowa gmina

Na terenie Lubina, oprócz  szkoły nr 12, poddano termomodernizacji w latach 2005–2007 aż 20 obiektów oświatowych (w tym 8 placówek szkolnych i 12 przedszkolnych). Celem projektu była redukcja zapotrzebowania na energię cieplną przy jednoczesnym obniżeniu emisji CO2. Dzięki podjętym działaniom uzyskano dla budynków średnio 35% oszczędności energii w stosunku do jej zużycia w 2006 roku. Udało się także ograniczyć emisję CO2 na terenie gminy o blisko 7,5 tys. ton rocznie.Informacja została przygotowana na podstawie raportu z serii „Szóste Paliwo” pt.:  „Termolokata – inwestycja w ciepły dom”, opracowanego przez Primum Polska na zlecenie ROCKWOOL Polska. Szczegółowe informacje na temat termomodernizacji Szkoły nr 12 w Lubinie dostępne są również  na stronie www.termolokata.pl.

W kolejnej informacji, inspirowanej raportem „Termolokata – inwestycja w ciepły dom”, pokażemy, jak najlepiej zaplanować termomodernizację i gdzie można starać się o wsparcie finansowe na realizację tego typu inwestycji.