Lubuskie słabo widoczne w mediach

Gorzów Wielkopolski i Zielona Góra zajmują ostatnie pozycje wśród miast wojewódzkich pod względem aktywności w prasie. Do takich wniosków prowadzą wyniki analizy wizerunku medialnego miast wojewódzkich „Stolice Regionów”, opublikowane przez PRESS-SERVICE Monitoring Mediów.

Ponad 17,5 tys. publikacji o Gorzowie Wlkp. oraz blisko 19 tys. artykułów na temat Zielonej Góry – tyle pojawiło się informacji o głównych miastach województwa lubuskiego w prasie 2008 roku. Obydwa ośrodki wykazują również niską wartość potencjalnego kontaktu czytelnika prasy z nazwą miasta – (25 i 28 razy). Ekwiwalent reklamowy obydwu ośrodków szacuje się łącznie na blisko 470 mln złotych. Funkcjonujące na podobnych zasadach dwie stolice województwa kujawsko-pomorskiego znalazły się w zestawieniu znacznie wyżej.

Nazwa Zielona Góra pojawiała się najczęściej w kontekście sportu. Dziennikarze relacjonowali wyniki drużyny piłki nożnej Lechia Zielona Góra, piłki ręcznej i siatkowej Stemet AZS Zielona Góra oraz piłki koszykowej Wiecko Zastal Zielona Góra. Prasa interesowała się również wydarzeniami kulturalnymi i rozrywkowymi, m. in. Lubuskim Festiwalem Rockowym „Rock Nocą”, Slamem Poetyckim, wernisażem malarstwa Bogusława Jagiełły, wystawą „Świetliki – instalacje artystyczne Alicji Lewickiej”, festiwalem „Kino Niezależne Filmowa Góra”, a także Festiwalem Dni Muzyki Nad Odrą. W mediach nie zapominano, że Zielona Góra to zagłębie kabaretowe – miejsce, z którego wywodzą się popularne zespoły oraz miasto ich występów. W tym kontekście wymieniano Piwnicę Artystyczną Kawon.

Wśród inwestycji uwagę dziennikarzy zwróciła m.in. budowa stacji uzdatniania wody i remont palmiarni. Pojawiła się również zapowiedź wprowadzenia na ulice miasta duobusów. Prasa regionalna dużo miejsca poświęcała codziennym sprawom mieszkańców, takim jak podwyżki cen wody, oprotestowany przetarg na budowę basenu w Zielonej Górze czy wystawienie na sprzedaż V&S Luksusowej z Zielonej Góry przez koncern Pernod Ricard.

Gorzów Wielkopolski, podobnie jak Zielona Góra, najczęściej opisywany był w związku z działalnością drużyn sportowych oraz wydarzeń kulturalnych. Prasa poświęcała sporo miejsca drużynie piłki nożnej GKP Gorzów, piłki ręcznej AZS AWF Gorzów, siatkówki GTPS Gorzów oraz koszykówki KSSSE AZS PWSZ Gorzów. Najczęściej wymienianym zespołem żużlowym był Stal Gorzów. Większość wydarzeń kulturalnych miała charakter lokalny i była relacjonowana głównie przez tytuły regionalne. Na tym tle wyróżnia się koncert rapera 50 Cent, którego występ na stadionie żużlowym w Gorzowie Wlkp. był jedynym w Polsce.

Prasa opisywała również najważniejsze gorzowskie inwestycje: budowę drogi ekspresowej S3, cztery bloki planów drogowych do 2013 roku, otwarcie Media Markt oraz plany remontu stadionu sportowego.

Najaktywniejszym tytułem prasy regionalnej w przypadku obydwu miast była „Gazeta Lubuska” (łącznie ponad 10 tys. publikacji). Wśród tytułów ogólnopolskich w Gorzowie Wlkp. „Gazeta Wyborcza” pokonała „Trybunę” i „Rzeczpospolitą”, natomiast w Zielonej Górze tradycyjnie zwyciężyła „Rzeczpospolita”. Na kolejnych miejscach znalazły się „Gazeta Wyborcza” oraz „Dziennik”.

PRportal.pl – informacje prasowe dla biznesu