Użytkownicy społeczności chcą być zauważeni, ale czy informowani?

Użytkownicy serwisów społecznościowych, zarówno prywatni jak i biznesowi, uważają je za niezastąpione narzędzie komunikacji. Czy jednak internauci traktują je serio, jako źródło informacji?

Z badań przeprowadzonych przez Crowd Science wynika, że użytkownicy tego typu serwisów chcą być przede wszystkim zauważeni przez innych internautów. 45% badanych wyraża zadowolenie, gdy inni dostrzegają ich obecność na serwisie. Co trzeci internauta chętniej komunikuje się ze znajomymi za pośrednictwem społeczności niż telefonu. Społeczności nie zastąpią jednak bezpośrednich kontaktów, które są preferowane przez 79% pytanych.

36% badanych jest przekonanych, że inni internauci naprawdę są ciekawi tego, co mają do powiedzenia. Szczególnie kobiety po 30. roku życia (45%) są przekonane, że ich opinie są mile widziane przez innych. Kobiety (34%) trzykrotnie częściej niż mężczyźni (10%) podają korzystanie z serwisów społecznościowych jako swoją ulubioną formę spędzania wolnego czasu.

Z promowania własnej marki profity czerpnią również użytkownicy biznesowi. Jak dowodzi badanie Business.com nawet 46% firm B2B wykorzystuje potencjał społeczności do zamieszczania podcastów lub prowadzenia internetowych seminariów i konferencji. Coraz ważniejsze miejsce w strategii budowania marki zajmują serwisy social bookmarkingowe. Strategię tą wykorzystuje 38% firm z sektora B2B i co piąta (21%) kierująca swoją ofertę do konsumentów indywidualnych. Jest to coraz popularniejsze działanie.

– Firmy, głównie doradcze, marketingowe, a  także prowadzące e-biznes np. sklepy internetowe wykorzystują serwisy społecznościowe, a szczególnie social bookmarkingowe do zamieszczania i promowania swoich opracowań, raportów, analiz, jak również unikatowych newsów – zauważa Adam Cuper z serwisu Elefanta.pl.

Jak internauci odbierają informacje zamieszczane na społecznościach? Jedynie co czwarty badany (24%) jest zdania, że wiadomości zdobyte na serwisach społecznościowych są równoważne tym, zamieszczanym na płatnych serwisach np. w internetowych wydaniach gazet. Jednocześnie 46% badanych uważa, że jest w stanie łatwo zweryfikować prawdziwość informacji znalezionych na serwisach społecznościowych.

– Opieramy się na zbiorowej inteligencji i współpracy naszych użytkowników – mówi Adam Cuper. – Sami wybierają wartościowe strony i polecają je innym internautom. Jeżeli dodana strona spodoba się użytkownikom i zbierze odpowiednio duża liczbę głosów, serwis sam zaczyna ją promować np. poprzez prezentację polecenia na głównej stronie serwisu lub w cotygodniowym newsleterze. Wówczas informacja trafia do znacznie szerszego grona – do dziesiątek lub setek tysięcy internautów – dodaje Cuper z Elefanta.pl.

PRportal.pl – informacje prasowe dla biznesu