Siła wizerunku w branży armatury i ceramiki

Polska powoli wychodzi z okresu spowolnienia gospodarczego. Polacy zatem ponownie będą inwestować w wyposażenie swoich mieszkań. Prognozy rynku nieruchomości dotyczące pierwszego kwartału 2010 roku napawają optymizmem. Producenci armatury i ceramiki ponownie przystąpią do rywalizacji o portfele klientów.

Bez działań marketingowych skierowanych do klienta trudno wyobrazić sobie sukces biznesowy. Ale w lepszy lub gorszy sposób stosują je wszyscy. Kapitałem, na który stosunkowo rzadko stawiają producenci armatury i ceramiki jest wizerunek i sprawna komunikacja z otoczeniem firmy.

Komunikacja z otoczeniem firmy, budowa pożądanego wizerunku i reputacji nie jest już luksusem, lecz koniecznością. Wizerunek pozwala na osiągnięcie przewagi konkurencyjnej nad firmami oferującymi podobny asortyment  – mówi Patryk Gut, PR Manager w Times Square Public Relations – agencji specjalizującej się w komunikacji PR dla firm z sektora budowlanego.

Otwarta komunikacja pozwala na dotarcie z informacjami na temat firmy i oferowanych przez nią produktów do zarówno do tych, którzy już wcześniej byli zainteresowani przedsiębiorstwem, jak i do osób, które dopiero będą poszukiwały informacji na temat produktów czy danej branży i firm w niej działających. Niekompletne lub niewłaściwe informacje, na które natrafią potencjalni klienci, mogą przyczynić się do rezygnacji z usług lub produktów.


Można temu zapobiec prowadząc spójną politykę komunikacyjną.

W dzisiejszych czasach pierwszym miejscem poszukiwania informacji na temat firmy jest Internet. Miejscem, nad którym firmy posiadają całkowitą kontrolę jest strona internetowa. Należy zadbać, aby nie tylko była przejrzysta i łatwa w nawigacji, ale także by klienci i partnerzy mogli znaleźć na niej większość potrzebnych im informacji. Sama strona internetowa jednak nie wystarczy. Internet jako medium posiada olbrzymi potencjał komunikacyjny, funkcjonuje wiele wyspecjalizowanych portali internetowych, poświęconych wąsko armaturze i ceramice, lub szerzej wyposażeniu wnętrz. Jeśli przedsiębiorca chce mocno zaistnieć w świadomości konsumenta, w pożądany przez siebie sposób, powinien postawić na działania public relations –mówi Patryk Gut.

Kluczowe znaczenie mają kontakty z dziennikarzami i innymi liderami opinii. To właśnie oni kształtują opinię publiczną. Występowanie w mediach jako ekspert w branży armatury i ceramiki, pozwala dzielić się swoją wiedzą dotyczącą branży i rynku. W kontaktach z dziennikarzami należy pamiętać jeszcze o ułatwieniu im dostępu do informacji poprzez stworzenie i aktualizowanie zakładki na stronie internetowej, pełniącej funkcje biura prasowego. W tym miejscu mogą oni znaleźć informacje czy dane kontaktowe do osób, dla których kontakt z mediami nie stanowi problemu.

Firmy z branży armatury i ceramiki powinny monitorować jakie informacje na ich temat można znaleźć. Szczególne znaczenie ma to w Internecie, ponieważ jedna, niekorzystna informacja wyświetlająca się wysoko w wyszukiwarce Google może negatywnie rzutować na całą firmę. Z pomocą przychodzi model zarządzania informacjami i komunikatami public relations w Internecie NPRS, czyli Net Public Relations Synergy. Model ten pozwala na uzyskanie korzystnej wizerunkowo struktury wyników wyszukiwarki Google. Dzięki niemu sprawiamy, że klienci i partnerzy trafiają na informacje podkreślające atuty naszej firmy – mówi Wiktor W. Kammer, prezes zarządu Red Star Media Sp. z o.o. – firmy, która jako pierwsza zaczęła stosować NPRS.

Efektem odpowiednio zaplanowanych i prowadzonych działań komunikacyjnych staje się określony wizerunek, czyli wyobrażenie, jakie klienci i biznesowi partnerzy mają o danej firmie. Nie jest on tożsamy z identyfikacją wizualną i firmowym logo – wizerunek wiąże się z reputacją, która przekłada się na relacje z otoczeniem zewnętrznym firmy – klientami i kontrahentami. To kapitał, którego nie można zmarnować i do którego szczególną uwagę przywiązuje się na bardziej rozwiniętych, niż nasz rodzimy, rynkach.

Wraz z rozwojem naszego rynku, większego znaczenia będą przymioty firm niezwiązane bezpośrednio z jakością produktu, lecz z tym jak dana firma jest postrzegana przez konsumentów. Ci, którzy najwcześniej będą pracować nad swoim  wizerunkiem, zbiorą  owoce takiego postępowania wraz z rozwojem  świadomych postaw konsumenckich – mówi PR Manager Times Square Public Relations.

Wizerunek i komunikacja odgrywają olbrzymią rolę w kontaktach z partnerami biznesowymi. O wiele łatwiej porozumieć się z firmami, co do których rzetelności i uczciwości mamy pewność. Salony kompleksowego wyposażenia wnętrz i dystrybutorzy chętniej współpracują z firmami o ugruntowanej reputacji i potrafiącymi się z nimi komunikować.

Praca nad wizerunkiem jest długotrwała, wymaga ciągłej kontroli i wysiłku. Musi być także systematyczna i spójna. Ale kiedy zakończy się sukcesem daje firmie przewagę, bowiem to jak jest postrzegana stanowi istotny atut na rynku.

PRportal.pl – informacje prasowe dla biznesu