iPlus bada mobilne życie polaków

Ruszył projekt: „Mobilność 2010 – raport o wpływie internetu mobilnego na życie Polaków”, którego partnerem merytorycznym jest iPlus, mobilny internet w sieci Plus. Projekt obejmuje innowacyjne badanie wpływu internetu mobilnego na życie Polaków, blog mobilnyinternet.blox.pl poświęcony szeroko pojętej tematyce mobilności oraz działania edukacyjne i dyskusje w społecznościach internetowych.

iPlus to najliczniejszy dostęp do internetu w Polsce. Dlatego wyznaczanie nowych trendów i dogłębna analiza zachowań społecznych powstających pod wpływem technologii mobilnych są wpisane w działania tej marki.
W pierwszej połowie grudnia br.  iPlus wspólnie z ekspertami ze Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie (SWPS) przy wsparciu firmy ORIAQ (Grupa IQS) specjalizującej się badaniach użytkowników internetu, rozpoczął szeroko zakrojone badania socjologiczne dotyczące wpływu internetu mobilnego na życie Polaków. Liderem projektu jest dr Krzysztof Krejtz z Instytutu Społecznej Psychologii Internetu i Komunikacji SWPS, mający wieloletnie doświadczenie w analizach tego zjawiska (m.in. współtwórca i redaktor  naukowy „Diagnozy internetu 2009”, współautor podręcznika „Wywiad psychologiczny”, autor licznych publikacji dotyczących psychologii internauty i zachowań ludzi w sieci, np. w zbiorze „Społeczna przestrzeń internetu”). Projekt jest wielopłaszczyznowy, jego zakres obejmuje badania ilościowe i jakościowe.

Mobilny dostęp do internetu wprowadza korzystanie z usług internetowych w nowy wymiar. Dzięki mobilności internet jest tak naturalny jak powietrze, zwłaszcza dla  tzw. „cyfrowych tubylców”, ludzi dla których usługi internetowe są tak oczywiste, jak korzystanie z każdego innego domowego narzędzia. Rodzi to w ewidentny sposób pytania o styl życia i funkcjonowania takich osób, na ile jest on różny od tzw. „cyfrowych imigrantów” czy też osób nie mających dostępu do internetu; jaką wartość do jakości życia wprowadza możliwość stałego dostępu do usług internetowych, jak zmienia się przestrzeń społeczna, w której funkcjonują te osoby. Te pytania między innymi stawiamy przed rozpoczynającym się badaniem. – mówi Krzysztof Krejtz.

Moim zdaniem mobilność stwarza w pewnym sensie nowy rodzaj człowieka – mówi Tomasz Broda, Kierownik Zespołu ds. Komunikacji w Internecie, Departamentu Komunikacji Marketingowej w Polkomtel S.A., inicjator i koordynator projektu – drobne zmiany zachodzące pod wpływem nowych technologii są dla nas niezauważalne, dopiero patrząc wstecz zaczynamy się zastanawiać, jak możliwe było życie bez telefonów komórkowych i to całkiem niedawno. Internet mobilny to nie tylko rodzaj połączenia, technologia, lecz możliwość bycia online, które istotnie wpływa na percepcję rzeczywistości. Dlatego też liczymy, że wyniki badania będą ciekawe i zaskakujące.

Równolegle z badaniem wystartował blog mobilnyinternet.blox.pl. Poruszane są w nim różne aspekty mobilności – społeczne, kulturowe, technologiczne, marketingowe, a także kobiece ze względu na dużą aktywność tej grupy w sieci. Dyskusje rozpoczęte na blogu są również kontynuowane w społecznościach internetowych, m.in. na Facebook.com, Blip.pl czy GoldenLine.

Liczymy, że tematyka bloga okaże się interesująca dla różnych grup odbiorców, ponieważ mobilność traktujemy bardzo szeroko – mówi Justyna Dzieduszycka-Jędrach z agencji 121PR, odpowiedzialnej za projekt – Staramy się do tematu podejść z socjologicznego i psychologicznego punktu widzenia, jak również uchwycić codzienne aspekty bycia online. Ważne jest też dla nas obalanie mitów narosłych wokół mobilnego internetu. Formuła bloga umożliwia luźniejsze, bardziej felietonowe wpisy, niż miałoby to miejsce
w przypadku tradycyjnych stron WWW. Mamy grono stałych autorów, chcemy jednak, aby na blogu wypowiadali się  specjaliści, którzy w danej dziedzinie są autorytetami oraz inni znani w sieci blogerzy.

PRportal.pl – informacje prasowe dla biznesu