Polacy chętniej spłacają zadłużenie

50% więcej zawartych ugód niż w poprzednich dniach miesiąca, 66% więcej nowych kontaktów z dłużnikami – to efekty pierwszego ogólnopolskiego Dnia bez Długów, jakie odnotowała firma KRUK.

Jak wynika z danych firmy KRUK S.A., inicjatora obchodów Dnia bez Długów, 17 listopada umowę umożliwiającą spłatę zaległości w ratach dopasowanych do możliwości finansowych osób zadłużonych, podpisało o połowę więcej dłużników niż w poprzednich dniach. Obok zwiększonej liczby podpisanych umów, aż 68% osób więcej niż na początku miesiąca zadeklarowało spłatę zadłużenia. W Dniu bez Długów odnotowano również o 66% więcej nowych kontaktów z dłużnikami.

Jak pokazuje raport Centrum Badań nad Zachowaniami Ekonomicznymi, już prawie 50% Polaków żyje na kredyt, a połowa z nich deklaruje zaległości w spłatach zadłużenia. Dlatego tak ważne jest, żebyśmy w sposób odpowiedzialny podchodzili do problemu spłaty naszych zobowiązań finansowych i szukali możliwości wyjścia z pętli zadłużenia.

„Wzrost liczby kontaktów ze strony dłużników o ponad 60% jest najlepszym dowodem na to, że Polacy poważnie podeszli do idei Dnia bez Długów i podjęli pierwsze kroki w celu uregulowania zaległego zadłużenia” – mówi Piotr Krupa, Prezes KRUK S.A. „Podpisanie ugody z naszą firmą jest dla dłużnika bardzo korzystne. Umożliwia spłatę długu na komfortowych dla niego warunkach i w efekcie powrót do płynności finansowej. Z takiego rozwiązania skorzystało już 195 tysięcy osób” – dodaje.

Jak zauważa profesor Anna Lewicka-Strzałecka z Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, bardzo istotnym aspektem inicjatywy Dnia bez Długów jest promocja norm społecznych nakazujących oddawanie długów i dotrzymywanie zobowiązań. „Badania nad etyką zobowiązań finansowych wskazują, że osoby starsze przywiązują do zasad normujących oddawanie długów znacznie większa wagę, niż młodzież” – mówi profesor Lewicka-Strzałecka. „Ta zasada wynika z samej istoty pożyczki – otrzymujemy określoną rzecz czy pieniądze, ponieważ dana osoba lub instytucja udzielająca pożyczki jest przekonana, że otrzyma je z powrotem” – dodaje.

Dzień bez Długów jest częścią akcji edukacyjnej „Nasze Długi”, nad którą patronat merytoryczny objęły najważniejsze instytucje zaangażowane w edukację rynku w zakresie finansów osobistych: Konferencja Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce, Stowarzyszenie Konsumentów Polskich oraz Centrum Badań Nad Zachowaniami Ekonomicznymi. Patronami medialnymi akcji są Bankier.pl, PRNws.pl oraz tygodnik Pani Domu. Pomysłodawcą oraz inicjatorem akcji jest firma KRUK S.A.

PRportal.pl – informacje prasowe dla biznesu