IBM prezentuje nowy dział analityki biznesowej

przez | 24/11/2009

IBM Polska poinformował o utworzeniu nowego działu konsultingu ds. zaawansowanej analityki biznesowej i optymalizacji procesów biznesowych. Dział IBM Business Analytics and Optimization (BAO) będzie pomagał klientom podnieść jakość i szybkość podejmowanych decyzji biznesowych.

Opublikowane niedawno badanie zrealizowane wśród członków kadry zarządzającej przez IBM Institute for Business Value wykazało, że co drugi menedżer nie ma w swojej firmie dostępu do informacji niezbędnych do wykonywania pracy. W czasach zaostrzonej walki na rynku, podczas gdy firmy poddawane są obecnie coraz silniejszej presji na wynik przy coraz mniejszej tolerancji na błędy, liderzy szukają nowych sposobów na podejmowanie decyzji z większą trafnością i szybciej niż do tej pory. W przeprowadzonym przez IBM badaniu, 8 na 10 menedżerów stwierdziło, że podejmuje decyzje mimo braku lub na podstawie niesprawdzonych informacji.

„Firmy stają przed wyzwaniem działania w otoczeniu bardziej konkurencyjnym niż kiedykolwiek wcześniej. Oprócz tego, że liderzy muszą działać szybciej i z większą precyzją, muszą uzyskać przewagę i wzrost. To wymaga nowego podejścia. – mówi Dariusz Śliwowski, dyrektor działu usług biznesowych, IBM Polska. „Wśród kadry zarządzającej rośnie nie tylko potrzeba przyspieszenia procesu decyzyjnego, ale również przewidywania konsekwencji każdej podjętej decyzji, tak aby była ona trafna i w oparciu o fakty. W dziedzinie analityki biznesowej widzę przyszłość i przejście do nowej inteligencji biznesowej przedsiębiorstwa.” – dodaje.

W ostatnim globalnym badaniu IBM, w którym udział wzięło 2 500 szefów departamentów IT (CIO) z 19 branż i 78 krajów na świecie, aż 83% z nich uznało, że nowe podejście do analizy i zarządzania informacją w firmie jest kluczowe w zwiększaniu konkurencyjności.

Z tą myślą firma IBM wprowadza w Polsce nowy pion usług biznesowych o nazwie Business Analytics and Optimization – BAO, które świadczone bedą przez zespół liczący 30 konsultantów ds. zaawansowanej analityki biznesowej. Jest to kolejny krok na drodze rozbudowy kompetencji IBM w obszarze doradztwa biznesowego od momentu przejęcia w 2002 roku działu PricewaterhouseCoopers Consulting. Nowy dział poszerzy portfolio oferty konsultingowej IBM poprzez włączenie do niej rozwiązań i technologii pozyskanych dzięki ostatnim przejęciom takich firm jak: Cognos i SPSS. Będzie również działał w ramach nowej strategii IBM – Smarter Planet – tj. Mądrzejszego Świata.

Firma IBM w Polsce będzie budować unikalne kompetencje w obszarze rozwiązań klasy Business Intelligence, kluczowych w nowoczesnej analityce biznesowej. W tym zakresie będzie również współpracować z uczelniami w Polsce.

Rozwiązanie Business Intelligence pozwala na przejście od prostego gromadzenia danych pozyskanych w wyniku obsługi bieżących działań firmy (transakcje finansowe, sprzedaż wyrobów i usług, operacje produkcyjne itp.) do wyciągania z nich wniosków i odkrywania występujących w nich prawidłowości.

Linia usług IBM Business Analytics and Optimization (BAO) obejmuje następujące obszary doradztwa biznesowego: Analizę i Optymalizację Danych Firmy, Zaawansowaną Analitykę, Analizę Ryzyka i Możliwości Dokonywania Oszustw.

BAO – takie są fakty:

  • na przestrzeni ostatnich 50 lat miała miejsce rewolucja w zakresie jakości i ilości powstałych informacji i danych. „Era przemysłowa” została zastąpiona „Erą informacji” głównie dlatego, że podstawą konkurencji między firmami stały się: informacja, wiedza fachowa i kapitał intelektualny,
  • każdego dnia generowanych jest 15 petabajtów nowych informacji. To 8 razy więcej niż suma informacji zebranych we wszystkich bibliotekach na terenie USA
  • ilość danych rośnie coraz gwałtowniej ze względu na coraz łatwiejszy dostęp do Internetu, jak również za sprawą telefonii komórkowej, sensorów, znaczników RFID, narzędzi do nawigacji GPS i inteligentnych liczników: np. pomiaru energii,
  • do 2010 r. ilość cyfrowych informacji wzrośnie do 988 exabajtów (to tyle samo, co ilość informacji zawartych w stosie książek sięgającym od Słońca do Plutona i z powrotem)
  • powodem aż 80-procentowego wzrostu ilości danych są informacje nieuporządkowane, co sprawia, że nie mogą być one analizowane bezpośrednio. Do tego typu danych należą filmy, obrazy oraz pliki muzyczne, a także ok. 200 mld wiadomości e-mailowych wysyłanych każdego dnia,
  • do 2010 r. na całym świecie produkowanych będzie 30 miliardów znaczników typu RFDI, wbudowanych w produkty, paszporty, budynki, a nawet wszczepionych w zwierzęta,
  • aby firmy nie zostały „zalane” informacjami, muszą przemyśleć sposoby wykorzystywania inteligentnych rozwiązań do obsługi danych, strategię firmy determinuje właściwy ich dobór,
  • jak szybko? Aby nadążyć za tempem transakcji systemy muszą pobierać wszystkie rodzaje informacji w czasie rzeczywistym, powiązać je, przeanalizować i wykorzystać częściej niż 200 razy na sekundę – szybciej niż ruch skrzydeł kolibra.

Nadmiar danych – zalety, szanse i nowe możliwości?

  • dzięki nowoczesnym technologiom informatycznym i komunikacyjnym można w ułamku sekundy połączyć się z każdym zakątkiem na kuli ziemskiej,
  • globalizacja doprowadziła do sprawnego funkcjonowania handlu światowego pomiędzy firmami z oddziałami rozsianymi nawet po kilku krajach,
  • już w przyszłym roku firmy będą mogły uzyskać dostęp do danych z ok. 30 mld tagów RFID, liczba przesłanych zdjęć przez telefony komórkowe oraz dostarczonych danych nawigacyjnych przekroczy 1 mld, a do tego 2 mld ludzi będzie komunikować się poprzez Internet.

Siła analityki biznesowej to decyzje oparte na faktach:

IBM globalnie będzie inwestował w rozwój wyspecjalizowanych usług w obszarze analityki biznesowej. Wraz z liczbą 4000 konsultantów w dziale Business Analytics and Optimization na świecie, będzie pracować również ponad 200 matematyków i ekspertów ds. zaawansowanej analityki biznesowej.

Więcej informacji o nowym dziale IBM: Business Analytics and Optimization znajduje się na stronie: www.ibm.com/pl/bao/ i www.ibm.com/press/analytics.