Po trzech kwartałach sprzedaż wzrosła o 24%

przez | 21/11/2009

Grupa Kapitałowa Nepentes, producent farmaceutyków, dermokosmetyków i preparatów OTC, po trzech kwartałach 2009 roku wypracowała wzrost skonsolidowanych przychodów ze sprzedaży w wysokości 24% i 9% wzrostu zysku netto w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego. Różnice w dynamice wzrostu przychodów względem zysku wynikają z dużych nakładów inwestycyjnych spółki Nepentes, które są ponoszone od początku roku i które będą fundamentami do dalszego rozwoju spółki. Skonsolidowana sprzedaż wyniosła 99,4 mln zł, a zysk netto 15,8 mln zł. Raportowany zysk operacyjny EBIT wyniósł 18,3 mln zł.

„Warto zwrócić uwagę na systematycznie rosnącą sprzedaż produktów własnych Nepentes, na których uzyskujemy dużo wyższą marżę niż na towarach dystrybuowanych. Po trzech kwartałach tego roku przychody ze sprzedaży produktów własnych wzrosły o 31,4%, a przychody ze sprzedaży towarów i materiałów o 16,2% w porównaniu do tego samego okresu rok wcześniej. Utrzymana została wysoka, dwucyfrowa rentowność operacyjna i netto wynosząca odpowiednio 18,5% i 15,9%, a marża bezpośrednia na sprzedaży jest na stabilnym poziomie 54,6%.” – komentuje prezes zarządu Nepentes S.A. Łukasz Butruk. „Podkreślam, że spółka Nepentes osiąga systematycznie wzrost zysku pomimo ponoszenia w tym roku znacznych nakładów inwestycyjnych. Wprowadziliśmy zmiany w organizacji i zarządzaniu, które ułatwią rozwój eksportu i wdrażanie nowych produktów. Przygotowaliśmy organizację do wprowadzenia do sprzedaży leków dermatologicznych oraz ponosimy koszty utrzymania i przygotowania do produkcji fabryki w Chociwiu. Te inwestycje będą fundamentami dalszego wzrostu i rozwoju spółki Nepentes.” – dodaje Łukasz Butruk.

„Po trzech kwartałach tego roku możemy pochwalić się wysoką dynamiką sprzedaży eksportowej, która wzrosła o blisko 54% w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego. Na początku tego roku postawiliśmy na eksport, który ma być jednym z głównych czynników wpływających na osiągnięcie wysokiej dynamiki wzrostu przychodów w całym 2009 roku. Obecnie udział przychodów z rynków zagranicznych wzrósł do 14% ogółem w przychodach Grupy Kapitałowej Nepentes, wobec 11% w tym samym okresie rok temu. Dynamiczny rozwój ekspansji zagranicznej Nepentes widać po bardzo dobrych wynikach sprzedaży naszych spółek zależnych w Rumunii i Bułgarii, których przychody po trzech kwartałach tego roku wzrosły odpowiednio o 153% i 94% wobec przychodów w tym samym okresie roku ubiegłego. Ponadto mamy już pierwsze wiadomości z rynku rosyjskiego. Zgodnie z harmonogramem, we wrześniu zrealizowaliśmy pierwszą dostawę Emolium do Rosji o wysokości 0,5 mln zł.” – mówi Łukasz Butruk

Rynek dermokosmetyków i preparatów OTC po trzecim kwartale 2009 roku.

Krajowy rynek dermokosmetyków, według danych IMS Health, porównując trzy kwartały 2009 do trzech kwartałów 2008, wzrósł o 16% i był wart około 414,7 mln zł. Natomiast cały rynek OTC i Consumer Healthcare po trzech kwartałach 2009 roku był wart 5,16 mld zł, według cen aptecznych, i wzrósł o 14%. Według prognoz IMS Health do końca 2009 roku wartość rynku dermokosmetyków może osiągnąć wartość 775 mln zł.

W trzecim kwartale dynamika sprzedaży produktów Nepentes jest dużo lepsza od wzrostu odpowiadających im kategorii rynkowych. Największym sukcesem jest wzrost sprzedaży Emolium o 55% wobec wzrostu rynku emolientów o 20,5%. Pod względem wartości sprzedaży Emolium zajmuje drugie miejsce z 24,3% udziałem w rynku preparatów do pielęgnacji skóry ze skłonnością do atopii. We wrześniu tego roku Emolium było liderem sprzedaży w ujęciu ilościowym.

Sprzedaż marki Iwostin również rośnie szybciej niż rynek dermokosmetyków. W trzecim kwartale tego roku sprzedaż Iwostin wzrosła o 18,5%, wobec wzrostu rynku preparatów dermokosmetycznych o 15,3%, w ujęciu kwartał do kwartału. Iwostin zajmuje trzecią pozycję z udziałem 7,2% w rynku dermokosmetyków pod względem wartościowym.

„Mamy zamiar powtórzyć sukcesy rynkowe w obszarze preparatów OTC i w sprzedaży aptecznej dermokosmetyków na rynku leków na receptę. W październiku tego roku zawarliśmy umowy umożliwiające sprzedaż własnych i licencjonowanych leków dermatologicznych. W ubiegłym roku nabyliśmy prawa do produkcji leku na bazie substancji czynnej klobetazol. Sprzedaż leków na receptę rozpoczęliśmy na początku czwartego kwartału. Spodziewamy się, że pierwsze widoczne efekty sprzedaży leków zanotujemy w przychodach w pierwszym kwartale przyszłego roku. Planujemy osiągnięcie w Polsce w ciągu 2-3 lat ponad 10% udziału w rynku leków dermatologicznych ogółem, wartego, według danych IMS Health, ponad 600 mln zł.” – mówi Łukasz Butruk.

Wejście na rynek leków na receptę jest realizacją jednego z celów emisyjnych przedstawionych podczas IPO spółki Nepentes, który zakładał poszerzenie portfolio o leki dermatologiczne oraz szersze wejście na rynek farmaceutyczny.

Oprócz leków dermatologicznych na receptę do końca 2009 roku Nepentes planuje jeszcze wprowadzenie na rynek kilkanastu nowych produktów w obszarze dermokosmetyków. W portfolio pojawiły się także preparaty do higieny intymnej marki Vagisil Intima.

Do końca 2009 roku zostaną przeprowadzone próby technologiczne w zakładzie w Chociwiu, gdzie od początku 2010 roku będą produkowane leki dermatologiczne i stopniowo będzie przenoszona produkcja z fabryki w Łodzi.

Nowe produkty wprowadzone na rynek w trzecim kwartale 2009:

  • Emulsja nawilżająca Iwostin Sensitia
  • Nawilżające mleczko do oczyszczania skóry i demakijażu Iwostin Sensitia
  • Nawilżający tonik kojąco-oczyszczający Iwostin Sensitia

Nagrody dla produktów otrzymane w trzecim kwartale 2009:

  • Emulsja matująca Iwostin Purritn: Best Beauty Buys 2009 (miesięcznik InStyle)
  • Emulsja ochronna SPF50+ Iwostin Solecrin: Best Beauty Buys 2009 (miesięcznik InStyle)
  • Iwostin w kategorii Kosmetyki hipoalergiczne do twarzy: Laur Klienta 2009