EM LAB na dotkniętym największym w historii kryzysem rynku 6,5 mln zł przychodów po III kwartale i porządkuje portfel klientów

przez | 20/11/2009

EM LAB, spółka z rynku NewConnect, która działa na rynku event marketingu w opublikowanym raporcie za III kwartał br. wykazała przychody na poziomie 6,52 mln zł (spadek o 44 proc.) i zanotowała niewielką stratę netto na poziomie 63,2 tys. zł. Rynek na którym działa EM LAB doświadcza największego kryzysu w swojej historii, zaś spadki na nim szacować można na 50 proc w porównaniu z rokiem ubiegłym. Mimo tych niesprzyjających okoliczności, Spółce udało się utrzymać kluczowych klientów i ograniczyć koszty stałe i operacyjne. Spółka oczekuje, że rynek zacznie rosnąć już w IV kwartale br.

Rok 2009 dla branży marketingowej upływa pod znakiem kurczenia się rynku. W jednym z ostatnich raportów ZenithOptimedia, prognozował, że wartość globalnego rynku reklamowego wyniesie w bieżącym roku 445 mld dolarów, czyli o 9,9 proc. mniej niż w 2008 roku, podczas gdy w naszym regionie spadek sięgnie 20 proc. Można prognozować, że jeszcze większe spadki dotknęły rynek event marketingu na jakim działa EM LAB. Według raportu Media i Marketing Polska wydatki w tym segmencie spadną o 50 %

-„Budżety firm zostały zamrożone i w tym roku poza okresem sylwestra trudno się spodziewać dużych wydarzeń eventowych, co zresztą nie jest podstawową działalnością EM LAB” – mówi Julian Kozankiewicz, prezes Spółki. –„Na tle branży nasze wyniki po III kwartałach mogą uchodzić za całkiem przyzwoite, choć oczywiście odczuwamy duży niedosyt z nimi związany” dodaje Kozankiewicz.

Przychody EM Lab po III kwartałach, wyniosły 6,5 mln zł, zaś na poziomie netto Spółka zanotowała niewielką stratę netto. Co ważne udało się jednocześnie zredukować w bardzo istotny sposób koszty stałe i koszty działalności operacyjnej. Rok 2009 to dla spółki również czas inwestycji. Wdrożono system księgowy z pełnym raportowaniem projektów oraz rozpoczęto inwestycje związane z pozyskiwaniem nowych lokalizacji pod sprzedaż powierzchni reklamowych.

-„Paradoksalnie kryzys w naszej branży wymusił na nas uporządkowanie struktury klientów” – mówi Julian Kozankiewicz, prezes EM LAB. –„Obsługiwane przez nas 20 proc. klientów z 2008 r., generuje obecnie 80 proc. przychodów” – dodaje Kozankiewicz. W ocenie Spółki uporządkowanie portfela klientów będzie miało pozytywny wpływ na rentowność gdy rynek wróci do równowagi.

Spółka przeciwdziałając wyraźnemu ograniczeniu zleceń na organizację imprez korporacyjnych, podjęła decyzję o dywersyfikacji strumienia źródeł przychodów, rozwijając m.in. ofertę akcji promocyjnych w Internecie oraz działalność BTL ( marketingową ). Spółka rozpoczęła również pracę nad odświeżeniem strategii, której głównym założeniem będzie stworzeni kompleksowej oferty w ramach nowoczesnej komunikacji marketingowej.

– „Trzeci kwartał, w którym EM LAB na tle konkurencji wypadł pozytywnie, pokazał jak ważne są długofalowe relacje z kluczowymi klientami”- mówi Julian Kozankiewicz. –„Firmy które zaniedbały ten fakt, mogą odczuć bardzo dotkliwie spadki na naszym rynku” – dodaje Kozankiewicz.

W ocenie spółki w IV kwartale możemy być świadkami odwrócenia się trendu w branży. Obok faktu, że końcówka roku sprzyja organizacji imprez dla klientów korporacyjnych pojawiają się pierwsze sygnały dotyczące odmrażania budżetów na działania eventowe. –„Spodziewamy się, że czwarty kwartał będzie zdecydowanie lepszy od trzeciego” – mówi Julian Kozankiewicz. –„Oczekujemy jednak, że efekty ożywienia będą widoczne w wynikach publikowanych przez firmy dopiero w przyszły roku” – dodaje Prezes Em LAB.