„Kumple” z San Markos przeszli już do historii 4000 przyjaciół dwójki Powstańców w interaktywnym projekcie agencji reklamowej San Markos

Agencja reklamowa San Markos (www.sanmarkos.pl) zakończyła prowadzenie interaktywnego projektu „Kumpel z Przeszłości – 1944 Live” realizowanego wspólnie z On Board PR (www.onboard.pl) i Biurem Promocji Miasta Stołecznego Warszawy. Przedsięwzięcie, którego celem było przybliżenie internautom historii Powstania Warszawskiego zaangażowało ponad 4000 internautów. Wpisy na stronach Facebook dwóch fikcyjnych Powstańców – „Kostka” i „Sosny” –przez ponad dwa miesiące prowokowały setki dyskusji na temat przebiegu Powstania, ówczesnych realiów, historii Polski.

„Mimo hermetycznego charakteru związanego z wykorzystaniem Facebooka, ideą Kumpla z Przeszłości udało się nam zainteresować także media mainstreamowe; telewizję, radio, prasę” – opowiadają Michał Berger i Tomasz Chojnacki, pomysłodawcy projektu i dyrektorzy kreatywni San Markos – „Inicjatywa zrodzona z prywatnych zainteresowań kilku osób w krótkim czasie przerodziła się w duży projekt, nad którym pracował zespół prawie 30 ludzi”.

Tworzone w ramach akcji wpisy, aktualizowane codziennie, od końca lipca do pierwszych dni października b.r. stanowiły prywatną kronikę Powstania Warszawskiego widzianego oczami dwojga młodych ludzi. „Kostek” i „Sosna” pisali w swoich profilach językiem ówczesnej młodzieży, opowiadając o swoich codziennych przeżyciach oraz umieszczając zdjęcia i filmy odzwierciedlające atmosferę tamtego okresu. Razem zgromadzili prawie 4000 przyjaciół i w krótkim czasie stali się jednymi z najpopularniejszych postaci prywatnych na polskim Facebooku.

„Dziękuję za przeniesienie mnie o 65 lat wstecz, za to, ze poczułem zupełnie niewirtualne emocje, za to, ze mogłem jeszcze raz znaleźć się myślami w Warszawie mojej Babci”, „Żadna ksiązka nie nauczyła mnie tyle o historii Polski, co Wasza akcja” –to tylko niektóre z wielu komentarzy pozostawianych przez internautów śledzących losy „Kostka” i „Sosny”.

Projekt zakończyło w ubiegłym tygodniu spotkanie jego twórców z internautami, którzy przez kilkadziesiąt dni śledzili losy Powstania w Internecie. Spotkanie odbyło się w klubie 1500m2 na warszawskim Powiślu. Podczas imprezy po raz pierwszy ujawniono tożsamość osób odpowiedzialnych za tworzenie wpisów Sosny i Kostka. Agata Grosicka i Artur Klimek, autorzy ich historii i copywriterzy agencji San Markos, sprawili, że przez krótki czas można było śledzić życie warszawskiej młodzieży zaangażowanej w wydarzenia sprzed 65 lat.

„Chcielibyśmy jeszcze raz podziękować wszystkim, którzy nam pomagali i tym, którzy kibicowali naszej inicjatywie” – mówią twórcy projektu – „Mam nadzieję, że choć na chwilę udało nam się zakrzywić czas i sprawić, żeby Powstanie przestało być tylko zakurzoną kartą historii”.

Za pomysł i realizację projektu była odpowiedzialna agencja reklamowa San Markos we współpracy z firmą On Board PR. Całą inicjatywę objęła patronatem Prezydent Miasta Stołecznego Warszawy – Hanna Gronkiewicz – Waltz. Projekt wsparli też m.in. serwis Wykop.pl. Centrum Działań Twórczych „1500 m² do wynajęcia”, Getty Images , Dom Produkcyjny „Smakkir”, Stowarzyszenie Tradycji Armii Krajowej, Grupa Rekonstrukcji Historycznej „Czata 49”, Harcerska Grupa Historyczna „Wigry”, Electronic Arts – postprodukcja, Studio dźwiękowe „SoundFlower”.

„Kumpel z Przeszłości – 1944 Live” zyskał już uznanie międzynarodowych specjalistów związanych z branżą reklamy i PR: znalazł się wśród finalistów tegorocznego konkursu Golden Drum w kategorii Public engagement & participation.

PRportal.pl – informacje prasowe dla biznesu