Technologia Intela i moc przetwarzania kluczem do rewolucji telewizyjnej

Procesory multimedialne Intel® CE, zaawansowana grafika 3D i inteligentne sieci zapowiadają  erę interaktywnej telewizji. Telewizja, jako technologia i jako doświadczenie, dotarła do punktu zwrotnego. W przemówieniach wygłoszonych dziś na konferencji Intel Developer Forum dyrektorzy Intel Corporation, Eric Kim i Justin Rattner, wyjaśnili, co się dzieje i co jest potrzebne, kiedy internet spotyka się z tradycyjną telewizją. Dyrektorzy omówili krótko- i długofalowe perspektywy uczynienia telewizji bardziej atrakcyjną, osobistą i interaktywną.

LightPeak_FullChip_LaserOffEric Kim, wiceprezes i dyrektor generalny Digital Home Group, przedstawił procesor Intel® Atom™ CE4100, najnowszy „system w układzie” (system-on-chip, SoC) z rodziny multimedialnych procesorów do urządzeń elektroniki użytkowej (CE). Poinformował też o współpracy z kluczowymi graczami branżowymi, takimi jak Adobe, CBS, Cisco i TransGaming, dzięki której idea interaktywnej telewizji już wkrótce stanie się rzeczywistością.

– Kluczem do ewolucji telewizji jest większa moc przetwarzania, którą  dostarczamy w postaci procesora multimedialnego CE4100 zbudowanego na rdzeniu Intel® Atom™ i zoptymalizowanego pod kątem cyfrowych dekoderów IPTV, sieciowych odtwarzaczy multimedialnych i cyfrowych telewizorów — powiedział Kim. — Duża wydajność i obsługa grafiki wysokiej rozdzielczości oferuje producentom elektroniki użytkowej i twórcom oprogramowania platformę do prawdziwej innowacji.

Według Justina Rattnera, Chief Technology Officer w firmie Intel, tempo innowacji zwiększy się w ciągu kilku następnych lat.

– Do roku 2015 możemy oczekiwać  15 miliardów urządzeń konsumenckich zdolnych do wyświetlania treści TV oraz miliardów godzin dostępnych materiałów wideo — powiedział Rattner — Będziemy potrzebowali znacznie bardziej zaawansowanych sposobów organizowania treści i dostarczania jej na żądanie. Badacze w laboratoriach Intela pracują nad udoskonaleniem technologii, aby widzowie mogli oglądać treść TV taką, jak chcą, gdzie chcą i kiedy chcą.

Trzy wymiary, zaawansowana grafika i znacznie więcej

W miarę, jak urządzenia elektroniki użytkowej zaczynają dostarczać  coraz więcej treści TV, autorzy będą musieli łączyć wideo, animacje 3D i bogatą grafikę. W rezultacie rośnie znaczenie grafiki i dekodowania audio-wideo na platformach elektroniki konsumenckiej. Kim ujawnił, że Intel i Adobe Systems pracują nad przeniesieniem oprogramowania Adobe® Flash® Player 10 — kluczowego narzędzia dla twórców treści — do nowej rodziny multimedialnych procesorów System-on-Chip. Dzięki temu w przyszłości powstaną urządzenia zoptymalizowane pod kątem wyświetlania grafiki i wideo H.264, co pozwoli po raz pierwszy wprowadzić szeroką gamę aplikacji Flash 10 na ekrany telewizorów.

Rattner przewiduje, że wideo 3D wysokiej jakości pewnego dnia trafi pod strzechy. Na scenie rozmawiał z pełnowymiarową projekcją 3D dyrektora firmy 3ality Digital, Howardem Postleyem, o mocy obliczeniowej i przepustowości niezbędnej do przechwytywania telewizyjnego obrazu 3D i zarządzania nim w czasie rzeczywistym. Obaj dyrektorzy wyjaśnili, jak nowa, szybka, optyczna technologia wejścia-wyjścia o nazwie kodowej „Light Peak” zwiększy przepustowość i elastyczność, a jednocześnie zaoferuje znacznie mniejszą złożoność i koszty użytkownikom komputerów PC, którzy pobierają wideo i inne media cyfrowe. Postley powiedział, że 50 miedzianych kabli na współczesnym planie zdjęciowym 3D można by zastąpić jednym kablem optycznym z technologią Light Peak. Oprócz niezwykle dużej szybkości transmisji technologia Light Peak oferuje unikatową możliwość jednoczesnego przenoszenia wielu istniejących protokołów wejścia-wyjścia.

Osobista telewizja, inteligentne sieci

Ogromna ilość treści TV dostarczanej drogą cyfrową dziś i w przyszłości sprawia, że personalizacja ma kluczowe znaczenie. Sieć CBS opracowała widget TV, czyli małą aplikację internetową, która pomaga widzom wyszukiwać i oglądać płatną treść w sposób lepiej dostosowany do ich potrzeb. Widgety TV mogły powstać dzięki wysokiej wydajności procesorów multimedialnych Intel CE oraz platformie do tworzenia oprogramowania, Widget Channel.

Dostarczanie interaktywnych reklam, gier oraz wideo na żądanie do urządzeń  innych niż tradycyjne telewizory, na przykład do urządzeń elektroniki użytkowej, będzie wymagało nowatorskiego sposobu dystrybuowania tej treści przez dostawców usług telewizyjnych.

Na scenie obok Kima pojawił się Malachy Moynihan, wiceprezes ds. strategii produktów wideo w Cisco Service Provider Video Technology Group, który opisał, jak jego firma pomaga dostawcom usług przekształcić sieci w tak zwany medianet poprzez integrację najlepszych elementów istniejącej infrastruktury nadawczej z szybkimi sieciami IP, aby zaoferować nowe usługi, takie jak zunifikowane wrażenia wideo

PRportal.pl – informacje prasowe dla biznesu