Spadki na rynku PR wymuszą konsolidację branży

Polski rynek PR po I półroczu 2009 r. przeżywa stagnację. Cięcia wydatków na działania komunikacyjne sięgnęły ok. 30 proc. wśród największych polskich firm – wynika z najnowszych analiz Liberty Group – agencji PR notowanej na rynku New Connect. W konsekwencji – szacują specjaliści – wartość całego rynku PR może skurczyć się z 450 mln zł w 2008 roku do ok. 300 mln zł na koniec 2009 r. Stanowiłoby to korektę danych z maja br. kiedy spadki szacowane były na ok. 15-20 proc. W konsekwencji rynek na rynku może dojść do fali konsolidacji i przejęć a zmiany na rynku PR są nieuchronne.

Złą kondycję rynku komunikacji marketingowej ( reklama i PR ) potwierdza najnowsza fala badań domu mediowego ZenithOptimedia, odnotowująca 6 proc. spadek wydatków na rynku reklamy w II kwartale 2009 r. i przedstawiająca pesymistyczną perspektywę rozwoju rynku do końca roku.

Jakie zmiany nas czekają ……..?

Jednym z istotnych elementów, które mają wpływ na spadek wartości rynku jest tendencja do obniżania stawek wynagrodzeń agencji PR. Ten trend pogłębił się w II kw. 2009 roku i prowadzi do mniejszych wpływów agencji. Agencję dążą zatem do konsolidacji i obsługiwania firm kompleksowo.

-‘’To stwarza możliwość pozyskiwania większych budżetów i możliwości przetrwania na rynku ‘’ – podkreśla Magda Lizurej, członek zarządu Liberty Group.

Budżety trafiają do Internetu – agencji zajmujących się komunikacją w sieci. Firmy oferujące monitoring prasy oraz przygotowywanie analiz cały czas mają przed sobą owocne czasy. Firmy bowiem nie rezygnują z tych usług nawet w czasach kryzysu.

Przebudzenie rynków finansowych ratunkiem dla PR

Wbrew powszechnej opinii o kryzysie na rynkach finansowych, ostatnie miesiące pokazują, że giełda stale przyciąga spółki i zmusza do działań komunikacyjnych. Przykładem są ostatnie zlecenia jakie otrzymała agencja Liberty Group na rynku New Connect.

– ‘’ Podpisaliśmy umowy z dwom spółkami, które już rozpoczęły procedurę przygotowań do debiutu na alternatywnym rynku – Platinum Properties oraz TelePolska Holding. To sygnał, że PR korporacyjny i relacje inwestorskie stanowią istotny element w strategii firm nawet w trudnych czasach.’’ – podkreśla Daniel Gąsiorowski, prezes Liberty Group.

Lecz na tym nie koniec……Szykują się wielkie fuzje instytucji bankowych: Alior Bank i HSBC, AIG Bank i BPH oraz Noble Bank i Getin. Takie transakcje stwarzają wielkie szanse dla firm PR. Liberty Group właśnie pochwaliło się rozpoczęciem współpracy z Noble Bank w zakresie promocji usług dla zamożnych klientów oraz wizerunku korporacyjnego tego banku.

– ‘’ Realizacja kampanii dla Noble Bank jest projektem bardzo szeroko zakrojonym, obejmującym działania komunikacyjne w prasie jak i w sieci. To wyraźne potwierdzenie tendencji wzrostu świadomości Klientów i przywiązywania wagi do informacji w Internecie. To znacznie zmienia perspektywę czasową działań PR’’ – twierdzi Magdalena Lizurej.

Innym sektorem, który wstrzymuje nadal wydatki na komunikację i PR jest branża FMCG.

‘’ W tym sektorze wydatki są uzależnione od sprzedaży….i tu napotykamy na problemy. Wiele firm decyduje się na cięcia w wyniku spadku sprzedaży na krajowym rynku. Działania te są jednak krótkoterminowe’’ – podkreśla M. Lizurej.

Polska atrakcyjna dla zagranicznych firm PR

Polski rynek PR wydaje się być nadal atrakcyjny dla agencji zagranicznych. Na przestrzeni ostatnich lat na polski rynek weszło kilka sieciowych grup marketingowych, które w strukturach posiadają firmy PR (Weber Shandwick, McCann WorldGroup, Euro RSCG Worldwide PR). Czy zainteresowanie Polską i rynkiem PR się zmieni ?

W perspektywie kilku lat na pewno. Obecnie jednak jesteśmy świadkami wyraźnej tendencji do oszczędzania i ograniczania inwestycji w nowe przedsięwzięcia. Rozmowy prowadzone przez zagraniczne agencje PR w Polsce utknęły w miejscu. Budżety sieciowych agencji reklamowych i PR również zostały ‘’zamrożone’’… Niezaprzeczalnie rok 2009 będzie okresem sprawdzianu dla polskiego rynku PR.

PRportal.pl – informacje prasowe dla biznesu