Heyah vs Pacnij.pl

przez | 19/08/2009

Logo ważną sprawą jest – wiadomo nie od dziś. Mówiąc w dużym skrócie, dobre logo powinno stanowić symbol firmy, być jej graficzną definicją i wizytówką – stanowiąc dla klientów znak, z którym identyfikują firmę.Silne logo jest proste, czytelne i łatwe do zapamiętania. Kojarzy się z ideą, według jakiej działa firma. Któż z nas nie zna logotypów Coca-Cola, IBM, Nike. Wielkie koncerny wydają ogromne sumy, żeby ich znak firmowy był rozpoznawany przez klientów. Podobnym tropem, lecz w mniejszej skali podążyła poznańska firma Subito System Sp. Z o.o. wprowadzając na polski rynek swój nowy produkt – portal aukcji malejących Pacnij.pl. Idea serwisu polega na obniżaniu ceny całkiem nowych produktów na drodze licytacji za pomocą wcześniej zakupionej waluty (pacnięć). Nazwa Pacnij.pl wydawała się odpowiednia do tego przedsięwzięcia. Dobre logo powinno być powiązane z nazwą, dlatego pierwszym nasuwającym się pomysłem na symbol serwisu stała się dłoń. Tak powstał logotyp pacnij.pl:

logo_pacnij_stare

W czerwcu tego roku, ku zaskoczeniu właścicieli Pacnij.pl okazało się, że znany operator telefonii komórkowej Heyah dysponuje zastrzeżonym znakiem towarowym żółtej dłoni na czarnym tle. Jest to znak, z którego Sieć nigdy nie skorzystała, a jego historia wzięła się z początków istnienia marki na rynku, kiedy to konkurencyjna Idea postanowiła sprytnie wykorzystać motyw dłoni w swojej kampanii zastępując czerwony kolor Heyah – żółtym. Wtedy to Heyah zastrzegła także ten znak.

W rezultacie tej historii Pacnij.pl musiało ulec większemu od siebie potentatowi PTC ERA – Heyah zmieniając logo i płacąc tym samym za „grzechy” Idei.

„Jesteśmy młodzi na rynku, ale poprzez innowacyjny pomysł aukcji malejących bardzo szybko doganiamy naszą konkurencję – podbij.pl, fruli.pl. Wiele osób kojarzy nasz serwis z dłonią. Na akcje promocyjne przeznaczyliśmy spory budżet i zmiana logotypu w tej sytuacji to dla nas duże wyzwanie. Na tym etapie nie mogliśmy pozwolić sobie na procesowanie się z takim potentatem, jakim jest PTC. Rozumiejąc i akceptując prawa rynku zostaje nam podziękować Firmie PTC Era za wyrozumiałość i czas jaki otrzymaliśmy na przygotowanie nowego logotypu.” – mówi Michał Piasecki, Wiceprezes Zarządu Subito System Sp z o.o. operatora portalu Pacnij.pl.

Pacnij.pl ogłosiło w międzyczasie konkurs wśród grafików, w wyniku którego powstało nowe logo:

pacnij_logo_nowe

„Mamy nadzieję, że nowy logotyp przypadnie do gustu naszym użytkownikom i spełni swoje zadania równie dobrze, a może nawet lepiej, jak robiło to poprzednie logo” – dodaje Pan Michał Piasecki.