Kibic koszykówki jeździ Oplem – Wirtualna Polska i Pentagon Research o miłośnikach koszykówki. Badanie „Basketball Fan Profile 2009″

przez | 06/08/2009

„BASKETBALL FAN PROFILE. 2009” to badanie zrealizowane w lipcu przez Pentagon Research we współpracy z Wirtualną Polską. Wynika z niego, że polscy internauci rozmiłowali się w koszykówce. Co trzeci badany (34%) wyraził zainteresowanie tą dyscypliną sportu, co uplasowało ją w lipcu bieżącego roku tuż za piłką nożną i siatkówką. Zainteresowanie koszykówką, które odnotowało w ostatnim półroczu gwałtowny wzrost, zadeklarowało 43% badanych mężczyzn oraz co czwarta badana kobieta. Przyczyn wzrostu popularności koszykówki należy upatrywać w udanych występach Marcina Gortata w NBA oraz w fakcie organizowania przez Polskę Mistrzostw Europy w Koszykówce, EuroBasket2009.

Co dziesiąty kibic koszykówki jeździ samochodem marki Opel

Co czwarty kibic koszykówki posiada konto osobiste w PKO BP (26%), co dziesiąty jeździ samochodem marki Opel. Najpopularniejszą siecią telefonii komórkowej wśród badanych osób jest Orange, z której usług korzysta niemal co trzeci (32%) ankietowany kibic koszykówki.

Aż 95% osób, które zadeklarowały, że interesują się koszykówką, ogląda transmisje telewizyjne meczów koszykówki, z czego połowa kibiców (51%) – regularnie. Niemalże co trzeci respondent (27,9%) proszony o wpisanie nazwiska polskiego koszykarza, który jako pierwszy przychodzi mu na myśl, wymieniał Marcina Gortata. Łącznie niemal  76% respondentów typowało Marcina Gortata lub Adama Wójcika jako największe gwiazdy Reprezentacji Polski w koszykówce.

EuroBasket2009 w oczach respondentów

Blisko 53% ankietowanych jest świadoma faktu zbliżających się Mistrzostw Europy EuroBasket2009. Wśród ankietowanych, którzy spontanicznie wymienili EuroBasket2009 jako zbliżającą się dużą imprezę koszykarską ponad 60% stanowią panie. Zdecydowanie największą grupą wiekową mającą świadomość zbliżających się mistrzostw są osoby młode, w wieku 18-25 lat (42,1%). Aż 76% uważa, że organizowanie takich imprez jak EuroBasket2009 zdecydowanie pozytywnie wpływa na promocje Polski za granicą.

Firmą, którą  największa ilość fanów uznaje za najbardziej zaangażowaną  w sponsoring koszykówki w Polsce jest Prokom. Kolejną wymienianą przez ankietowanych jest Wirtualna Polska.

Respondenci zapytani o to, które – ich zdaniem – miejsce zajmie polska reprezentacja we wrześniowych mistrzostwach EuroBasket2009 najczęściej wskazywali 5-8 miejsce. Ale ponad 13% badanych wskazało, że będzie to miejsce… pierwsze. Ponad 32% respondentów interesujących się koszykówka planuje uczestniczyć, jako kibic, w EuroBasket2009. Wśród osób planujących uczestnictwo 83,3% stanowią mężczyźni.

Transmisje telewizyjne meczów rozgrywanych w ramach mistrzostw ma zamiar oglądać blisko 82% badanych, którzy zadeklarowali, iż interesują się koszykówką, z czego większość (59,8%) chce obejrzeć wszystkie lub większość transmitowanych meczów.

Internet źródłem informacji o koszykówce

Najczęściej wykorzystywanym przez kibiców koszykówki źródłem informacji o tej dyscyplinie sportu okazał się Internet – wskazało na niego 47% badanych. Popularna jest też telewizja (29%). Co ciekawe, Sieć wiedzie prym wśród panów (53% – panowie vs. 31% – panie), zaś telewizję częściej wskazywały ankietowane kobiety (38% vs. 22%).

Z badania wynika też,  że w im większe miasto, w którym mieszka kibic koszykówki, tym większe prawdopodobieństwo, że podstawowym źródłem informacji o tej dyscyplinie będzie dla niego właśnie Internet. Telewizja jest istotnym źródłem wiedzy o koszykówce przede wszystkim dla kibiców mieszkających na wsi oraz w małych miastach.