Gemius bada turecki rynek internetowy

przez | 05/08/2009

Firma badawcza Gemius SA, obecnie rozwijająca swoją działalność na 21 rynkach zagranicznych, wygrała przetarg na badanie oglądalności witryn i aplikacji internetowych w Turcji. Gemius SA, zrealizował w ten sposób jeden ze swoich głównych celów biznesowych na ten rok. Firma pokonała w przetargu dwóch największych przeciwników – Nielsena i comScore.

Zwycięstwo Gemius w przetargu rozpisanym przez IAB Turcja zostało oficjalnie ogłoszone na konferencji, która odbyła się 25 czerwca 2009 roku. W trakcie wydarzenia, Prezes IAB Turcja, Levent Erden, podkreślał, że najważniejszym celem zatrudnienia firmy badawczej jest dostarczenie danych niezbędnych firmom do rozsądnego rozdysponowania budżetów reklamowych w przyszłym roku. „Badanie widowni użytkowników internetu to jedno z głównych narzędzi, które przyczyni się do jeszcze szybszego rozwoju rynku internetowego w Turcji. Proces selekcji firmy badawczej był prowadzony bardzo skrupulatnie. Siedem największych agencji badawczych zostało zaproszonych do przetargu, z których trzy zakwalifikowały się do ścisłego finału. O wyborze Gemius zadecydowały efektywność zaproponowanej metodologii oraz oferta biznesowa, odpowiadająca na potrzeby rynku” – komentował Erden.

Gemius realizował będzie badanie gemiusAudience na tureckim rynku we współpracy z IPSOS KMG. Zadaniem Gemius będzie dostarczenie niezbędnego know how i narzędzi do prowadzenia badania, zaś IPSOS KMG odpowiadał będzie za obsługę klientów i wsparcie techniczne.

“Wierzę, że zainicjowanie badania oglądalności witryn i aplikacji internetowych przyśpieszy rozwój tureckiego rynku internetowego oraz przyczyni się do niebagatelnego wzrostu wydatków na reklamę online na rynku tureckim”, komentuje Filip Pieczyński, Wiceprezes Gemius SA.

Wprowadzone na turecki rynek badanie gemiusAudience opierać się będzie na trzech typach pomiaru: user-centric, site-centric oraz niezależnych badaniach ankietowych. Pomiar user-centric pozwoli uzyskać informacje o sposobie korzystania z witryn i aplikacji internetowych przez użytkowników sieci. W tym celu wyselekcjonowana zostanie reprezentatywna grupa panelistów – internautów, którzy zdecydowali się na uczestnictwo w badaniu. Drugim źródłem informacji będzie badanie typu site-centric, dostarczające informacji o ruchu generowanym na ponad 200 witrynach zrzeszonych w IAB Turcja. Danych opisujących strukturę demograficzną tureckich internautów dostarczy IPSOS KMG.

Gemius będzie także wspierał IAB Turcja w działaniach na rzecz edukacji rynku internetowego, przeprowadzając serię szkoleń z zakresu badań gemiusAudience i gemiusTraffic (badanie dostarczające precyzyjnej i szczegółowej wiedzy na temat ruchu generowanego na witrynach) – ich metodologii, analizy danych i interpretacji statystyk.

Gemius na rynku polskim istnieje od 1999 roku. Od 6 lat Gemius nieustannie rozwija swoją działalność poza granicami Polski, realizując obecnie badania w kilkunastu krajach Europy Środkowo-Wschodniej, Skandynawii, jak również Austrii i Wielkiej Brytanii.